text_structure.xml
10.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 7 marca, znak SPS-024-593/06, przy którym przesłano interpelację Pana Posła Tomasza Głogowskiego w sprawie możliwości prawnych wykorzystania 4 mln zł gwarantowanych w budżecie państwa na likwidację wysypisk Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji oraz terminu przekazania środków na ten cel, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 1 stycznia 2006 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). Tym samym przy wykonywaniu budżetu państwa na 2006 rok stosowana jest nowa ustawa o finansach publicznych.</p>
<p xml:id="div-3">Przepis art. 110 ww. ustawy konstytuuje zasadę, że udzielanie dotacji podmiotowych możliwe jest jedynie w sytuacji, kiedy cele, na jakie przewiduje się udzielenie dotacji, oraz ich zakres, zostaną określone w ustawach innych niż ustawa budżetowa lub w umowach międzynarodowych.</p>
<p xml:id="div-4">Zaistniała zatem konieczność opracowania projektów ustaw określających cele oraz zasady udzielania dotacji dla podmiotów, dla których dotychczas planowane były środki wyłącznie na podstawie zapisów ustawy budżetowej (tak było w przypadku Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji) oraz podjęcie, przez organy właściwe w sprawie poszczególnych wydatków, inicjatyw ustawodawczych w ww. zakresie. W przypadku bowiem braku odpowiednich przepisów udzielenie dotacji podmiotowej będzie niemożliwe.</p>
<p xml:id="div-5">Ministerstwo Finansów jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów informowało pozostałe resorty o konieczności podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie dotacji, które do tej pory były udzielane na podstawie przepisów ustawy budżetowej. Inicjatywa taka została podjęta przez Ministra Gospodarki (w zakresie wydatków pozostających w jego kompetencji). W dniu 17 lutego 2006 r. została uchwalona przez Sejm ustawa o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów umożliwiająca wypłatę dotacji dla przedsiębiorstw, zakładów górniczych oraz zakładu górniczo-hutniczego, które wydobywają lub wydobywały sól, rudy cynku i ołowiu, a także dla Centralnej Pompowni Bolko Sp. z o.o., dotychczas udzielanych na podstawie delegacji zawartej w ustawie budżetowej oraz wynikającego z niej rozporządzenia. Obecnie ustawa czeka na podpis Prezydenta. W przypadku dotacji dla Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji inicjatywa taka nie została podjęta.</p>
<p xml:id="div-6">Dodatkowym problemem blokującym uruchomienie środków dla Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji są zaległe zobowiązania ciążące na Zakładach i toczące się w związku z nimi postępowania egzekucyjne.</p>
<p xml:id="div-7">W dniu 5 maja 2000 roku została zawarta umowa pomiędzy generalnym wykonawcą Katowickim Przedsiębiorstwem Budownictwa Przemysłowego ˝BUDUS˝ S.A. a Zakładami Chemicznymi ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji na realizację przedsięwzięcia pod nazwą ˝Ochrona Głównego Zbiornika Wód Podziemnych 330 - Gliwice, poprzez kompleksowe unieszkodliwienie odpadów wraz z rekultywacją terenów skażonych Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji˝. Zawarta umowa dopuszczała możliwość kredytowania realizacji ww. przedsięwzięcia (do czasu podpisania stosowanego porozumienia) przez wykonawcę do wysokości 20.000.000 zł. Termin podpisania porozumienia w sprawie finansowania ww. przedsięwzięcia (przez Wojewodę Śląskiego, Ministra Finansów, Ministra Skarbu Państwa, Ministra Środowiska, Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Burmistrza Tarnowskich Gór oraz likwidatora Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji) został ustalony na dzień 6 grudnia 2000 roku. Do podpisania porozumienia nie doszło jednak wskutek publikacji w dzienniku ˝Rzeczpospolita˝ informującej m.in. o rzekomych nieprawidłowościach przy wyborze wykonawcy przedsięwzięcia.</p>
<p xml:id="div-8">Po zmianie, w grudniu 2000 roku, kierownictwa Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego i po trwających prawie pół roku negocjacjach z uczestnikami porozumienia w sprawie realizacji ww. przedsięwzięcia, w dniu 9 lipca 2001 roku, zostało podpisane porozumienie w sprawie finansowania zadania: ˝Likwidacja zwałowiska odpadów niebezpiecznych nr 2˝ na kwotę 31.329.907 zł. Nie udało się jednak wynegocjować porozumienia, które sfinansowałoby zobowiązania za roboty wykonane w 2000 roku (ze względu na zagrożenie ekologiczne Wojewoda Śląski zlecił kontynuację robót pomimo braku źródeł finansowania).</p>
