text_structure.xml
6.79 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Sławomira Jeneralskiego, skierowane przy piśmie z dnia 7 marca 2006 r., znak: SPS-024-597/06, w sprawie możliwości kwalifikowania kosztów podatku od towarów i usług (VAT) przez gminy - beneficjentów działania 2.3: Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝ (SPO), przedstawiam następujące wyjaśnienie.</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 3 sierpnia 2005 r., pismem znak: BC3/033/455/JŁ/05/994, przesłane zostało do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowisko Ministra Finansów w przedmiotowej sprawie. W piśmie tym Ministerstwo Finansów uznało, iż w ramach SPO ˝Restrukturyzacja i modernizacja...˝ uprawnienie do kwalifikacji podatku VAT w świetle § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝ w zakresie działania: Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego (Dz. U. Nr 284, poz. 2846, ze zm.), przysługuje jednostkom samorządu terytorialnego (j.s.t.), jako podmiotom, które ze względu na brak statusu podatnika podatku VAT oraz brak możliwości jego uzyskania nie mają prawa do odliczenia tego podatku ani jego zwrotu. W związku z tym, po spełnieniu wymogu określonego w § 4 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, tj. po przedstawieniu przez j.s.t. realizującą działania w ramach SPO ˝Restrukturyzacja i modernizacja...˝ zaświadczenia z urzędu skarbowego o nieposiadaniu przez nią statusu podatnika podatku VAT, podatek VAT może stanowić koszt kwalifikowalny. Uzyskanie takiego zaświadczenia wiąże się z posiadaniem bądź też nie przez beneficjenta numeru identyfikacji podatkowej (NIP).</p>
<p xml:id="div-3">W dniu 18 maja 2005 r., pismem znak: OS5-065-171-MG/2633/05, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, pełniący jednocześnie funkcję Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, Pan Stanisław Stec przesłał do wszystkich dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów skarbowych interpretację w sprawie podmiotowości podatkowej urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich, z której wynika, iż urzędy skarbowe nie powinny nadawać gminom numerów NIP, ponieważ wprowadza to do systemu podatkowego zbędną komplikację, polegającą na sztucznym występowaniu w obrocie prawnym dwóch podatników: j.s.t. oraz jednostki organizacyjnej j.s.t.</p>
<p xml:id="div-4">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi niejednokrotnie informowało Ministerstwo Finansów o problemach, jakie mogą mieć gminy w związku z wejściem w życie powyższej interpretacji, a w szczególności w zakresie zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu, jak również z przedłożeniem wniosku o płatność, którego integralną częścią są faktury, rachunki albo inne dowody dokonanych płatności, a których nie można uzyskać, jeśli gmina nie posiada nadanego numeru NIP.</p>
<p xml:id="div-5">W świetle powyższych argumentów Ministerstwo Finansów wyraziło stanowisko, iż w przypadku tych gmin, które nie posiadają numeru NIP, tego typu dokumenty mogą być wystawiane na urząd gminy, z tym że VAT w takim przypadku nie będzie stanowił kosztu kwalifikowanego. Natomiast w przypadku tych gmin, które posiadają numer NIP, prowadzą odrębną księgowość i przedłożyły zaświadczenie z urzędu skarbowego potwierdzające, że nie są podatnikami podatku od towarów i usług, faktury, rachunki oraz inne dowody dokonanych płatności mogą być przedkładane na gminę a VAT w tym przypadku może stanowić koszt kwalifikowalny dla beneficjenta.</p>
<p xml:id="div-6">Uprzejmie informuję, iż powyższa interpretacja Ministra Finansów w sprawie zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu ma zastosowanie do wniosków o dofinansowanie realizacji projektu, które zostały przedłożone w pierwszej turze naboru wniosków, ogłoszonej przez właściwe urzędy marszałkowskie w 2005 r. W związku z tym, iż w niektórych urzędach marszałkowskich po zamknięciu pierwszej tury naboru wniosków i podpisaniu umów z beneficjentami okazało się, iż pozostały jeszcze środki finansowe, w chwili obecnej urzędy te rozpoczynają drugi nabór wniosków dla powyższego działania.</p>
<p xml:id="div-7">Podstawą prawną jest znowelizowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lutego 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝ (Dz. U. Nr 33, poz. 232) w zakresie działania: Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, w którym Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi umożliwiło beneficjentom działania przedkładanie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, udzielonej w drodze postanowienia przez naczelnika urzędu skarbowego - w przypadku gdy wnioskodawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług wnosi o objęcie kosztami kwalifikowalnymi kwot podatku od towarów i usług (§ 4 pkt 4a).</p>
<p xml:id="div-8">Natomiast odnosząc się do pytania związanego z wkładem własnym beneficjenta, informuję, iż 20% jest to minimalny wkład, jaki musi zapewnić gmina, aby móc ubiegać się o dofinansowanie realizacji projektu. Wkład ten jest zaliczany do krajowego wkładu środków publicznych i liczony jest w stosunku do wkładu Unii Europejskiej, który w przypadku tego działania wynosi maksymalnie 80% środków publicznych. Tak więc zapewnienie przez gminę minimum 20% środków finansowych jest warunkiem niezbędnym do dofinansowania projektu.</p>
<p xml:id="div-9">Reasumując, stwierdzić należy, iż pomimo wątpliwości wyrażonych w piśmie, związanych z wdrażaniem działania 2.3: Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego SPO, proces wdrażania tego działania przebiega prawidłowo.</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 27 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>