text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Witolda Bałażaka w sprawie działań Rządu mających na celu ograniczenie bezrobocia i rozwój przedsiębiorczości w Radomiu i południowej części Mazowsza, przedstawiam poniżej informacje dotyczące ww. kwestii.</p>
        <p xml:id="div-2">I. Obecnie Rząd podjął szereg działań mających na celu zmniejszenie poziomu bezrobocia w całym kraju, w tym na terenie województwa mazowieckiego. Jednym z głównych instrumentów realizacji polityki Rządu jest Sektorowy Program Operacyjny ˝Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006˝ (SPO RZL), który stwarza szerokie możliwości zwalczania bezrobocia poprzez oferowanie osobom bezrobotnym aktywnych form wsparcia prowadzących do podjęcia zatrudnienia (w tym rozwoju przedsiębiorczości) oraz integracji z rynkiem pracy.</p>
        <p xml:id="div-3">Dwa następujące Działania SPO RZL: Działanie 1.2 ˝Perspektywy dla młodzieży˝ oraz Działanie 1.3 ˝Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia˝ są wdrażane przez Wojewódzkie Urzędy Pracy jako instytucje najlepiej znające specyfikę lokalnego rynku pracy. W przypadku powiatów położonych w południowej części Mazowsza rolę Instytucji Wdrażającej pełni Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie.</p>
        <p xml:id="div-4">W ramach realizowanych projektów osoby bezrobotne zostają objęte kompleksową pomocą obejmującą m.in. doradztwo, szkolenia, staże, subsydiowanie zatrudnienia oraz uzyskanie środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej. Zastosowanie aktywnych instrumentów polityki rynku pracy ma służyć efektywnej walce z bezrobociem oraz rozwojowi przedsiębiorczości w regionie.</p>
        <p xml:id="div-5">Na podstawie danych przekazanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie należy stwierdzić, iż w ubiegłym roku w ramach Działania 1.2 SPO RZL w woj. mazowieckim wsparciem zostało objętych ponad 20 000 osób, z czego 3800 zakończyło udział w Działaniu. Po zakończeniu udziału w projekcie zatrudnienie znalazło 40,1% osób. W omawianym okresie wydatki kwalifikowalne poniesione na realizację Działania stanowiły 32 833 586,00 PLN.</p>
        <p xml:id="div-6">Z kolei w ramach Działania 1.3 SPO RZL wsparciem zostało objętych blisko 13 000 osób, z czego 8000 zakończyło udział w Działaniu, zaś prawie 30% osób uzyskało zatrudnienie. Wydatki kwalifikowalne poniesione na realizację Działania stanowiły 27 364 867,00 PLN.</p>
        <p xml:id="div-7">W bieżącym roku przewiduje się kontynuację realizowanych projektów na terenie woj. mazowieckiego. Wartość alokacji finansowej na rok 2006 dla Działania 1.2 została zaplanowana na poziomie 43 183 021,00 PLN, natomiast dla Działania 1.3 na poziomie 42 338 146,00 PLN.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto wsparcie w zakresie podniesienia kwalifikacji zawodowych i znalezienia zatrudnienia oferowane jest także w ramach pozostałych Działań SPO RZL - zwłaszcza w ramach Działania 1.5 ˝Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka˝ oraz w ramach Działania 1.6 ˝Integracja i reintegracja zawodowa kobiet˝, dla których Instytucją Wdrażającą jest Departament Wdrażania EFS w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. W Działaniach tych środki finansowe kierowane są m.in. dla jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek organizacyjnych (w tym publicznych służb zatrudnienia), które mogą realizować projekty z zakresu integracji społecznej oraz wyrównywania szans zawodowych kobiet i mężczyzn, zgodnie ze specyfiką problemów występujących na lokalnym rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-9">W chwili obecnej na terenie woj. mazowieckiego są realizowane 32 projekty w ramach Działania 1.5 o ogólnej wartości 16 304 668,00 PLN. Aktualnie kontynuowany jest również nabór wniosków w ramach schematu konkursowego, zaś wnioski można składać do 30 września 2006 r. lub do momentu wyczerpania środków.</p>
