text_structure.xml 2.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 7 marca 2006 r. (sygn. SPS-024-591/06) przekazującego zapytanie Posłów na Sejm RP Pana Bogusława Sobczaka, Pana Radosława Prady, Pana Szymona Pawłowskiego i Pana Arnolda Masina w sprawie trzeciej edycji festiwalu kultury gejowskiej i lesbijskiej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Wszelkie aspekty korzystania z prawa do zgromadzeń regulują przepisy ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. z 1990 r. Nr 51, poz. 297, z późn. zm.). Zgodnie z ww. ustawą postępowanie w sprawach dotyczących zgromadzeń należy do zadań zleconych organów gminy, wobec decyzji których organem odwoławczym jest wojewoda. Zapadłe w sprawach zgromadzeń decyzje (np. zakazująca organizacji zgromadzenia publicznego) podlegają kontroli sądu administracyjnego, wobec czego brak jest podstaw prawnych, aby jakikolwiek centralny organ administracji rządowej mógł ingerować w tok danej procedury.</p>
        <p xml:id="div-3">Wydanie zakazu przeprowadzenia zgromadzenia możliwe jest tylko w ściśle określonych przypadkach, wskazanych w art. 8 ww. ustawy, tj. gdy:</p>
        <p xml:id="div-4">- jego cel lub odbycie sprzeciwiają się ustawie Prawo o zgromadzeniach lub naruszają przepisy ustaw karnych,</p>
        <p xml:id="div-5">- odbycie zgromadzenia może zagrażać zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach.</p>
        <p xml:id="div-6">Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z przedmiotową ustawą ewentualne wydanie zakazu przeprowadzenia zgromadzenia należy do wyłącznej kompetencji organu gminy. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że zgodnie z przepisami cytowanej ustawy, organizator zgromadzenia zobowiązany jest w terminie nie wcześniej niż 30 dni przed planowanym zgromadzeniem, a najpóźniej na 3 dni przed jego terminem, powiadomić organ administracji publicznej (w omawianym przypadku - Prezydenta Miasta Krakowa) o zamiarze przeprowadzenia zgromadzenia publicznego, określając m.in. jego czas i miejsce. Pragnę ponadto dodać, że odnośnie miejsca i czasu zgromadzenia wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny, który w uchwale z dnia 16 marca 1994 r. (sygn. W 8/93), ustalając powszechnie obowiązującą wykładnię stosowania postanowień art. 8 Prawa o zgromadzeniach, uznał, że organ gminy nie może określić innego miejsca i czasu zgromadzenia publicznego niż podane przez organizatora w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 7 cytowanej ustawy.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Arkadiusz Czartoryski</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 4 kwietnia 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>