text_structure.xml
6.34 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Krystiana Łuczaka, znak: SPS-024-612/06 z dnia 07.03.2006 r., pragnę przedłożyć poniższe wyjaśnienia:</p>
<p xml:id="div-2">Mając na uwadze, że zarówno Państwowa Inspekcja Pracy, jak i wojewodowie kontrolują m. in. legalność zatrudnienia, w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęte zostały wstępne prace legislacyjne mające na celu przekazanie sprawowanej przez wojewodów, zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), kontroli do Państwowej Inspekcji Pracy.</p>
<p xml:id="div-3">Państwowa Inspekcja Pracy, w ramach przyznanych jej ustawowo uprawnień, kontroluje przestrzeganie przepisów dotyczących zatrudniania pracowników z uwzględnieniem pracy ˝na czarno˝. Kontrole te obejmują zagadnienia związane z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy, w tym między innymi kontrole: obowiązku potwierdzania na piśmie warunków umowy o pracę, prawidłowości sporządzania umów o pracę, zgodności rodzaju umowy z charakterem świadczonej pracy, obowiązku wydawania świadectw pracy, prowadzenia akt osobowych pracowników, przestrzegania regulaminu pracy. Przepisy Kodeksu pracy, regulując obowiązki pracodawcy związane z zatrudnianiem pracowników, przewidują pisemną formę zawarcia z nimi umowy o pracę, a w razie niezachowania tej formy - obowiązek pracodawcy potwierdzenia pracownikowi na piśmie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego pracy, rodzaju zawartej umowy oraz jej warunków. Pracodawca ma także ustawowy obowiązek poinformowania każdego pracownika, w formie pisemnej, o jego podstawowych warunkach zatrudnienia obejmujących zwłaszcza normy czasu pracy, wymiar urlopu wypoczynkowego oraz okres wypowiedzenia umowy o pracę. Niepotwierdzenie przez pracodawcę w formie pisemnej rodzaju umowy o pracę zawartej z pracownikiem oraz jej warunków stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika zagrożone karą grzywny w wysokości od 20 zł do 5000 zł. W obecnym stanie prawnym inspektor pracy może także za takie wykroczenie nałożyć na pracodawcę lub osobę działającą w jego imieniu grzywnę w drodze mandatu karnego w wysokości do 1000 zł.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Posła, że ten sam zakres kontroli w zakresie kontroli nielegalnego zatrudnienia jest sprawowany również przez wojewodów na podstawie przepisu art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W wyniku przeprowadzonych przez wojewodów w 2005 r. kontroli stwierdzono w 4972 skontrolowanych jednostkach 6420 osób zatrudnionych bez potwierdzenia na piśmie rodzaju zawartej umowy o pracę i jej warunków lub niezgłoszonych do ubezpieczenia społecznego. W jednostkach tych inspektorzy służb kontroli legalności zatrudnienia stwierdzili również 7158 osób bezrobotnych, które podjęły zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność bez powiadomienia powiatowego urzędu pracy oraz 1680 przypadków nielegalnego zatrudnienia cudzoziemców. W związku z tym wojewodowie skierowali do sądów rejonowych z tego zakresu wykroczeń 7419 wniosków o ukaranie, obejmujących zarówno cudzoziemców, osoby bezrobotne, jak i pracodawców, którzy dokonali tych wykroczeń przeciwko przepisom ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Natomiast na podkreślenie zasługuje fakt, że w wyniku działań kontrolnych służb kontroli legalności zatrudnienia w 2005 r. dokonano 5709 legalizacji nielegalnego zatrudnienia, tzn. pracodawcy dobrowolnie zawarli umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne z osobami dotychczas wykonującymi pracę,,na czarno˝. Należy również stwierdzić, że nielegalne zatrudnienie stało się trwałym elementem na polskim rynku pracy i liczba jednostek, w których inspektorzy kontroli legalności zatrudnienia stwierdzili nielegalne wykonywanie pracy, stale rośnie. Jeżeli w 2004 r. na 24 074 skontrolowane jednostki w 3731 jednostkach (co stanowi 15,5%) stwierdzono nielegalne zatrudnienie, to w 2005 r. na 20 792 skontrolowane jednostki w 4972 jednostkach (co stanowi 23,9%) stwierdzono nielegalne zatrudnienie. Sytuacja taka wymaga podjęcia działań, które zatrzymają wzrost nielegalnego zatrudnienia. Szczególnie istotne powinno być włączenie do eliminowania nielegalnego zatrudnienia związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz mediów.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Posła, że w projekcie Krajowego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia na 2005 r. Ministerstwo Gospodarki i Pracy zaproponowało zwiększenie stanu zatrudnienia w służbach kontroli legalności zatrudnienia o 300 etatów. Propozycja ta niestety nie została zaakceptowana przez Radę Ministrów. Natomiast przekazanie realizowania kontroli legalności zatrudnienia od wojewodów do marszałków województw, zawarte w przepisach ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (Dz. U. Nr 175, poz. 1462), zostało przez Sejm RP uchylone ustawą z dnia 16 grudnia 2005 r. zmieniającą ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (Dz. U. Nr 267, poz. 2257).</p>
<p xml:id="div-6">Mając powyższe na uwadze, uważam, że w celu zwiększenia efektywności kontroli oraz zmniejszenia liczby organów kontrolnych celowym jest przekazanie służb kontroli legalności zatrudnienia do Państwowej Inspekcji Pracy. Jednocześnie informuję Pana Posła, że przekazanie to traktujemy jako docelowe, a Państwowa Inspekcja Pracy jako organ kontrolny z wieloletnim doświadczeniem i utrwalonymi strukturami organizacyjnymi gwarantuje prawidłowość realizowania zadań, które obecnie są sprawowane przez wojewodów.</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Krzysztof Michałkiewicz</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 29 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>