        <p xml:id="div-10">Natomiast w ramach Działania 1.6 SPO RZL realizowanych jest obecnie 13 projektów o łącznej wartości 10 402 804,00 PLN, w tym m.in. projekt realizowany przez Niepubliczny Ośrodek Kształcenia Ustawicznego w Radomiu, obejmujący obszar dawnego woj. radomskiego, którego celem jest aktywizacja zawodowa kobiet oraz pomoc w dostosowaniu ich kwalifikacji do wymogów lokalnego rynku pracy. Planuje się, iż w obecnym kwartale na terenie woj. mazowieckiego rozpocznie się realizacja kolejnych 57 projektów o wartości 29 005 857,00 PLN.</p>
        <p xml:id="div-11">Kolejnym instrumentem jest Sektorowy Program Operacyjny ˝Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw˝. W ramach tego programu przyznano wsparcie m.in. instytucjom z powiatu radomskiego. Wartość współfinansowanych projektów wynosi 18,5 mln PLN w ramach 26 projektów dotyczących Działania 1.3 - parki przemysłowe, naukowo-technologiczne, inkubatory technologiczne. Projekt realizowany w Radomiu był projektem doradczym na opracowanie koncepcji parku przemysłowego. Ponadto realizowano projekty w ramach Działania 2.1 - doradztwo dla MSP, Poddziałania 2.2.2 - targi i misje oraz Działania 2.3 - inwestycje MSP.</p>
        <p xml:id="div-12">Na obszarze gminy Radom realizowane są także 2 przedsięwzięcia współfinansowane z Funduszu Spójności w zakresie ochrony środowiska o łącznej wartości 61 446 722 Ą. Koszt kwalifikujący się do współfinansowania z Funduszu Spójności wynosi dla obu projektów 58 971 894 Ą, a wsparcie z FS wynosi łącznie dla obu projektów 37 504 293 Ą. Poniżej pokrótce opisano ww. przedsięwzięcia.</p>
        <p xml:id="div-13">Projekt 2002/PL/16/P/PE/034 ˝Gospodarka odpadami komunalnymi w Radomiu˝ - koszt kwalifikowany projektu wynosi 17 600 000 Ą, stopa dofinansowania z FS wynosi 65%, czyli 11 440 000 Ą. Przedsięwzięcie otrzymało decyzję o współfinansowaniu z UE w 2002 r. i będzie realizowane do 2007 r. zgodnie z obowiązującym memorandum finansowym. Obejmuje budowę zakładu utylizacji odpadów komunalnych i jest realizowane przez spółkę RADKOM, na którą Miasto Radom delegowało zadania związane z realizacją inwestycji. W ramach przedsięwzięcia przewidziano zatrudnienie dla 60 osób w trakcie prac budowlanych i konstrukcyjnych, natomiast po zakończeniu budowy, w fazie operacyjnej, przewidziano zatrudnienie dla 30 osób.</p>
        <p xml:id="div-14">Projekt 2004/PL/16/C/PE/017 ˝Modernizacja i rozbudowa systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie gminy Radom˝ - koszt kwalifikowany przedsięwzięcia wynosi 41 371 894 Ą, z tego dofinansowanie z FS wynosi 26 064 293 Ą, czyli 63%. Inwestycja realizowana przez Wodociągi Miejskie w Radomiu otrzymała decyzję Komisji Europejskiej w 2004 r. i zadanie będzie realizowane do 2009 r. Przedsięwzięcie dotyczy gospodarki wodno-ściekowej, w ramach projektu zostanie zmodernizowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna, rozbudowana istniejąca sieć kanalizacyjna, a także obejmuje ono budowę instalacji do suszenia osadów ściekowych. Podczas realizacji tego przedsięwzięcia zatrudnienie znajdzie ok. 100 osób.</p>
        <p xml:id="div-15">Oprócz większej liczby miejsc pracy powyższe inwestycje przyczynią się do poprawy stanu środowiska naturalnego, poprawy warunków sanitarnych i zdrowotnych mieszkańców. Rozwój infrastruktury komunalnej stwarza również dogodne warunki dla nowych inwestycji, a zatem zwiększa atrakcyjność inwestycyjną na tym obszarze.</p>
