text_structure.xml
4.12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na zapytanie Pana Posła Józefa Klima z dnia 21 lutego br., znak: SPS-024-564/06, w sprawie propozycji nowelizacji ustawy o dodatkach mieszkaniowych, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Dodatek pielęgnacyjny, przyznawany na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162. poz. 1117 ze zm.) jest zaliczany do dochodu, stanowiącego podstawę wyliczania dodatku mieszkaniowego.</p>
<p xml:id="div-3">Należy podkreślić, że przepisy ustawy o dodatkach mieszkaniowych mają na celu pomoc w ponoszeniu opłat z tytułu wydatków mieszkaniowych. System dodatków mieszkaniowych został bowiem przewidziany jako element polityki mieszkaniowej, a nie polityki społecznej, której zasady reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64. poz. 593 z późn. zm.). Należy zauważyć, że to właśnie ustawa o pomocy społecznej ma na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że zaliczenie dodatku pielęgnacyjnego do dochodu nie powoduje wydania decyzji o nieprzyznaniu dodatku mieszkaniowego lub w znacznym stopniu go nie zaniża.</p>
<p xml:id="div-5">Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz. 734 z późn. zm.), jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego w ustawie, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości obliczonego dodatku mieszkaniowego, to należny dodatek obniża się o kwotę tej nadwyżki. Z uwagi na to, że kwota dodatku pielęgnacyjnego nie jest duża (aktualnie wynosi 153,19 zł), to zaliczenie go do dochodu nie wpływa znacząco na wysokość przyznanego dodatku mieszkaniowego. W zależności od liczby osób w gospodarstwie, udział dochodu w wydatkach może wynosić od 10% w gospodarstwie 5-osobowym i większym i do 15% w gospodarstwie jednoosobowym, co odpowiednio z tytułu dodatku pielęgnacyjnego może wynosić od 15,32 zł do 22,98 zł.</p>
<p xml:id="div-6">System dodatków mieszkaniowych, w tym zasada ustalania dochodów, o której mowa wyżej, funkcjonuje ponad 11 lat (od 1994 r.).</p>
<p xml:id="div-7">Nie bez znaczenia jest też fakt, że Trybunał Konstytucyjny, w wyroku z dnia 21 lipca 2004 r., po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2004 r. wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie zgodności zapisu art. 3 ust. 3 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, który określa definicję dochodu z art. 2 i art. 32 Konstytucji, uznał go za zgodny z Konstytucją.</p>
<p xml:id="div-8">Oznacza to, że do dochodu, na podstawie którego ustalane jest prawo i wysokość dodatku mieszkaniowego, nie wlicza się zasiłku pielęgnacyjnego, natomiast wlicza się dodatek pielęgnacyjny.</p>
<p xml:id="div-9">Należy także dodać, że od 2004 r. dodatki mieszkaniowe są w całości wypłacane z budżetów gmin, zatem jakiekolwiek zmiany przepisów, które powodowałyby wzrost tych dodatków, musiałyby mieć pokrycie w dodatkowych środkach w budżecie państwa, bowiem w innym przypadku byłyby one niezgodne z Konstytucją RP.</p>
<p xml:id="div-10">W związku z powyższym odpowiadając na pytanie Pana Posła Piotra Klima uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż Rząd nie przewiduje zmiany istniejących przepisów w postulowanym zakresie, z powodów wyżej przedstawionych.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 29 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>