text_structure.xml 6.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Piotra Gadzinowskiego z dnia 16 lutego 2006 r., przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 21 lutego 2006 r., znak SPS-024-532/06, w sprawie podwyższania opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Miasta Stołecznego Warszawy, uprzejmie przedstawiam wyjaśnienia w tym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-2">Problematykę aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego regulują przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261 poz. 2603 z późn. zm.). W myśl powyższej ustawy dokonanie aktualizacji opłaty rocznej jest uzależnione od zmiany wartości nieruchomości gruntowej. Zmianę wartości gruntów może powodować wzrost cen gruntów oddawanych w użytkowanie wieczyste bądź zmiana wyposażenia gruntów w urządzenia komunalne, energetyczne, gazowe lub wodociągowe. Przy czym ustawodawca ogranicza ilość dokonywanych aktualizacji do jednej na rok.</p>
        <p xml:id="div-3">Podstawę aktualizacji stanowi wartość nieruchomości gruntowej, którą określa rzeczoznawca majątkowy (art. 77 ust. 3 ustawy). Szczegółowe zasady wyceny nieruchomości oraz sporządzania operatu szacunkowego regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 207 poz. 2109 z późn. zm.). Wobec powyższego rzeczoznawca majątkowy nie może określać wartości nieruchomości według swojego uznania. Jednocześnie ustawa o gospodarce nieruchomościami określa podstawowe zasady, którymi powinien kierować się rzeczoznawca majątkowy, dokonując wyceny nieruchomości. Zgodnie z art.175 ust. 1 omawianej ustawy rzeczoznawca majątkowy dokonuje wyceny nieruchomości zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi, ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz z zasadami etyki zawodowej, kierując się przy tym zasadą bezstronności.</p>
        <p xml:id="div-4">Ustawa o gospodarce nieruchomościami przewiduje możliwość weryfikacji prawidłowości wykonania operatu, jak również prawidłowości działań rzeczoznawcy majątkowego. Prawidłowość sporządzenia operatu szacunkowego można poddać ocenie organizacji zawodowej rzeczoznawców majątkowych zgodnie z art. 157 omawianej ustawy. W sytuacji gdy rzeczoznawca łamie zasady określone w art. 175 ust. 1, użytkownik wieczysty może poinformować o tym ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, co może skutkować wszczęciem postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej.</p>
        <p xml:id="div-5">Ponadto pragnę podkreślić, że użytkownikowi wieczystemu przysługuje prawo odwołania się od ustalonej nowej wysokości opłaty z tytułu użytkowania wieczystego. Zgodnie z art. 78 ust. 2 użytkownik wieczysty może, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wypowiedzenia, złożyć do samorządowego kolegium odwoławczego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości, wniosek o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona albo jest uzasadniona w innej wysokości. W takim przypadku ciężar udowodnienia istnienia przesłanek do aktualizacji opłaty spoczywa na organie dokonującym aktualizacji. Jeżeli użytkownik wieczysty nie zgadza się z orzeczeniem kolegium, może wnieść sprzeciw od tego orzeczenia, co skutkuje przekazaniem sprawy do sądu powszechnego.</p>
        <p xml:id="div-6">Ustawodawca zadbał również o użytkowników wieczystych osiągających niskie dochody miesięczne. Zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka rodziny nie przekracza 50% średniego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatni kwartał roku poprzedzającego rok, za który opłata ma być wnoszona, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, właściwy organ udziela na ich wniosek 50% bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona lub wykorzystywana na cele mieszkaniowe.</p>
        <p xml:id="div-7">Mając na uwadze powyższe, w mojej ocenie dotychczasowe regulacje należycie chronią wieczystych użytkowników przed nadmiernym i nieuzasadnionym podnoszeniem opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego. Na prawidłowość niniejszych regulacji wskazał również Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 12 kwietnia 2000 r. w sprawie sygn. akt. K 8/98, w którym stwierdził, że ustawa o gospodarce nieruchomościami ˝utrwaliła zasady gospodarki nieruchomościami wprowadzone w 1990 r., a więc przede wszystkim odrzucenie środków administracyjnoprawnych na rzecz cywilnoprawnych form gospodarowania nieruchomościami tak komunalnymi, jak i stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w tym umowny tryb rozporządzania nimi. (...) Podstawą określania tak cen, jak i opłat, jest według ustawy wartość rynkowa nieruchomości ustalana przez specjalnie w tym celu powołanych rzeczoznawców. Ponadto ustawa przyznała użytkownikom wieczystym możliwość wykupienia użytkowanych nieruchomości, gwarantując jednocześnie wyłączność ich uprawnienia w tym zakresie (art. 32 ust. 1). Cena wykupu powinna być ustalona w wysokości nie niższej niż wartość rynkowa nieruchomości określona przez rzeczoznawcę i pomniejszona o wartość użytkowania wieczystego (art. 67 ust. 1 i art. 69). Wszystko to stwarzało (...) stabilne podstawy gospodarki rynkowej. Tworzyło jednocześnie gwarancje równowagi sytuacji prawnej obu stron użytkowania wieczystego˝.</p>
        <p xml:id="div-8">Z uwagi na to, że ustawodawca przewidział możliwość kontroli aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego, stwierdzam, że problemy użytkowników wieczystych opisane przez Pana Posła Piotra Gadzinowskiego mogą być rozwiązywane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ocena funkcjonowania tych przepisów nie wskazuje na potrzebę podejmowania inicjatywy legislacyjnej, która miałaby na celu ich zmianę.</p>
        <p xml:id="div-9">Równocześnie wyrażam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia pozwolą wyeliminować wątpliwości związane ze stosowaniem obowiązujących regulacji prawnych, dotyczących aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 14 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>