text_structure.xml
4.25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Wiesława Szczepańskiego w sprawie modernizacji linii kolejowej Leszno - Głogów uprzejmie wyjaśniam, że stosownie do przyjętej Strategii rozwoju infrastruktury kolejowej modernizowane są linie kolejowe o najwyższej rentowności, spełniające jednocześnie niezbędne warunki do pozyskania pomocy unijnej. Kryteria te spełniają linie kolejowe w paneuropejskich korytarzach transportowych, a szczególnie linie objęte umowami AGC (umowa europejska o głównych liniach kolejowych - podpisana w Genewie 31.05.1985 r.) i AGTC (umowa europejska o głównych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących - podpisana w Genewie 1.02.1991 r.).</p>
<p xml:id="div-2">Skutkiem wieloletniego niedoinwestowania i zaniedbań w zakresie prawidłowego kształtowania rozwoju infrastruktury kolejowej jej poziom rozwoju znacznie odbiega od infrastruktury państw UE. Z tego też względu priorytetowo realizowane są zadania modernizacyjne i inwestycyjne na liniach - o istotnym znaczeniu dla gospodarki kraju i społeczeństwa - objętych ww. umowami. Odcinek Leszno - Głogów o długości 45 km, linii kolejowej nr 14 łódź Kaliska - Tuplice, jest znaczenia państwowego. Odcinka tego nie obejmują ww. umowy międzynarodowe. W celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych ww. odcinka niezbędna jest kompleksowa wymiana nawierzchni torów, rozjazdów oraz naprawa obiektów inżynieryjnych mostów i przepustów. Z powodu złego stanu technicznego obiektów mostowych na odcinku tym, wg stanu na dzień 23 marca 2006 r., zamknięty został tor i obowiązuje ograniczenie prędkości.</p>
<p xml:id="div-3">Sytuacja finansowa zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - uniemożliwia realizację wszystkich koniecznych inwestycji. Dla utrzymania zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. infrastruktury kolejowej w niezmienionym stanie technicznym konieczna jest coroczna wymiana około 950 km toru i 1370 sztuk rozjazdów. Z uwagi na stan infrastruktury w torach głównych zasadniczych, według stanu na dzień 1 lutego 2006 r., obowiązywało 2778 ograniczeń prędkości na długości 2 253 km toru. Zachowanie bezpieczeństwa ruchu pociągów z uwagi na pogarszający się stan infrastruktury kolejowej, wymusza wprowadzanie ograniczeń prędkości pociągów, bądź wyłącznie z eksploatacji elementów infrastruktury kolejowej, dla których wprowadzenie nawet minimalnej prędkości nie gwarantuje bezpieczeństwa dla kursujących pociągów. Wszystkie wprowadzane ograniczenia eksploatacyjne, których przyczyną jest stan infrastruktury, poddawane są wnikliwej analizie, a ich wprowadzanie jest niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa realizowanych przewozów osób i towarów.</p>
<p xml:id="div-4">środki finansowe z budżetu państwa, jak i Funduszu Kolejowego przeznaczone w bieżącym roku na remonty i utrzymanie infrastruktury nie są wystarczające do pełnego pokrycia istniejących potrzeb w tym zakresie, co uniemożliwia w krótkim czasie likwidację wszystkich wieloletnich zaległości. Z tych też względów nie jest planowana w najbliższym czasie modernizacja odcinka linii Leszno - Głogów. W roku bieżącym na odcinku tym planowane są prace utrzymaniowo-konserwacyjne, celem zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów i utrzymania prędkości dopuszczalnej. Jednocześnie uprzejmie informuję, że zakończone zostały negocjacje pomiędzy Ministerstwem Transportu i Budownictwa a spółką PKP Przewozy Regionalne, dotyczące umowy o dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich w roku 2006 oraz umowy ramowej na lata 2006-2008. W rozkładzie jazdy pociągów objętych umową o dofinansowanie w bieżącym roku są pociągi w relacji Leszno - Głogów.</p>
<p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Anna Streżyńska</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 30 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>