text_structure.xml
8.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem pana posła Jerzego Gosiewskiego w sprawie planów koordynacji prac z zakresu zagospodarowania przestrzennego gmin i kraju uwzględniających zmniejszenie zagrożenia powodziowego wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Uprzejmie informuję, że kwestie dotyczące dokumentów planistycznych w zakresie opracowywania planu ochrony przeciwpowodziowej i przeciwdziałania skutkom suszy na obszarze kraju, planów ochrony przeciwpowodziowej regionu wodnego oraz studiów ochrony przeciwpowodziowej regulują przepisy ustawy Prawo wodne (Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-3">Planowanie w gospodarowaniu wodami zgodnie z ustawą Prawo wodne służy programowaniu i koordynowaniu działań mających na celu m.in. poprawę ochrony przeciwpowodziowej.</p>
<p xml:id="div-4">Plan ochrony przeciwpowodziowej i przeciwdziałania skutkom suszy na obszarze kraju (opracowywany przez prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, a zatwierdzony przez Radę Ministrów) powinien uwzględniać w szczególności:</p>
<p xml:id="div-5">- powiększenie dyspozycyjnych zasobów wodnych oraz rezerw pojemności powodziowej,</p>
<p xml:id="div-6">- poprawę gospodarowania rezerwami pojemności retencyjnej oraz powodziowej,</p>
<p xml:id="div-7">- kształtowanie dolin rzecznych oraz wykorzystanie naturalnej retencji,</p>
<p xml:id="div-8">- budowę oraz rozbudowę lub przebudowę urządzeń wodnych,</p>
<p xml:id="div-9">- wskazanie obszarów wymagających ochrony,</p>
<p xml:id="div-10">- propozycje niezbędnych zmian w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego.</p>
<p xml:id="div-11">Natomiast plan ochrony przeciwpowodziowej regionu wodnego (opracowywany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej, a zatwierdzony przez prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej) powinien uwzględniać ustalenia planu krajowego oraz studiów ochrony przeciwpowodziowej.</p>
<p xml:id="div-12">W chwili obecnej, zgodnie z przepisami ww. ustawy, dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej opracowują studia ochrony przeciwpowodziowej ustalające granice zasięgu wód powodziowych o określonym prawdopodobieństwie występowania oraz kierunki ochrony przed powodzią. W opracowaniach tych, w zależności od sposobu zagospodarowania terenu oraz ukształtowania tarasów zalewowych, terenów depresyjnych i bezodpływowych, dokonuje się podziału obszarów na:</p>
<p xml:id="div-13">1) obszary wymagające ochrony przed zalaniem z uwagi na ich zagospodarowanie, wartość gospodarczą lub kulturową,</p>
<p xml:id="div-14">2) obszary służące przepuszczeniu wód powodziowych, zwane dalej obszarami bezpośredniego zagrożenia powodzią,</p>
<p xml:id="div-15">3) obszary potencjalnego zagrożenia powodzią.</p>
<p xml:id="div-16">Opracowywane aktualnie przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej studia ochrony przeciwpowodziowej nie obejmują jeszcze całego obszaru kraju, jednakże prace nad nimi są systematycznie kontynuowane.</p>
<p xml:id="div-17">Na opracowanych już mapach terenów zalewowych określony został zasięg przestrzenny zalewu dla wód o prawdopodobieństwie wystąpienia 1% i 5% lub 10%, strefy płytkiego zalewu (o głębokości do 0,5m) oraz potencjalne tereny osuwiskowe.</p>
<p xml:id="div-18">W związku z nowelizacją w 2005 r. przepisów ustawy Prawo wodne (art. 80a) dla obszarów o szczególnym znaczeniu społecznym, gospodarczym lub kulturowym planuje się rozszerzenie opracowania o zalewy o prawdopodobieństwie wystąpienia 0,5%.</p>
<p xml:id="div-19">Mapy opracowywane są w układzie zlewniowym dla wytypowanych rzek, a nie wyrywkowo dla miast. Jednakże przy etapowaniu prac brano pod uwagę zagrożenia dla miast położonych w dolinach rzek i w przypadku zwiększonych niebezpieczeństw powodziowych kolejne rzeki uwzględniano w sporządzanych dokumentach.</p>
<p xml:id="div-20">Ponadto opracowane studia ochrony przeciwpowodziowej będą podstawą do opracowania planów ochrony przeciwpowodziowej oraz przeciwdziałania skutkom suszy na obszarze kraju.</p>
<p xml:id="div-21">Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej sporządza koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju oraz koordynuje zgodność planów zagospodarowania przestrzennego województw z ww. koncepcją. Powyższa ustawa określa także zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.</p>
<p xml:id="div-22">Równocześnie pragnę nadmienić, że studia ochrony przeciwpowodziowej, stosownie do art. 82 ust. 1 pkt 3 Prawa wodnego, stanowią podstawę do określenia w planach zagospodarowania przestrzennego strefy przepływów wezbrań powodziowych.</p>
<p xml:id="div-23">Ponadto, zgodnie z art. 84 Prawa wodnego, wskazane obszary bezpośredniego i potencjalnego zagrożenia powodzią uwzględnia się przy sporządzaniu planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, a także decyzji o warunkach zabudowy.</p>
<p xml:id="div-24">Dla potrzeb planistycznych organy administracji rządowej i samorządowej mogą samodzielnie wyznaczyć obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi. Jednakże plany, decyzje i studia, o których mowa w art. 4a ustawy Prawo wodne, wymagają uzgodnienia z dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej.</p>
<p xml:id="div-25">Dodatkowo pragnę poinformować, że do zadań wojewody, starosty, wójta (burmistrza) należy opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią, który powinien zawierać wszystkie niezbędne dokumenty od wykazu i określenia sposobu zabezpieczenia obiektów i rejonów szczególnie zagrożonych, zestawień sił przewidywanych do akcji i środków znajdujących się w odpowiednio rozlokowanych magazynach przeciwpowodziowych, schematów łączności między poszczególnymi służbami zaangażowanymi w przeciwdziałaniu skutkom powodzi, planów ewakuacji i udzielania pomocy medycznej i społecznej, do prognozowania, ostrzegania i wykazu czynności, które należy wykonywać z chwilą ogłoszenia pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego. Natomiast plany ratownicze pełnią zasadniczą rolę w reagowaniu Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego podczas nagłych zagrożeń, w tym także podczas powodzi. Są niezbędne do szybkiego uruchomienia mechanizmów reagowania na zagrożenia, prowadzenia ewakuacji i realizacji zadań z zakresu ratownictwa.</p>
<p xml:id="div-26">W okresie powodzi odpowiednio wojewoda, starosta, wójt (burmistrz) swoje zadania wykonuje przy pomocy centrum zarządzania kryzysowego, które 24 godziny na dobę, na bieżąco monitoruje sytuację powodziową w regionie i przesyła stosowne informacje do wyższych szczebli zarządzania.</p>
<p xml:id="div-27">Należy zatem zauważyć, że istniejące ramy prawne umożliwiają szerokie uwzględnienie w systemie planowania przestrzennego zagadnień dotyczących zagrożenia powodziowego i zapewniają spójność na wszystkich szczeblach i etapach planowania. Tym samym zapewniona jest koordynacja prac z zakresu zagospodarowania przestrzennego gmin i kraju, uwzględniających zmniejszenie zagrożenia powodziowego.</p>
<p xml:id="div-28">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-29">Minister</p>
<p xml:id="div-30">Jan Szyszko</p>
<p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 31 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>