text_structure.xml 5.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 9 marca br. znak: SPS-024-640/06 przekazujące zapytanie Posła Henryka Siedlaczka w sprawie zmiany przepisów dotyczących zasiłków przedemerytalnych oraz okresów rozliczania zasiłku przedemerytalnego, uprzejmie informuję.</p>
        <p xml:id="div-2">Zasiłki przedemerytalne i świadczenia przedemerytalne są formą osłony socjalnej ze strony państwa dla osób tracących zatrudnienia, a posiadających długoletnia staż pracy. Nie są natomiast rodzajem wcześniejszych emerytur, które przysługują z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia się pracownika. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. Nr 120, poz. 1252) świadczenia przedemerytalne są finansowane ze środków budżetu państwa, natomiast emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Były one bardzo potrzebną formą osłony socjalnej w okresie restrukturyzacji części gospodarki narodowej. Pracownikom legitymującym się długoletnim stażem pracy a tracącym zatrudnienie, pozwalały uzyskać formę zabezpieczenia ich najniezbędniejszych potrzeb. Ubocznym skutkiem świadczeń przedemerytalnych, jest realne obniżenie wysokości uzyskanej w przyszłości emerytury, wskutek krótszego okresu składkowego. Dlatego też, po zakończeniu procesu restrukturyzacji dużych części gospodarki narodowej rząd zaczął wprowadzać pewne ograniczenia w przyznawaniu prawa do świadczenia przedemerytalnego. Ponadto, w przypadku uzyskiwania przez osoby pobierające świadczenie przedemerytalne zatrudnienia umożliwiającego otrzymywanie wynagrodzenia przekraczającego 70% przeciętnego wynagrodzenia, powstaje pytanie o konieczność obejmowania takiej osoby osłoną socjalną.</p>
        <p xml:id="div-3">Art. 5 i 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 120, poz. 1252) regulują możliwość łączenia pobierania świadczenia przedemerytalnego (zasiłku przedemerytalnego) z uzyskiwaniem innego dochodu. Zgodnie z nimi świadczenie przedemerytalne ulega zmniejszeniu lub zawieszeniu w przypadku osiągania przychodu, o którym mowa w art. 5. Świadczenie przedemerytalne ulega zmniejszeniu, jeżeli łączna kwota świadczenia przedemerytalnego i przychodu przekracza miesięcznie 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do celów emerytalnych, zwanej dalej ˝dopuszczalną kwotą dochodu˝, a przychód nie jest jednak wyższy niż kwota 70% tego wynagrodzenia, zwane ˝graniczną kwotą przychodu˝. Jeśli łączna kwota świadczenia przedemerytalnego i przychodu przekracza dopuszczalną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne ulega zmniejszeniu o kwotę tego przekroczenia pomniejszoną o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne niezależne od ubezpieczonego, ustalone od kwoty tego przekroczenia z tym, że świadczenie przedemerytalne nie może być niższe niż 355,77 zł. W przypadku gdy kwota przychodu przekracza graniczną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne ulega zawieszeniu. Rozliczenie przychodu zgodnie z art. 6 ww. ustawy następuje w formie rozliczenia rocznego, po zakończeniu roku rozliczeniowego, ustalonego do dnia 1 marca każdego roku do dnia ostatniego lutego następnego roku. Jeżeli kwota przychodu uzyskanego w roku rozliczeniowym nie powodowała zmniejszenia świadczenia przedemerytalnego lub zawieszenia tego świadczenia, a w okresie tego roku świadczenie przedemerytalne było zawieszane lub zmniejszane - organ rentowy dokonuje zwrotu kwoty świadczenia wynikającej z rozliczenia.</p>
        <p xml:id="div-4">Z uwagi na fakt, że świadczenia przedemerytalne, jako forma osłony socjalnej, finansowane są ze środków budżetu państwa uważam, że zwolnienie osób pobierających świadczenia i pracujących z obowiązku rozliczenia przychodów osiąganych z tego tytułu nie zapewniałoby należytej dbałości o środki publiczne. Ponadto podkreślam, że świadczenia przedemerytalne mają przede wszystkim służyć zabezpieczeniu niezbędnych potrzeb osób tracących pracę będącą ich źródłem utrzymania, a posiadających długoletni staż pracy. Jednocześnie informuję, że w Ministerstwie trwa obecnie przegląd i analiza istniejących przepisów w tym zakresie. Dotyczy to oczywiście także ich praktycznego funkcjonowania. Jeśli w następstwie tego przeglądu miałyby nastąpić formalne propozycje zmian, to nie będzie to możliwe wcześniej niż w drugiej połowie bieżącego roku. Należy podkreślić, że realizacja postulowanego przez Pana Posła zawieszania pobierania zasiłku na czas krótszy niż 1 rok, czy podwyższenie kwoty zasiłku lub powrócenie do stanu prawnego sprzed czerwca 2004 r., wymaga przeprowadzenia zmian w ustawie przez Sejm RP.</p>
        <p xml:id="div-5">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-6">Minister</p>
        <p xml:id="div-7">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 5 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>