text_structure.xml 19.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie Pana Alfreda Budnera, Posła na Sejm RP w sprawie działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przesłane do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem nr SPS-024-604/06 z dnia 7 marca 2006 r., wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Pytanie 1. Dlaczego rolnik, który w roku 2004 podpisał zobowiązanie ONW, a następnie część swojego gospodarstwa, zobowiązany jest oddać pieniążki z tytułu ONW z zaniżonej powierzchni? Dowodem na to, że ta ziemia jest uprawiana rolniczo, jest wniosek syna lub córki. Czy nie można uprościć procedury? Czy zwrot nie powinien nastąpić, gdy ziemia nie będzie uprawiana rolniczo?</p>
        <p xml:id="div-3">Wypełniając wniosek w roku 2004, beneficjent zobowiązał się do prowadzenia działalności rolniczej na wszystkich zadeklarowanych gruntach przez okres pięciu lat od momentu otrzymania płatności. W myśl obowiązujących do 14 marca 2006 r. przepisów, rolnik mógł przekazać gospodarstwo rolne wraz ze zobowiązaniem ONW jedynie w całości. Nowelizacja rozporządzenia RM z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania objętej planem rozwoju obszarów wiejskich z dnia 9 marca 2006 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 278) umożliwia przeniesienie posiadania działek rolnych na rzecz innego podmiotu wraz ze zobowiązaniem ONW, jeżeli podmiot ten złoży oświadczenie, w którym zobowiąże się do kontynuowania działalności rolniczej zgodnie z zasadami zwykłej dobrej praktyki rolniczej do końca okresu objętego zobowiązaniem złożonym przez poprzedniego posiadacza działek rolnych.</p>
        <p xml:id="div-4">Pytanie 2. Dlaczego mówi się o zatrzymaniu płatności z tytułu ONW, gdy rolnik przechodzi na rentę strukturalną?</p>
        <p xml:id="div-5">Warunkiem przyznania renty strukturalnej jest m.in. przekazanie posiadanego gospodarstwa rolnego i zaprzestanie prowadzenia towarowej działalności rolniczej. Z tego względu nie mogą równocześnie przysługiwać płatności ONW, które są formą pomocy udzielanej w postaci corocznych zryczałtowanych płatności do hektara użytków rolnych położonych na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania i pozostających w użytkowaniu rolniczym przez ich rzeczywistego posiadacza.</p>
        <p xml:id="div-6">Pytanie 3. Dlaczego rolnik zobowiązany jest przez procedury ARiMR przekazać gospodarstwo tylko jednemu następcy?</p>
        <p xml:id="div-7">Renty strukturalne mają zachęcić rolników w wieku przedemerytalnym do zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej i do przekazania użytków rolnych w sposób służący poprawie struktury agrarnej.</p>
        <p xml:id="div-8">Jedną z dróg wspierających poprawę struktury agrarnej jest wstrzymanie procesu rozdrabniania gospodarstw oraz stymulacja dążenia do ich powiększania i podnoszenia ich rentowności. W związku z powyższym ustawodawca przewidział możliwość przekazywania gospodarstw osobom fizycznym przez osoby przechodzące na rentę strukturalną tylko poprzez przekazanie gospodarstwa następcy lub na powiększenie istniejących już gospodarstw.</p>
        <p xml:id="div-9">Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na uzyskiwanie rent strukturalnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. Nr 114, poz. 1191 z 2004 r.) przez następcę rozumie się ˝osobę fizyczną, rozpoczynającą działalność rolniczą po raz pierwszy z dniem przejęcia gospodarstwa rolnego od producenta rolnego ubiegającego się o rentę strukturalną, która nie ukończyła 40 roku życia w dniu złożenia wniosku o rentę strukturalną.˝</p>
        <p xml:id="div-10">Pytanie 4. Czy to prawda, że do tej pory na konta rolników nie wpłynęły pieniądze z tytułu płatności bezpośrednich? Dlaczego ma to miejsce, skoro decyzje są wysyłane od połowy grudnia?</p>
        <p xml:id="div-11">Uprzejmie wyjaśniam, iż w kampanii 2005 r. producenci rolni składali wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych w terminie od 15 marca do 31 maja 2005 r. W okresie tym do 314 biur powiatowych Agencji wpłynęło 1 486 189 wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych lub o przyznanie płatności z tytułu prowadzenia działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania.</p>
