text_structure.xml 3.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Uprzejmie przedstawiam Panu Marszałkowi odpowiedź na zapytanie Pani Poseł Ewy Wolak z dnia 08.02.2006 r. dotyczące kuratorskiej służby sądowej.</p>
        <p xml:id="div-2">Nie ulega wątpliwości, iż liczba orzeczeń przekazywanych do wykonania kuratorom sądowym ciągle wzrasta. W 2005 r. kuratorzy sądowi wykonywali ponad 800 000 różnego rodzaju orzeczeń sądów karnych i rodzinnych oraz przeprowadzili ponad 500 000 wywiadów środowiskowych. Wskazać jednak należy, iż zadania kuratorów sądowych, związane z wykonywaniem poszczególnych orzeczeń, są bardzo zróżnicowane. Najbardziej pracochłonne i wymagające wielu profesjonalnych działań kuratorów sądowych są bez wątpienia orzeczenia związane ze sprawowaniem dozorów i nadzorów nad podopiecznymi oraz orzeczenia w zakresie organizowania i kontrolowania kary ograniczenia wolności. Pozostała kategoria orzeczeń, jak np. kontrola okresu próby skazanych bez orzeczonego dozoru, wymaga incydentalnych działań ze strony kuratorów sądowych.</p>
        <p xml:id="div-3">W ramach działań z zakresu nadzoru administracyjnego nad sądami, w tym kuratorską służbą sądową, okazało się, iż najważniejsze z punktu widzenia oddziaływań probacyjnych orzeczenia o oddaniu sprawcy pod dozór lub nadzór kuratora w zdecydowanej większości kuratorzy zawodowi powierzyli do wykonania kuratorom społecznym. Stało się tak w wypadku wykonywania prawie 70% dozorów przy karze warunkowo zawieszonej, 67% dozorów wobec skazanych warunkowo zwolnionych z zakładów karnych i 64% nadzorów nad nieletnimi. Sytuację tę należy uznać za wyjątkowo niepokojącą, zważywszy iż resort konsekwentnie dąży do pełnego wprowadzenia zawodowo-społecznego modelu kurateli. Świadczy o tym corocznie zwiększająca się liczba dodatkowych etatów kuratorskich. W latach 2003-2005 liczba tych etatów wzrosła o 900, a na podstawie ustawy budżetowej na 2006 r. zwiększy się o kolejne 150. Pomimo tak znacznych nakładów finansowych na zawodową służbę kuratorską, zwiększa się ciągle kadra kuratorów społecznych. W 2005 r. liczba kuratorów społecznych wynosiła prawie 30 000, a wydatki finansowe związane z wypłaconymi ryczałtami wyniosły ponad 140 000 000 zł.</p>
        <p xml:id="div-4">Obciążenie kuratorów zawodowych, których jest obecnie 4195, w części okręgów sądowych, w zakresie dozorów i nadzorów, było poniżej standardów określonych w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego (Dz.U. z dnia 4 lipca 2003 r.). W tym zakresie podjęte zostały stanowcze działania nadzorcze. Likwidacja tego stanu rzeczy, w porównaniu z rzeczywistym obciążeniem ilością spraw podlegających wykonaniu, pozwoli na realne określenie potrzeb służby kuratorskiej.</p>
        <p xml:id="div-5">Pragnę także poinformować Pana Marszałka, iż w resorcie sprawiedliwości prowadzone są prace legislacyjne mające na celu usprawnienie wykonywania orzeczeń sądów. Prace te dotyczą także służby kuratorskiej. Potrzeby kuratorskiej służby sądowej muszą być, i są, uwzględniane w kolejnych budżetach sądownictwa, nie mogą być jednak rozpatrywane w oderwaniu od całościowych potrzeb sądownictwa.</p>
        <p xml:id="div-6">Przedstawiając powyższe stanowisko, pragnę za pośrednictwem Pana Marszałka wyrazić podziękowanie Pani Poseł za okazane zainteresowanie sprawami kuratorskiej służby sądowej.</p>
        <p xml:id="div-7">Z uszanowaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Andrzej Kryże</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 10 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>