text_structure.xml 6.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 7 marca 2006 r. - znak SPS-024-580/06 - dotyczące zapytania Posła Czesława Litwina w sprawie zasadności stosowania niejednolitego sposobu obliczania podstawy dochodu rolników dla celów pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">W okresie od dnia 1 września 2005 r. do dnia 1 stycznia 2006 r. kwota dochodu z 1 hektara przeliczeniowego była identyczna w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych i wynosiła 194 zł. Ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 267, poz. 2260) znowelizowano art. 5 ust. 8 tej ustawy i ustalono miesięczną kwotę dochodu z 1 ha przeliczeniowego na 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa GUS z dnia 25 listopada 2005 r., Dz.Urz. GUS Nr 11, poz. 69, przeciętny dochód z 1 ha przeliczeniowego w 2004 r. wyniósł 135,50 zł miesięcznie.</p>
        <p xml:id="div-3">W chwili obecnej w Sejmie znajduje się poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej i ustawy o świadczeniach rodzinnych (druk nr 376), który nowelizuje art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w ten sposób, że ustala kwotę dochodu z 1 hektara przeliczeniowego analogicznie, jak to jest obecnie w ustawie o świadczeniach rodzinnych.</p>
        <p xml:id="div-4">W swojej opinii z dnia 5 stycznia 2006 r., znak BPR-I-021-12-MM/05, skierowanej do Sejmu wyrażam negatywną opinię o projekcie. Jestem bowiem przekonany, że ustalanie dochodu do świadczeń socjalnych dla rolników powinno opierać się na ustaleniu faktycznego dochodu rodziny rolniczej, a nie na szacunkach, jak ma to miejsce obecnie, ponieważ państwo ma obowiązek wspierać rodziny znajdujące się faktycznie w trudnej sytuacji materialnej w takim zakresie i rozmiarze, w jakim umożliwia to sytuacja budżetu państwa. Natomiast szacowanie dochodów rolniczych, także w sposób zaproponowany w poselskim projekcie, na podstawie wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w ha przeliczeniowych, nawet z uwzględnieniem przeciętnego miesięcznego dochodu z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym z l ha przeliczeniowego ogłaszanego przez Prezesa GUS, nie określa faktycznych dochodów indywidualnej rodziny rolniczej. Szacunek dochodów na podstawie wielkości gospodarstwa rolnego oraz innych wskaźników statystycznych powinien służyć jedynie do rachunków globalnych, natomiast nie odzwierciedla stanu faktycznego. Socjalna pomoc państwa powinna opierać się na indywidualnej i faktycznej ocenie sytuacji materialnej i życiowej rodziny wymagającej wsparcia.</p>
        <p xml:id="div-5">Należy dodać, że z badań rachunkowości gospodarstw rolnych w ramach FADN (wyniki uzyskane za 2004 r.), prowadzonych przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na podstawie standardów określonych przepisami UE, nie wynika, że dochodowość gospodarstw rolnych jest zawsze wprost proporcjonalna do wielkości gospodarstwa rolnego w grupach gospodarstw sklasyfikowanych w ramach FADN jako bardzo małe, małe i średnio małe, tj. do 20 ha. Dlatego w UE gospodarstwa rolne klasyfikowane są według kategorii ekonomicznej, a nie obszarowej - jest to tzw. wielkość ekonomiczna gospodarstwa rolnego wyrażona za pomocą Europejskiej Jednostki Wielkości (ESU).</p>
        <p xml:id="div-6">W związku z powyższym Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej powinno kontynuować podjętą już wcześniej inicjatywę opracowania metodologii liczenia dochodów rolniczych dla celów ustalania pomocy socjalnej Państwa w oparciu o metodologię przedstawioną w ekspertyzie powstałej w ramach grantu japońskiego, udzielonego przez Bank Światowy, za pomocą wskaźników standardowej nadwyżki bezpośredniej (SNB) dla poszczególnych rodzajów produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych, zróżnicowanych regionalnie oraz rzeczywistych dochodów obliczanych na podstawie danych rachunkowych reprezentatywnej grupy gospodarstw, prowadzących rachunkowość rolną w ramach FADN pod kontrolą IERiGŻ. Opracowana w ten sposób jednolita metodologia liczenia dochodów rolniczych może zostać szerzej wykorzystana w regulacjach prawnych dotyczących zabezpieczenia społecznego, tzn. do celów zróżnicowania składek rolników na ubezpieczenie społeczne rolników, a także uzyskania statusu bezrobotnego przez rolnika oraz uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych i świadczeń przedemerytalnych przez rolników, ponieważ w tej materii w obecnym ustawodawstwie także istnieje kryterium obszarowe, a nie dochodowe. Jednocześnie opowiadam się za powołaniem zespołu dla wypracowania metodologii szacowania dochodów rolniczych.</p>
        <p xml:id="div-7">Jak wynika z szacunków dokonanych przez Ministerstwo, obniżenie obecnej kwoty dochodu z 1 hektara przeliczeniowego (194 zł.) do poziomu 1/12 kwoty ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego poniesie ze sobą wzrost wydatków na pomoc społeczną o 388 141 044,70 zł. Szacunki odnoszą się do obecnych kwot kryteriów dochodowych oraz kwot zasiłków, w roku 2006 r. przewidziana jest weryfikacja kryteriów, która będzie obowiązywać od 1 października. Przy założeniu, że kwoty kryteriów wzrosną, wskazana powyżej kwota wzrostu wydatków ulegnie zwiększeniu.</p>
        <p xml:id="div-8">Przedstawiona kwota przewidywanego wzrostu wydatków na pomoc społeczną jest poważna. W związku z powyższym wyrażam pogląd, że w chwili obecnej zmiana przepisów ustawy o pomocy społecznej w zakresie kwoty dochodu z 1 hektara przeliczeniowego nie jest wskazana.</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Krzysztof Michałkiewicz</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 30 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>