        <p xml:id="div-12">Płatności bezpośrednie do gruntów rolnych, zgodnie z art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 przyznawane są po przeprowadzeniu wszystkich wymaganych kontroli. Rodzaj wymaganych kontroli określony został w art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników (Dz. Urz. WE nr L 270 z dnia 21.10.2003, str. 1, ze zm.). Szczegółowy zakres przedmiotowych kontroli został określony w art. 24 i 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004. W ramach przedmiotowych weryfikacji danych zawartych we wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych przeprowadzana jest kontrola administracyjna (prosta i krzyżowa) oraz kontrola na miejscu.</p>
        <p xml:id="div-13">Płatności bezpośrednie dla producentów rolnych, zgodnie z art. 28 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, są dokonywane raz w roku w okresie od 1 grudnia do 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego. Termin ten jest jednolity dla wszystkich państw Unii Europejskiej. Od dnia 1 grudnia 2005 r. wydawanie decyzji administracyjnych Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła od dnia 29 listopada 2005 r., po określeniu stawek płatności uzupełniających obowiązujących na 2005 r. Stawki płatności zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie stawek płatności uzupełniających w 2005 . (Dz. U. nr 232, poz. 1967), które zostało wydane z uwzględnieniem zmiany powierzchni referencyjnej określonej w decyzji komisji z dnia 25 listopada 2005 r. Rozporządzenie Rady Ministrów weszło w życie z dniem 29 listopada 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-14">Stan realizacji płatności bezpośrednich do gruntów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-15">Obecnie w systemie informatycznym Agencji, po wycofaniu części wniosków przez producentów rolnych, znajduje się 1 484 506 wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych, w tym 563 464 wniosków producentów rolnych z terenów objętych klęską suszy.</p>
        <p xml:id="div-16">Do dnia 16 marca 2006 r. Agencja Restrukturyzacji naliczyła należne kwoty płatności dla 1 204 502 producentów rolnych (81,1% ogółem rozpatrywanych wniosków), w tym 437 937 wniosków producentów rolnych z terenów objętych klęską suszy (77,7% wniosków z powiatów suszowych). Dla 995 723 producentów rolnych zostały wydane decyzje administracyjne w sprawie przyznania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych, w tym 362 758 decyzji dla producentów rolnych z terenów objętych klęską suszy. Natomiast dla 208 779 producentów rolnych decyzje są na etapie wydawania przez kierowników biur powiatowych, w tym dla 75 179 producentów rolnych z terenów objętych klęską suszy. Ponadto dla 128 956 producentów rolnych wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych zostały zatwierdzone w systemie informatycznym po przeprowadzeniu wymaganych kontroli, w tym 47 988 wniosków producentów rolnych z terenów objętych klęską suszy. Dla wniosków tych trwa naliczanie należnych kwot płatności. W trakcie weryfikacji znajduje się 151 048 wniosków (10,1% wszystkich obsługiwanych wniosków), w tym 77 487 wniosków producentów rolnych z terenów objętych klęską suszy. W grupie tej znajdują się wnioski, które Agencja zobowiązana jest wyjaśnić zgodnie z obowiązującym trybem postępowania administracyjnego, a także wnioski podlegające weryfikacji po przeprowadzonej kontroli na miejscu. W związku z tym, że w 2005 r., ze względu na wysoki poziom stwierdzonych nieprawidłowości w roku poprzednim, zwiększono poziom kontroli na miejscu, ma to bezpośredni wpływ na proces obsługi wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-17">Według stanu na dzień 20 marca 2006 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zrealizowała wypłatę płatności bezpośrednich do gruntów rolnych dla 739 275 producentów rolnych na kwotę 2 803 558 928,26 zł. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w trakcie realizacji przelewów płatności stwierdzono, że znaczna część producentów rolnych dokonała zmiany rachunku bankowego, nie powiadamiając o tym, zgodnie z ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz.U. z 2004 r., Nr 10, poz. 76, ze zm.), Agencji, co skutkuje bardzo dużą ilością zwrotów przelewów bankowych.</p>
        <p xml:id="div-18">Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa realizuje płatności bezpośrednie do gruntów rolnych sukcesywnie i w świetle obowiązujących przepisów bez opóźnień.</p>
        <p xml:id="div-19">Jednocześnie uprzejmie informuję, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokłada wszelkich starań, aby należne płatności bezpośrednie do gruntów rolnych oraz środki finansowe w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich realizowane były bez zbędnej zwłoki.</p>
