text_structure.xml
5.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Poseł na Sejm RP Julii Pitery z dnia 20 lutego 2006 r. znak: SPS-024-557/06, w sprawie nieprawidłowości w działaniu organów administracji architektoniczno-budowlanej i organów nadzoru budowlanego, do których doszło w toku postępowań administracyjnych dotyczących inwestycji Śródmiejskiej Spółdzielni Mieszkaniowej - Osiedle ˝Pod Skocznią˝, prowadzonej w Warszawie przy ul. Płyćwiańskiej, po otrzymaniu informacji od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego - centralnego organu administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, uprzejmie przedstawiam w odniesieniu do poszczególnych pytań informacje w ww. sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Ad pytanie 1-4.</p>
<p xml:id="div-3">Kwestie dotyczące:</p>
<p xml:id="div-4">- podjęcia przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy postępowania przedmiocie użytkowania budynku nr 5,</p>
<p xml:id="div-5">- wydania decyzji zatwierdzającej wykonanie drogi wewnętrznej (przedłużenia ulicy Płyćwiańskiej),</p>
<p xml:id="div-6">- braku reakcji PINB na sygnały o prowadzeniu prac wykończeniowych w mieszkaniach budynku nr 5,</p>
<p xml:id="div-7">- powadzenia prac budowlanych przy przepompowni wód deszczowych,</p>
<p xml:id="div-8">są przedmiotem kontroli prowadzonej obecnie przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Kontrola ta została uruchomiona w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy w dniu 9 bm. i dotyczy działań tego organu w sprawie przedmiotowej inwestycji.</p>
<p xml:id="div-9">Do chwili zakończenia tej kontroli i przedstawienia Ministrowi Transportu i Budownictwa przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego jej wyników nie jest możliwe udzielenie merytorycznej odpowiedzi na powyższe pytania Pani Poseł.</p>
<p xml:id="div-10">Ad pytanie 5 i 6.</p>
<p xml:id="div-11">Organy nadzoru budowlanego działają na zasadach określonych w ustawach Prawo budowlane, Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawie o służbie cywilnej. Przepisy tych aktów prawnych regulują kwestie pociągania do odpowiedzialności osób winnych naruszania prawa. Wobec pracowników organów rolę taką pełnią - zgodnie z ustawą o służbie cywilnej - odpowiednio powiatowy inspektor nadzoru budowlanego i wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, natomiast w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego - dyrektor generalny.</p>
<p xml:id="div-12">Ustawa Prawo budowlane reguluje zasady powoływania i odwoływania osób na stanowiska PINB, WINB i GINB. Jeżeli osoba sprawująca funkcję organu niewłaściwie wykonuje swoje obowiązki, to winna zostać odwołana z pełnionej funkcji.</p>
<p xml:id="div-13">Naruszenia prawa przez organ administracji publicznej może mieć różną postać - inaczej należy traktować świadome działanie wbrew prawu, a inaczej np. wydanie rozstrzygnięcia administracyjnego, które po instancyjnej weryfikacji przez organ wyższego stopnia zostanie uchylone. Przyjęcie założenia, że podjęcie przez organ wadliwej decyzji winno skutkować natychmiastowym wyciągnięciem konsekwencji prawnych wobec pracowników i osoby podpisującej to rozstrzygnięcie byłoby nielogiczne i doprowadziłoby do wstrzymania wydawania wszelkich rozstrzygnięć administracyjnych.</p>
<p xml:id="div-14">Zauważyć należy, że we wskazanej przez Panią Poseł sprawie decyzje administracyjne były wydawane przez Prezydenta m. st. Warszawy, Wojewodę Mazowieckiego oraz Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, przy czym do organu nadzoru budowlanego sprawa wpłynęła, gdy inwestycja była dużym stopniu zaawansowania. Jeżeli pierwszy błąd został popełniony na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przez organ gminy, to dalsze błędy i nieprawidłowości były jego konsekwencją. W tej sytuacji wskazywanie organów nadzoru budowlanego jako wyłącznie winnych nieprawidłowości jest daleko idącym uproszczeniem istoty sprawy.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto zupełnie pomija się tu rolę inwestora, który przecież powinien znać prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego.</p>
<p xml:id="div-16">Organami właściwymi do nadzoru merytorycznego w przedmiotowej sprawie są Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego i Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (organ bezpośrednio wyższego stopnia wobec PINB dla m. st. Warszawy). Minister Transportu i Budownictwa nie ma podstaw prawnych wydawania organom nadzoru budowlanego wiążących poleceń. Oczywiście nie wyklucza to zainteresowania sposobem załatwienia sprawy.</p>
<p xml:id="div-17">Dlatego też, jak już wspomniałem powyżej, oczekuję na przedstawienie przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego wyników kontroli w PINB dla m. st. Warszawy, co pozwoli mi na udzielenie uzupełniającej odpowiedzi na ww. zapytanie.</p>
<p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-19">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 20 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>