text_structure.xml 6.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 7 marca br., znak: SPS-024-575/06, przesyłające zapytanie posła Eugeniusza Wycisły w sprawie potrzeby zmiany niektórych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 stycznia br. w sprawie opłat za czynności organów administracji miar wykonywane w ramach systemu tachografów cyfrowych, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Prezes Głównego Urzędu Miar na podstawie art. 16 c ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz. U. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.) posiada uprawnienia do wydawania zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych (analogowych) oraz na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494) do wydawania zezwoleń na prowadzenie warsztatów w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Wysokość opłaty za udzielenie zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania tachografów samochodowych (analogowych), na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 października 2004 r. w sprawie opłat za czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji miar i podległe im urzędy (Dz. U. nr 229, poz. 2309 z późn. zm.), jest uzależniona od zakresu wykonywanych przez podmiot czynności tj.:</p>
        <p xml:id="div-4">- napraw, instalacji oraz sprawdzania tachografów samochodowych,</p>
        <p xml:id="div-5">- instalacji oraz sprawdzania tachografów samochodowych,</p>
        <p xml:id="div-6">- napraw oraz sprawdzania tachografów samochodowych,</p>
        <p xml:id="div-7">- napraw tachografów samochodowych,</p>
        <p xml:id="div-8">oraz okresu ważności zezwolenia i wynosi od (maksymalny zakres) 12 000 zł do 30 000 zł (maksymalny zakres oraz maksymalny okres ważności).</p>
        <p xml:id="div-9">Prezes GUM wydaje ww. zezwolenia na okres od jednego roku do czterech lat oraz, co należałoby uznać za istotne, jedno zezwolenie obejmuje tylko jedno miejsce wykonywanej działalności.</p>
        <p xml:id="div-10">Pomimo tak określonej wysokości opłaty za ww. zezwolenie, od dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych (Dz. U. Nr 33, poz. 295), tj. od dnia 4 marca 2005 r. do 31 grudnia 2005 r., Prezes Głównego Urzędu Miar wydał 370 zezwoleń dla 323 przedsiębiorców.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto należy nadmienić, iż już w 2006 r. Prezes GUM wydał 13 zezwoleń dla 13 przedsiębiorców. Zauważyć także należy, że z uwagi na zbliżający się upływ terminu ważności zezwoleń wydanych w 2005 r. na okres jednego roku przedsiębiorcy dotychczas prowadzący ww. działalność składają już nowe wnioski o wydanie kolejnych zezwoleń. W związku z tym można stwierdzić, iż istniejąca sieć warsztatów w pełni zabezpiecza potrzeby polskich przedsiębiorców w tym zakresie usług, zaś wysokość opłaty nie stanowi bariery przed podjęciem tej działalności.</p>
        <p xml:id="div-12">Odnosząc się do zezwoleń na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych, należy podkreślić, że po wejściu w życie rozporządzenia ministra właściwego do spraw gospodarki, które określi wymagania niezbędne do prowadzenia warsztatu, niezbędne dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań oraz zakres i sposób dokumentowania czynności przy wykonywaniu usług objętych zezwoleniem, Prezes GUM będzie posiadał umocowanie prawne do przyjmowania i rozpatrywania wniosków o wydawanie zezwoleń na taką działalność.</p>
        <p xml:id="div-13">Podkreślenia wymaga fakt, że zezwolenia będą wydawane na czas nieokreślony oraz na dowolną ilość miejsc świadczenia usług przez jednego przedsiębiorcę (zgodnie z postulatami środowiska przedsiębiorców zgłaszanymi w trakcie prac nad ustawą o systemie tachografów cyfrowych).</p>
        <p xml:id="div-14">Wobec powyższego, mając na względzie duże zainteresowanie tachografami analogowymi, nie jest zasadne twierdzenie, że ww. opłata spowoduje zapaść finansową wielu drobnych podmiotów gospodarczych ubiegających się o ww. zezwolenie na tachografy cyfrowe. Ponadto, z uwagi na specyfikę i skomplikowany charakter przedmiotowej działalności, przewiduje się, że w pierwszej kolejności z wnioskami o wydanie zezwolenia wystąpią przede wszystkim producenci samochodów ciężarowych i autobusów. O tym, czy powyższa działalność będzie atrakcyjna dla wielu drobnych przedsiębiorców, pokaże rynek w perspektywie kilku najbliższych lat. Należy jednak zaznaczyć, iż rynek obsługi tachografów cyfrowych będzie się tworzył sukcesywnie wraz z powiększaniem się ilości nowo wyprodukowanych pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe.</p>
        <p xml:id="div-15">Odnosząc się do wysokości opłaty za wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu, zauważyć należy, iż uwzględnia ona nakład pracy pracowników administracji miar, koszty organizacyjne i administracyjne związane z przygotowaniem się GUM do realizacji zadań wynikających z ustawy o systemie tachografów cyfrowych.</p>
        <p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-18">Marian Moszoro</p>
        <p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 28 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>