        <p xml:id="div-20">Pytanie 5. Dlaczego do niektórych biur powiatowych do tej pory nie wpłynęły protokoły z kontroli na miejscu gruntów rolnych i właściciele tych gruntów są odsuwani na koniec kolejki przy zatwierdzaniu wniosków obszarowych? Nawet wtedy, gdy kontrola nie wykryła żadnych uchybień.</p>
        <p xml:id="div-21">Uprzejmie informuję, iż zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 (art. 26, ust.1) wszystkie przeprowadzone rocznie kontrole na miejscu powinny obejmować co najmniej 5% liczby wszystkich złożonych wniosków w ramach płatności bezpośrednich.</p>
        <p xml:id="div-22">Obsługa wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych w przypadku gospodarstwa wytypowanego do kontroli na miejscu jest znacznie bardziej złożona i czasochłonna niż obsługa pozostałych wniosków. Obsługa jest złożona, dlatego że jest rozszerzona o następujące elementy:</p>
        <p xml:id="div-23">- eksport danych do kontroli,</p>
        <p xml:id="div-24">- przekazanie danych wykonawcom kontroli,</p>
        <p xml:id="div-25">- przygotowanie danych do prac terenowych,</p>
        <p xml:id="div-26">- przeprowadzenie kontroli,</p>
        <p xml:id="div-27">- sporządzenie protokołu z czynności kontrolnych,</p>
        <p xml:id="div-28">- odbiór danych z kontroli, sprawdzenie jakości tych danych,</p>
        <p xml:id="div-29">- wprowadzenie wyników do systemu,</p>
        <p xml:id="div-30">- zatwierdzenie danych w systemie,</p>
        <p xml:id="div-31">- weryfikacja danych wniosku na podstawie wyniku kontroli.</p>
        <p xml:id="div-32">Dane do kontroli, które były przeprowadzone przez podmiot zewnętrzny na zlecenie ARiMR, były przekazywane transzami (zleceniami), definiowanymi w systemie informatycznym, zawierającymi na ogół około 100 gospodarstw. Dopiero po zakończeniu wszystkich ww. prac w odniesieniu do transzy (zlecenia) i zatwierdzeniu wyników poszczególnych kontroli w systemie informatycznym protokoły z czynności kontrolnych mogą być przekazane do biura powiatowego ARiMR, gdzie po weryfikacji wniosku, która jest ostatnim etapem obsługi związanym bezpośrednio z kontrolą na miejscu, wniosek jest automatycznie dołączany do listy spraw oczekujących na naliczenie płatności.</p>
        <p xml:id="div-33">Realizacja tych czynności jest czasochłonna. Dodatkowe utrudnienie wynika z faktu, że w tym procesie bierze udział wiele podmiotów, zarówno z różnych poziomów ARiMR (Departament Kontroli na Miejscu, w centrali, biura kontroli na miejscu w oddziałach regionalnych, biur powiatowych), jak i spoza niej (podmioty zewnętrzne wykonujące kontrolę na miejscu na zlecenia ARiMR).</p>
        <p xml:id="div-34">Proces obsługi protokołów z czynności kontrolnych nie zależy od wyników kontroli i do momentu przekazania protokołów do biura powiatowego ARiMR, w którym złożono wniosek, jest taki sam dla wszystkich protokołów i przebiega według tych samych procedur.</p>
        <p xml:id="div-35">Jednocześnie zapewniam, iż ARiMR dokłada wszelkich starań, aby producenci rolni, wytypowani do kontroli na miejscu, otrzymali decyzję o przyznaniu płatności do gruntów rolnych bez zbędnej zwłoki.</p>
        <p xml:id="div-36">Pytanie 6. Czy to prawda, że kontrola administracyjna wniosków obszarowych z kampanii 2005 ma być zakończona do 31.03.2005 r., i jak centrala ma zamiar rozwiązać ten problem przy słabej wydajności systemu?</p>
        <p xml:id="div-37">Jak wspomniano powyżej, w trakcie weryfikacji znajduje się 151 048 wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych. W grupie tej znajdują się wnioski, które Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zobowiązana jest wyjaśnić zgodnie z obowiązującym trybem postępowania administracyjnego, a także wnioski podlegające weryfikacji po przeprowadzonej kontroli na miejscu. W 2005 r., ze względu na wysoki poziom stwierdzonych nieprawidłowości w poprzedniej kampanii, zwiększono poziom kontroli na miejscu, co ma bezpośredni wpływ na wydłużenie procesu obsługi wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-38">Mając jednak na uwadze oczekiwania producentów rolnych, ARiMR podejmuje działania zmierzające do usprawnienia obsługi wniosków poprzez zwiększenie etatyzacji w biurach powiatowych, wprowadzenie systemu pracy dwuzmianowej, pracę w godzinach nadliczbowych oraz zatrudnianie pracowników sezonowych. Ponadto podejmowane są doraźne działania związane z poprawą wydajności systemu informatycznego oraz usprawnienie procesu obsługi wniosków poprzez wprowadzenie centralnego naliczania płatności.</p>