        <p xml:id="div-16">II. Wyrównywanie różnic regionalnych oraz podnoszenie spójności społecznej stanowi jeden z głównych celów polityki strukturalnej Unii Europejskiej na lata 2007-2013. Aby zapewnić możliwie pełną realizację powyższego celu, w ramach nowego Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝ (PO KL) planuje się skierowanie specjalnego wsparcia do regionów, w których poziom bezrobocia jest szczególnie wysoki, a także położenie dużego nacisku na wyrównywanie różnic w dostępie do edukacji i wykształcenia na obszarach wiejskich. Ponadto w ramach Programu będą realizowane działania służące podnoszeniu zdolności adaptacyjnych pracowników i osób poszukujących pracy, jak również działania mające na celu ułatwianie osobom odchodzącym z rolnictwa znalezienia zatrudnienia w sektorach pozarolniczych.</p>
        <p xml:id="div-17">Odrębne wsparcie zostanie skierowane do pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach przechodzących procesy restrukturyzacyjne, zagrożonych zwolnieniem oraz będących w okresie wypowiedzenia, a także do pracodawców realizujących programy zwolnień monitorowanych (outplacement). Wsparcie to będzie miało na celu zapobieganie negatywnym skutkom restrukturyzacji gospodarki, jak również udzielenie kompleksowej pomocy osobom zagrożonym utratą zatrudnienia, prowadzącej do ich ponownej integracji z rynkiem pracy.</p>
        <p xml:id="div-18">III. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju nie jest aktem, w którym uwzględnia się konkretną problematykę dotyczącą poszczególnych regionów. Ustawa ta określa sposób realizacji NPR, a w szczególności instrumenty finansowe, system instytucjonalny, w tym zasady koordynacji i współdziałania podmiotów zaangażowanych w proces, oraz konieczne procedury odnoszące się do programowania, monitorowania, sprawozdawczości, oceny i kontroli. Obecnie przygotowywana jest nowelizacja przepisów ustawy w celu usprawnienia procesu realizacji programów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Zmiany polegają przede wszystkim na: odejściu od ustanawiania aktami wykonawczymi do ustawy uzupełnienia programu oraz wzorów podstawowych dokumentów; uporządkowaniu zasad kontroli w funduszach strukturalnych i ustanowieniu ustawy o NPR jedynym źródłem kompetencji kontrolnych w systemie funduszy strukturalnych; usunięciu z ustawy przepisów, które nie będą miały realnego zastosowania w obecnym okresie programowania funduszy strukturalnych, oraz ograniczeniu ustawowych uregulowań dotyczących sprawozdawczości z programów i projektów. Znowelizowana ustawa będzie miała charakter czasowy i jej zakres będzie obejmował obecny okres programowania, czyli lata 2004-2006.</p>
        <p xml:id="div-19">IV. Należy pamiętać, iż szereg działań podejmowanych w regionie zależy od wizji rozwoju, jaką prezentuje samorząd wojewódzki w ramach przyznanych mu kompetencji wynikających z decentralizacji zadań. Wizja ta bierze pod uwagę uwarunkowania regionalne, jest ujmowana w strategii rozwoju województwa i realizowana przez szereg różnych instrumentów, np. RPO na lata 2007-2013. Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującą zasadą subsydiarności zadania powinny być realizowane na najniższym możliwym szczeblu zarządzania państwem, jak najbliżej obywatela. Funkcją Rządu natomiast jest koordynacja realizacji polityki spójności, podejmowanie wszelkich możliwych działań w celu zagwarantowania regionom dostępu do środków finansowych i ingerencja w uzasadnionych przypadkach.</p>
        <p xml:id="div-20">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-21">Minister</p>
        <p xml:id="div-22">Grażyna Gęsicka</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 23 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>