text_structure.xml
7.22 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jerzego Tomasza Zawiszy z 07.03.2006 r. (SPS-024-632/06) w sprawie zaprzestania emisji pięcioletnich detalicznych obligacji o stałym oprocentowaniu uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Ad 1. Ministerstwo Finansów, kierując swoją ofertę obligacji skarbowych do odbiorców indywidualnych, bierze pod uwagę następujące aspekty: cele strategii zarządzania długiem, preferencje i oczekiwania potencjalnych nabywców obligacji, bieżącą sytuację na rynku finansowym oraz aktualne uwarunkowania wynikające z procesu finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.</p>
<p xml:id="div-3">W aktualnej ofercie obligacji detalicznych znajdują się instrumenty o różnych konstrukcjach, tak aby osoby fizyczne miały możliwość dopasowania inwestycji do własnych potrzeb i preferencji. Ministerstwo Finansów oferuje następujące obligacje przeznaczone dla klientów indywidualnych: (patrz tabela nr 1)</p>
<p xml:id="div-4">Tabela nr 1</p>
<p xml:id="div-5">Wszystkie oferowane obligacje dostępne są w ciągłej sprzedaży, co miesiąc emitowane są nowe serie obligacji 2-letnich, 4-letnich i 10-letnich, natomiast obligacje 3-letnie sprzedawane są przez 3 miesiące.</p>
<p xml:id="div-6">Pomimo usunięcia z oferty obligacji 5-letnich wachlarz dostępnych instrumentów wciąż jest szeroki. Ponadto rozwój rynku finansowego i upowszechnienie zasad jego funkcjonowania wśród osób fizycznych umożliwia nabywanie obligacji hurtowych na rynku wtórnym. Operacje zakupu obligacji hurtowych za pośrednictwem biur maklerskich nie należą do rzadkości. Zadłużenie osób fizycznych w instrumentach hurtowych (bonach oraz obligacjach) na 28 lutego br. wynosił ponad 1,6 mld zł, co stanowi 10% zadłużenia osób fizycznych w skarbowych papierach wartościowych (patrz tabela nr 2)</p>
<p xml:id="div-7">Tabela nr 2: Zadłużenie osób fizycznych w skarbowych papierach wartościowych oraz obligacjach detalicznych.</p>
<p xml:id="div-8">Zaprzestanie sprzedaży 5-letnich obligacji detalicznych o oprocentowaniu stałym było uzasadnione z następujących powodów:</p>
<p xml:id="div-9">1) Głównymi podmiotami posiadającymi te instrumenty są instytucje pozabankowe, w szczególności otwarte fundusze emerytalne. Zadłużenie osób fizycznych w obligacjach 5-letnich wynosiło na koniec lutego br. 827,4 mln zł, czyli niewiele ponad 25% wszystkich sprzedanych obligacji tego rodzaju.</p>
<p xml:id="div-10">2) Papier o analogicznej konstrukcji funkcjonuje na rynku obligacji hurtowych (patrz tabela nr 3).</p>
<p xml:id="div-11">Tabela nr 3</p>
<p xml:id="div-12">Podobieństwo konstrukcji obligacji hurtowej i detalicznej o tej samej zapadalności sprawiało, że z punktu widzenia inwestorów obligacje detaliczne były instrumentami konkurującymi z obligacjami hurtowymi. Zakup obligacji detalicznych był dla inwestorów instytucjonalnych alternatywą wobec inwestycji w 5-letnie obligacje hurtowe, w momentach gdy obligacje detaliczne miały wyższą rentowność niż hurtowe. Obligacje detaliczne wykupywane były na rynku pierwotnym przez osoby fizyczne i automatycznie sprzedawane na rynku wtórnym podmiotom instytucjonalnym.</p>
<p xml:id="div-13">3) Utrzymanie kosztów obsługi obligacji detalicznych (przy uwzględnieniu kosztów emisji) na poziomie zbliżonym do obligacji hurtowych wymagało korekt rentowności obligacji detalicznych poprzez zmianę ceny. Sprzedaż obligacji detalicznych odbywa się w systemie ciągłym, co oznacza, że można je kupić każdego dnia roboczego. Ze względu na wymogi proceduralno-techniczne nowa cena obligacji obowiązywała najwcześniej po upływie trzech dni roboczych od podjęcia decyzji o jej zmianie. W przypadku obligacji hurtowych cena ustalana jest na przetargu i jest dostosowana do bieżącej sytuacji rynkowej.</p>
<p xml:id="div-14">Ad 2. Przy obecnych uwarunkowaniach rynkowych (historycznie niski poziom stóp procentowych) uplasowanie nowej oferty obligacji jest niezwykle trudne, ponieważ osoby fizyczne odbierają coraz niższe nominalne stopy procentowe jako mocno nieatrakcyjne. Istotny spadek stóp procentowych przełożył się na zmniejszenie oprocentowania obligacji detalicznych, a tym samym na okresowe ograniczenie popytu na te instrumenty (sprzedaż w styczniu br. - 470,96 mln zł, w lutym br. - 395,29 mln zł). Jest to zjawisko występujące w sytuacji spadku stóp nominalnych, niezwiązanego z obniżeniem się stóp realnych, a głównie ze spadkiem inflacji i nosi nazwę iluzji nominalnej. Klienci indywidualni, szukając wyższych zysków, niż może zaoferować Skarb Państwa lub lokata bankowa, preferują oferty dające często złudzenie takich możliwości (instrumenty, których oprocentowanie jest wysokie wyłącznie w jednym okresie odsetkowym, natomiast rentowność całej inwestycji nie jest wysoka), niestandardowe rozwiązania (instrumenty, których stopa zwrotu oparta jest np. o indeksy giełdowe) lub produkty o wyższym ryzyku (fundusze inwestycyjne niedające gwarancji zysku). Ministerstwo Finansów w swojej ofercie powinno mieć produkty pozbawione ryzyka inwestycji, gwarantujące klientowi zysk, co oznaczać może stopę zwrotu niższą od instrumentów oferowanych przez instytucje komercyjne o wyższym poziomie ryzyka.</p>
<p xml:id="div-15">Obecnie w Ministerstwie Finansów prowadzone są prace analityczne nad konstrukcją potencjalnych nowych obligacji przeznaczonych dla klientów indywidualnych, które spełniałyby założenia strategii zarządzania długiem, wychodziły naprzeciw oczekiwaniom nabywców, a jednocześnie spełniały warunek bezpiecznej inwestycji. W poszukiwaniu odpowiedniej konstrukcji analizowane są produkty emitowane przez instytucje rządowe w innych krajach UE, tak aby krajowy inwestor miał dostęp do najnowszych rozwiązań funkcjonujących na rynkach europejskich.</p>
<p xml:id="div-16">Ad 3. Ministerstwo Finansów rozważało możliwość emisji obligacji nominowanej w walucie obcej. Przygotowany został projekt emisji obligacji nominowanej w euro, ostatecznie jednak został on zawieszony ze względu na fakt, że Polska nie podjęła decyzji dotyczącej przystąpienia do strefy euro.</p>
<p xml:id="div-17">Emisja obligacji nominowanych w walutach obcych musiałaby uwzględniać zmienność kursu walutowego, oczekiwane środki pozyskiwane w walucie obcej oraz wykorzystanie walut do zarządzania długiem. Dodatkowo musiałyby zostać rozwiązane kwestie technicznej obsługi (system rozliczeń pieniężnych w bankach, Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, Giełdzie Papierów Wartościowych) obligacji nominowanych w walucie innej niż waluta narodowa.</p>
<p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Cezary Mech</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 29 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>