text_structure.xml
21.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 23 lutego 2006 r., znak SPS-024-552/06, przysyłam odpowiedź na zapytanie z dnia 07.02.2006 r. Pana Posła Arkadiusza Mularczyka w sprawie zmian ustawowych mających na celu poprawę warunków prowadzenia gospodarstwa osób zajmujących się pszczelarstwem.</p>
<p xml:id="div-2">1. Sprawa zaopatrzenia pasiek w tańszy cukier.</p>
<p xml:id="div-3">Od dnia 1 maja 2004 r. stosuje się w Polsce przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. Urz. L 178 z dnia 30 czerwca 2001 r. z późn. zm.), które będzie obowiązywało do dnia 30 czerwca 2006 r. Zgodnie z art. 9 powyższego rozporządzenia agencje interwencyjne mogą dokonywać sprzedaży cukru wyłącznie po cenie wyższej niż cena interwencyjna. Komisja Europejska może podjąć decyzję o przeznaczeniu denaturowanego cukru pochodzącego z interwencji do wykorzystania jako pasza dla zwierząt po cenie równej lub niższej niż cena interwencyjna. Do chwili obecnej Komisja Europejska nie wyraziła zgody na sprzedaż cukru znajdującego się w interwencji po cenie niższej niż cena interwencyjna, tj. 63,19 euro/100 kg. Szczegółowe zasady odnoszące się do denaturacji cukru przeznaczonego na paszę dla zwierząt ustanawia rozporządzenie Komisji (EWG) nr 100/72 z dnia 14 stycznia 1972 r.</p>
<p xml:id="div-4">Regulacje dotyczące sprzedaży cukru przez agencje interwencyjne znajdują się w rozporządzeniu 1262/2001 z dnia 27 czerwca 2001 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do zakupu i sprzedaży cukru przez agencje interwencyjne (Dz. Urz. L 178 z dnia 30 czerwca 2001 r. z późn. zm.). Mechanizm interwencji na rynku cukru realizowany jest w Polsce przez Agencję Rynku Rolnego.</p>
<p xml:id="div-5">Wyżej wymienione przepisy w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru, wydane w formie rozporządzenia, obowiązują wszystkie państwa członkowskie i są stosowane bezpośrednio. Nie ma zatem możliwości zmiany rozporządzenia unijnego przez wprowadzenie przepisów krajowych w tym zakresie, jeśli z takiego rozporządzenia nie wynika wyraźne upoważnienie dla państwa członkowskiego.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie informuję, że od roku gospodarczego 2006/2007 (tj. od dnia 1 lipca 2006 r.) w Unii Europejskiej będą obowiązywały nowe regulacje odnoszące się do sektora cukrowniczego. Aktualnie Komisja pracuje nad przygotowaniem przepisów dotyczących środków przejściowych w tym sektorze, które umożliwią ˝przejście˝ z obecnie istniejącego reżimu do przepisów obowiązujących po wprowadzeniu w życie reformy.</p>
<p xml:id="div-7">Projekt rozporządzenia Komisji w sprawie środków przejściowych w ramach reformy wspólnej organizacji rynku w sektorze cukru i zmieniający rozporządzenia (WE) nr 1265/2001 i (WE) nr 314/2002 przewiduje, że tańszy cukier C z roku gospodarczego 2005/2006 (który nie zostanie przeniesiony na kolejny rok rozliczeniowy lub nie zostanie wyeksportowany bez dopłat) prawdopodobnie będzie mógł być wykorzystywany na pasze.</p>
<p xml:id="div-8">W dniu 20 lutego 2006 r. zostało uchwalone rozporządzenie Rady (WE) nr 318/2006 w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. Urz. UE L 58 z dnia 28 lutego 2006 r.), które będzie obowiązywało od roku gospodarczego 2006/2007 (tj. od dnia 1 lipca 2006 r.). Na podstawie art. 13 ust. 2 Komisja Europejska, w drodze przepisów wykonawczych, jest obowiązana sporządzić wykaz produktów, do których wytwarzania stosuje się cukier przemysłowy dostępny na rynku po niższych cenach. Przewiduje się, że w wykazie znajdzie się pasza dla zwierząt, w tym również dla pszczół. Przepisy wykonawcze do tego artykułu nie zostały jeszcze opracowane.</p>