<p xml:id="div-9">W dniu 23 czerwca 2004 roku zapadł wyrok w toczącym się przed Sądem Okręgowym w Gliwicach procesie z powództwa Katowickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego ˝BUDUS˝ S.A. przeciwko Zakładom Chemicznym ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji o zapłatę kwoty 17.596.308,08 zł oraz skapitalizowanych odsetek w kwocie 4.839.184,22 zł (na dzień 31.12.2005 wynosiły one już 8.764.201,53 zł) za przyjęte i zafakturowane roboty, zrealizowane w roku 2000, przy budowie składowiska odpadów niebezpiecznych.</p>
<p xml:id="div-10">Po uprawomocnieniu się wyroku Wojewoda Śląski wielokrotnie zwracał się do różnych organów (m.in. do Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Skarbu Państwa) z prośbą o wyasygnowanie środków na pokrycie powstałych zobowiązań. Jednakże zarówno Ministerstwo Finansów, jak i Ministerstwo Skarbu Państwa, po przeanalizowaniu ww. sprawy, stwierdziły, iż powstałe zaległości finansowe nie są zobowiązaniami Skarbu Państwa (dotyczą one bowiem podmiotu Zakłady Chemiczne ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji), brak jest zatem podstawy do obciążenia budżetu państwa (jak również Funduszu Skarbu Państwa) spłatą ww. zobowiązań.</p>
<p xml:id="div-11">Zaistniały problem wymagał jednak szybkiego rozwiązania, dlatego też kwestia spłaty zaległych zobowiązań Zakładów Chemicznych była konsultowana z Ministrem Środowiska oraz Prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zdaniem urzędującego wtedy Ministra Środowiska Pana Jerzego Swatonia (pismo z dnia 13 grudnia 2004 r., znak: DIOŚ.o.072/11/10155/04/MS) oraz Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (pismo z dnia 15 grudnia 2005 r., znak: NF/DPO/AP/11426/04), Narodowy Fundusz mógłby zastąpić Skarb Państwa/Wojewodę w wykonaniu zobowiązań wyroku w przypadku uznania, że brak realizacji wyroku zagraża osiągnięciu pełnego efektu ekologicznego i stwarza możliwość wystąpienia ˝katastrofy ekologicznej˝ w tym rejonie. Sytuacja taka byłaby możliwa po zapisaniu w protokole Rady Ministrów, że nie jest (nie była) możliwa realizacja wniosku Wojewody Śląskiego o sfinansowanie tych zobowiązań ze środków budżetowych, oraz przyjęciu odpowiedniej uchwały o odstępstwie od ˝Zasad udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz opłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów, pożyczek ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej˝ przez Radę Nadzorczą Narodowego Funduszu na wniosek Ministra Środowiska i określeniu warunków wypełnienia zobowiązań wyroku przez Narodowy Fundusz.</p>
<p xml:id="div-12">W związku z tym, aby zapewnić uregulowanie powstałych zobowiązań i kontynuację rozpoczętych prac, Ministerstwo Finansów zaproponowało Panu Wojewodzie wystąpienie z wnioskiem do Ministra Środowiska o pokrycie zobowiązań wynikających z wyroku sądowego wobec przedsiębiorstwa ˝BUDUS˝ przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Niestety kolejny Minister Środowiska Pan Tomasz Podgajniak odpowiedział na ten wniosek negatywnie, uzasadniając, iż nie istnieje podstawa prawna do uregulowania zaległych zobowiązań przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</p>
<p xml:id="div-13">W związku z powyższym kwestia zaległych zobowiązań nadal nie została rozwiązana, skutecznie blokując kontynuację prac likwidacyjnych i zabezpieczających w Zakładach Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji. Z powodu niekorzystnego dla Zakładów Chemicznych wyroku sądowego nie doszło do realizacji prac współfinansowanych z Funduszu Spójności, polegających na dokończeniu neutralizacji skażenia zbiornika wód podziemnych, z którego korzysta znaczna część mieszkańców aglomeracji górnośląskiej (od rozwiązania problemu uregulowania zaległych zobowiązań finansowych Zakładów Komisja Europejska uzależniła bowiem przekazanie władzom powiatu Tarnowskie Góry środków na finansowanie ww. prac w kwocie 75.000.000 zł).</p>
<p xml:id="div-14">W związku z powyższym wykorzystanie środków budżetowych przeznaczonych na likwidację wysypiska toksycznych odpadów Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji wymaga uregulowania zaległych zobowiązań ciążących na Zakładach oraz zgłoszenia i uchwalenia ustawy, która umożliwiałaby finansowanie tego przedsięwzięcia.</p>
<p xml:id="div-15">W opinii Ministerstwa Finansów ze względu na ekologiczny charakter problemu i prowadzonych prac należy dążyć do pokrycia powstałych zobowiązań przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który od początku był zaangażowany finansowo w realizację omawianego projektu.</p>
<p xml:id="div-16">Drugim krokiem powinno być podjęcie inicjatywy ustawodawczej umożliwiającej finansowanie likwidacji Zakładów Chemicznych ˝Tarnowskie Góry˝ w Tarnowskich Górach w likwidacji.</p>
<p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-19">Marian Moszoro</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 22 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>