        <p xml:id="div-39">W wyniku podejmowanych działań ARiMR zamierza zakończyć kontrole administracyjne wniosków do końca marca br., a należne kwoty płatności wypłacić do końca maja 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-40">Pytanie 7. Czy to prawda, że w biurach powiatowych dochodzi do przestojów w pracy spowodowanych ˝wieszaniem się systemu˝, czyli brakiem możliwości wykonania nawet podstawowych działań, jak rejestracja korekty wniosku?</p>
        <p xml:id="div-41">Uprzejmie wyjaśniam, że wszystkie przerwy, które występują w pracy systemu informatycznego, są niezbędne dla zapewnienia ciągłości i efektywności jego działania - są one wcześniej zaplanowane, a użytkownicy odpowiednio informowani.</p>
        <p xml:id="div-42">Uzasadnieniem dla występowania wspomnianych przerw jest między innymi: instalowanie, konfigurowanie i wdrażanie modyfikacji i poprawek niezbędnych dla właściwego funkcjonowania aplikacji, wykonanie migracji danych, prowadzenie prac administracyjnych. Potrzeba wdrażania zmian i modyfikacji wynikała również niejednokrotnie z konieczności wdrażania rekomendacji audytora zewnętrznego, które warunkowały uzyskanie przez ARiMR akredytacji Ministerstwa Finansów do działań realizowanych przez agencję płatniczą. Jako podstawę przerw należy również wskazać zmiany w obowiązującej legislacji dokonywane w trakcie realizacji zadań, które wymuszały dodatkowe modyfikacje i kolejne przerwy techniczne w pracy aplikacji.</p>
        <p xml:id="div-43">Pytanie 8. Czy istnieje możliwość sprawdzenia wydajności pracowników ARiMR?</p>
        <p xml:id="div-44">Wydajność pracy biur powiatowych jest mierzona w następujący sposób:</p>
        <p xml:id="div-45">- raporty z wybiórczych czynności wykonywanych przez pracowników w systemie informatycznym,</p>
        <p xml:id="div-46">- raporty z obsługi spraw (ilość obsłużonych spraw).</p>
        <p xml:id="div-47">Wdrożenie kompleksowego monitoringu wydajności obejmującego wszystkie czynności pracowników biur powiatowych na wszystkich typach dokumentów i spraw nie jest możliwe, gdyż takie działania znacznie obciążyłyby system informatyczny, co miałoby wpływ na jego wydajność oraz na koszty funkcjonowania.</p>
        <p xml:id="div-48">Wprowadzenie uniwersalnej metody sprawdzenia wydajności pracowników centrali ARiMR oraz oddziałów regionalnych jest praktycznie niemożliwe ze względu na interdyscyplinarność zadań oraz ich zakres (zadania o charakterze analitycznym, koncepcyjnym i projektowym); ocena wydajności w tym przypadku leży w gestii dyrektorów poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych.</p>
        <p xml:id="div-49">Pytanie 9. Na jakim etapie w biurach powiatowych znajdują się wnioski niskotowarowe i wnioski o dostosowanie do standardów europejskich?</p>
        <p xml:id="div-50">Pragnę poinformować, iż biura powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) są na końcowym etapie weryfikacji wniosków o pomoc finansową na działanie wspieranie gospodarstw niskotowarowych oraz na dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej. Ponadto na bieżąco wydawane są decyzje w sprawie przyznania płatności dla gospodarstwa niskotowarowego lub na dostosowanie gospodarstwa do standardów Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-51">Mając powyższe na uwadze, informuję, że do chwili obecnej w ramach działania 2 Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW): Wsparcie gospodarstw niskotowarowych, wydano ponad 92 tys. decyzji przyznających płatność dla gospodarstw niskotowarowych, co stanowi ponad 81% rozpatrywanych spraw w zakresie tego działania.</p>
        <p xml:id="div-52">W odniesieniu do działania 6 PROW: Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej, zostało wydanych 49 tys. decyzji o przyznaniu płatności na dostosowanie gospodarstw rolnych, które stanowią 67% wszystkich rozpatrywanych wniosków w ramach działania 6.</p>
        <p xml:id="div-53">Chciałbym zapewnić, że MRiRW, jak i ARiMR dokładają wszelkich starań, aby wydanie pozostałych decyzji w zakresie ww. działań, a także wypłata płatności nastąpiły w możliwie najkrótszym terminie.</p>
        <p xml:id="div-54">Minister</p>
        <p xml:id="div-55">Krzysztof Jurgiel</p>
        <p xml:id="div-56">Warszawa, dnia 28 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>