<p xml:id="div-9">Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia Komisja Europejska będzie również mogła podjąć decyzję o możliwości sprzedaży cukru przez agencje interwencyjne po cenie równej lub niższej od ceny referencyjnej ustalonej dla roku gospodarczego, w którym sprzedaż ma miejsce, z przeznaczeniem na paszę dla zwierząt.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie informuję, że Komisja zapowiedziała zmianę rozporządzenia Komisji (EWG) nr 100/72 z dnia 14 stycznia 1972 r. ustanawiającego szczegółowe zasady odnoszące się do denaturacji cukru przeznaczonego na paszę dla zwierząt. Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z tańszego cukru, który jest przeznaczony na paszę dla zwierząt.</p>
<p xml:id="div-11">2. Uregulowanie statusu pszczelarstwa.</p>
<p xml:id="div-12">Działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, z późn. zm.) jest działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym produkcji ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej, rybnej i leśnej, natomiast gospodarstwem rolnym - każde gospodarstwo służące prowadzeniu działalności rolniczej, podlegające z tego tytułu opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431, z późn. zm.). Przy ustalaniu podlegania ubezpieczeniu domniemywa się (zgodnie z art. 38 ustawy), że płatnik podatku rolnego lub podatku od dochodu z działów specjalnych prowadzi działalność rolniczą w rozmiarze wynikającym z zakresu opodatkowania.</p>
<p xml:id="div-13">W myśl ww. przepisów ubezpieczeniu społecznemu rolników podlega obowiązkowo rolnik zamieszkujący i prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osobiście i na własny rachunek działalność rolniczą w pozostającym w jego posiadaniu gospodarstwie rolnym, o powierzchni powyżej 1 ha przeliczeniowego użytków rolnych, lub dział specjalny produkcji rolnej, czyli w tym przypadku pszczelarz posiadający powyżej 80 rodzin pszczelich.</p>
<p xml:id="div-14">Wobec tego za rolniczą uważa się także taką działalność, która nie jest związana z posiadaniem gruntu jako czynnym środkiem produkcji. Obowiązek ubezpieczenia społecznego rolników związany jest przede wszystkim z osobistym prowadzeniem przez rolnika działalności rolniczej, co należy rozumieć jako osobiste i na własny rachunek kierowanie i zarządzanie gospodarstwem, troskę o jego należyte funkcjonowanie, stałe wykonywanie działalności noszącej znamiona działalności rolniczej.</p>
<p xml:id="div-15">W związku z powyższym twierdzenie, że pszczelarz nie prowadzi działalności rolniczej i w związku z tym nie podlega ubezpieczeniu w KRUS-ie, nie znajduje uzasadnienia.</p>
<p xml:id="div-16">Ponadto zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 927, z późn. zm.) członkami samorządu rolniczego z mocy prawa mogą być jedynie:</p>
<p xml:id="div-17">- osoby fizyczne i prawne będące podatnikami podatku rolnego,</p>
<p xml:id="div-18">- osoby fizyczne i prawne będące podatnikami podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych, oraz</p>
<p xml:id="div-19">- członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadający w tych spółdzielniach wkłady gruntowe.</p>
<p xml:id="div-20">W związku z tym w tym przypadku niezbędne jest posiadanie przynajmniej 1 ha gruntów rolnych.</p>
<p xml:id="div-21">Odnosząc się do kwestii pomocy finansowej dla gospodarstw pszczelarskich, uprzejmie informuję, że osoby prowadzące tego typu gospodarstwa mogły ubiegać się o wsparcie na inwestycje związane z prowadzoną produkcją w ramach działania 1.1 ˝Inwestycje w gospodarstwach rolnych˝ Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝.</p>
<p xml:id="div-22">Zasady uzyskania pomocy w ramach działania 1.1 ˝Inwestycje w gospodarstwach rolnych˝ zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝ (Dz.U. Nr 207 poz. 2117, z późn. zm.). Pomoc mogły uzyskać osoby prowadzące na terenie Rzeczypospolitej Polskiej działalność rolniczą jako posiadacze samoistni lub zależni gospodarstw rolnych.</p>
<p xml:id="div-23">W ramach działania pomoc mogła być przyznana, jeżeli ubiegający się o dofinansowanie projektu nie miał zaległości podatkowych ani zaległości w opłacaniu składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz gospodarstwo rolne, którego dotyczył projekt, było prowadzone przez osobę o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych, tj. posiadającą odpowiednie wykształcenie i staż pracy w gospodarstwie rolnym, który mierzony był okresem ubezpieczenia w systemie rolniczych ubezpieczeń społecznych w charakterze rolnika, małżonka rolnika lub domownika lub okresem zatrudnienia w gospodarstwie rolnym na podstawie umowy o pracę, na stanowisku związanym z prowadzeniem produkcji rolnej, lub okresem, w którym wnioskodawca był posiadaczem gospodarstwa rolnego.</p>
<p xml:id="div-24">Za gospodarstwo rolne w ramach działania 1.1. ˝Inwestycje w gospodarstwach rolnych˝ uważa się gospodarstwo w rozumieniu Kodeksu cywilnego o powierzchni użytków rolnych wynoszącej co najmniej 1 ha lub działy specjalne produkcji rolnej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisami działem specjalnym jest pasieka powyżej 80 rodzin.</p>
<p xml:id="div-25">Ze względu na duże zainteresowanie pomocą w ramach ww. działania Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝ wstrzymano nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w 14 województwach.</p>
<p xml:id="div-26">Pragnę równocześnie poinformować, że w kolejnych latach będzie wdrażany program Rozwój Obszarów Wiejskich, 2007-2013, w ramach którego realizowane będzie działanie podobne do działania ˝Inwestycje w gospodarstwach rolnych˝. Na obecnym etapie prac nie można jednoznacznie określić, jakie będą zasady uzyskania powyższego wsparcia. Przewiduje się, że szczegóły będą znane do końca bieżącego roku.</p>
<p xml:id="div-27">3. Problem zwalczania chorób pszczół.</p>
<p xml:id="div-28">Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z póź. zm.) obowiązkowi zwalczania podlegają choroby zakaźne zwierząt wymienione w załączniku nr 2, do których zaliczany jest zgnilec amerykański pszczół. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2005 r. w sprawie zwalczania zgnilca amerykańskiego pszczół (Dz. U. Nr 187, poz. 1574) określa szczegółowo zwalczanie tej jednostki chorobowej.</p>
<p xml:id="div-29">W przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt posiadacz zwierzęcia jest obowiązany do niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej albo najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej, albo wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 cytowanej powyżej ustawy. Powiatowy lekarz weterynarii, na którym spoczywa obowiązek zwalczania chorób zakaźnych zwierząt na terenie właściwości jego powiatu, z chwilą otrzymania takiej informacji podejmuje stosowne działania mające na celu potwierdzenie lub wykluczenie podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt.</p>
<p xml:id="div-30">Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287, z póź. zm.) stwierdzenie choroby zakaźnej zwierząt, w tym choroby odzwierzęcej, wydanie oceny mięsa, oceny zdrowotnej jakości produktów pochodzenia zwierzęcego, niejadalnych produktów pochodzenia zwierzęcego, ubocznych produktów zwierzęcych oraz środków żywienia zwierząt może być poprzedzone przeprowadzeniem badań laboratoryjnych. Badania laboratoryjne przeprowadzają:</p>
<p xml:id="div-31">1) zakłady higieny weterynaryjnej wchodzące w skład wojewódzkich inspektoratów weterynarii, które są regionalnymi laboratoriami weterynaryjnymi w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej;</p>
<p xml:id="div-32">2) laboratoria weterynaryjne wchodzące w skład innych niż wymienione w pkt 1 jednostek organizacyjnych Inspekcji;</p>
<p xml:id="div-33">3) krajowe laboratoria referencyjne w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-34">Krajowe laboratoria referencyjne sprawują nadzór nad jakością badań wykonywanych w laboratoriach w szczególności przez:</p>
<p xml:id="div-35">1) ujednolicanie wymagań i metod badawczych,</p>
<p xml:id="div-36">2) sprawdzanie jakości preparatów diagnostycznych używanych do badań,</p>
<p xml:id="div-37">3) organizację okresowych testów porównawczych poszczególnych metod badawczych stosowanych przez laboratoria,</p>
<p xml:id="div-38">4) prowadzenie szkoleń pracowników laboratoriów,</p>
<p xml:id="div-39">5) prowadzenie badań laboratoryjnych mających na celu potwierdzanie wyników badań przeprowadzonych przez laboratoria,</p>
<p xml:id="div-40">6) gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących wyników badań laboratoryjnych.</p>
<p xml:id="div-41">Krajowym laboratorium referencyjnym w Polsce jest Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, który w swojej strukturze posiada Zakład Parazytologii i Chorób Inwazyjnych zajmujący się między innymi chorobami pszczół. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt obowiązkowi rejestracji podlegają choroby zakaźne zwierząt wymienione w załączniku nr 3, do których zaliczany jest zgnilec europejski, warroza i choroba roztoczowa pszczół. Koszty badań laboratoryjnych, w kierunku zgnilca amerykańskiego prób pobranych przez powiatowego lekarza weterynarii, ponosi budżet państwa, a pozostałe koszty związane ze zwalczaniem chorób pszczół pokrywa pszczelarz.</p>
<p xml:id="div-42">U pszczół stosuje się tylko zarejestrowane weterynaryjne produkty lecznicze zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne. Brak skuteczności zarejestrowanych weterynaryjnych produktów leczniczych powinien być zgłaszany bezpośrednio do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w Warszawie ul. Ząbkowska 41.</p>
<p xml:id="div-43">Należy dodać, że w ramach wspólnej polityki rolnej Agencja Rynku Rolnego wdraża mechanizm pod nazwą ˝Wsparcie rynku produktów pszczelich˝, gdzie w ramach jednego ze środków wsparcia jest refundowany w wysokości do 100% kosztu zakupu leków przeciw warrozie. Zgodnie z założeniami mechanizmu pomoc finansowa kierowana jest do sektora pszczelarskiego, gdzie beneficjentami końcowymi są gospodarstwa pasieczne i indywidualni pszczelarze, których pasieki są zgłoszone lub zarejestrowane w rejestrze prowadzonym przez powiatowego lekarza weterynarii. Natomiast o refundacje środków finansowych mogą ubiegać się podmioty uprawnione, którymi w tym przypadku są organizacje i stowarzyszenia pszczelarzy, spółdzielnie pszczelarskie, grupy producenckie pszczelarzy, przedsiębiorcy sektora pszczelarskiego.</p>
<p xml:id="div-44">4. Ochrona pszczół przed zatruciami.</p>
<p xml:id="div-45">Ustawa o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz. U. 11. poz. 94, z póź. zm.) reguluje sprawy zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia człowieka oraz dla środowiska, które mogą powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony roślin, w tym dotyczące ochrony pszczół. Na mocy tej ustawy do obrotu mogą być dopuszczone tylko te środki, które przy prawidłowym stosowaniu, zgodnie z ich przeznaczeniem, nie wykazują niepożądanego działania na organizmy, które nie są zwalczane, a więc także na pszczoły. Zgodnie z ustawą mogą być stosowane wyłącznie środki ochrony roślin dopuszczone do obrotu. Muszą być one stosowane zgodnie z etykietą -instrukcją stosowania, ściśle z podanymi w niej zaleceniami, oraz w taki sposób, aby nie dopuścić do zagrożenia zdrowia człowieka, zwierząt lub środowiska. Zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji roślinnej i leśnictwie mogą być wykonywane wyłącznie przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin i posiadają aktualne zaświadczenie o ukończeniu takiego szkolenia. Szkolenia są prowadzone przez jednostki upoważnione przez wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na siedzibę tych jednostek.</p>
<p xml:id="div-46">Zanim zostanie wydane zezwolenie na dopuszczenie do obrotu i stosowania środka ochrony roślin, musi zostać przeprowadzona odpowiednia ocena ryzyka dla pszczół, uwzględniająca toksyczność środka oraz warunki jego stosowania. Obecnie, zgodnie z przepisami o ochronie roślin, obowiązują zharmonizowane metodyki badań środków ochrony roślin pod kątem toksyczności dla pszczół oraz odpowiednie procedury oceny ryzyka. Jeśli w wyniku oceny ryzyka zaistnieje konieczność zastosowania ograniczeń ze względu na szkodliwość dla pszczół, w etykiecie - instrukcji stosowania środka zamieszcza się ograniczenia dotyczące jego stosowania, np. okres prewencji dla pszczół czy też zakaz stosowania na kwitnące rośliny. Zakres badań, informacji i danych dotyczących środka ochrony roślin oraz szczegółowe zasady sporządzania ich oceny określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 maja 2005 (Dz.U. Nr 100, poz. 839) w sprawie zakresu badań, informacji i danych dotyczących środka ochrony roślin i substancji aktywnej oraz zasad sporządzania ich oceny. Ustawa o ochronie roślin wprowadziła również konieczność nadzoru i kontroli warunków przeprowadzania zabiegów przy użyciu środków ochrony roślin. Działania te nadzoruje Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.</p>
<p xml:id="div-47">Podsumowując, należy stwierdzić, że przepisy w zakresie ochrony roślin zabezpieczają wszelkie działania dotyczące ochrony pszczół przed szkodliwym wpływem, jaki może wystąpić wskutek stosowania środków ochrony roślin.</p>
<p xml:id="div-48">W przypadkach incydentalnych, gdy zachodzi podejrzenie wytrucia pszczół spowodowanego stosowaniem środków ochrony roślin, poszkodowany powinien zgłosić się do urzędu gminy lub Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin, właściwych ze względu na siedzibę tych jednostek. Jednostki te w celu wyjaśnienia sprawy powołują komisję z udziałem lekarza weterynarii.</p>
<p xml:id="div-49">5. Ochrona gatunków drzew i krzewów miododajnych.</p>
<p xml:id="div-50">Kwestie związane z ochroną terenów zieleni i zadrzewień, w tym usuwanie drzew, uregulowane zostały ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.). Zgodnie z art. 78 tej ustawy rada gminy zobowiązana jest zakładać i utrzymywać w należytym stanie tereny zieleni i zadrzewienia. Ponadto usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić, zgodnie z art. 83 ust 1 ww. ustawy, po uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia wydawanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, ewentualnie starosty.</p>
<p xml:id="div-51">Ustawodawca, powierzając organom władzy samorządowej: staroście, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta kompetencje związane z wydawaniem zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów, wprowadzając opłaty za to usuwanie oraz wysokie kary za usuwanie drzew bez wymaganego zezwolenia, a także nakładając na te organy obowiązek wynikający z art. 91 ustawy o ochronie przyrody, przyjął, iż jest to wystarczający środek do ochrony drzew przed niekontrolowanym ich wycinaniem, bez względu na to, czy spełniają one funkcję drzew miodnych, czy też nie.</p>
<p xml:id="div-52">Ponadto w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006 w działaniu 5 ˝Zalesianie gruntów rolnych˝ wprowadzenie drzew miododajnych znalazło zastosowanie w postaci propozycji wykorzystania do nasadzeń niektórych podstawowych gatunków lasotwórczych, takich jak lipa, klon zwyczajny, klon jawor, oraz w grupie gatunków domieszkowych i biocenotycznych, tj.: jarząb pospolity, czereśnia ptasia, czeremcha pospolita, głóg jedno- i dwuszyjkowy, grusza pospolita, jabłoń dzika, wierzba biała i iwa, bez czarny i koralowy, porzeczka alpejska i czerwona, rokitnik zwyczajny, kalina koralowa, róża dzika.</p>
<p xml:id="div-53">Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia w sposób wyczerpujący odpowiedzą na poselskie zapytanie Pana Posła Arkadiusza Mularczyka.</p>
<p xml:id="div-54">Minister</p>
<p xml:id="div-55">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-56">Warszawa, dnia 16 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>