text_structure.xml 3.92 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Panie Poseł Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej z dnia 21 lutego 2006 r., nr SPS-024-523/06, w sprawie planów rządu dotyczących przebiegu superszybkiej linii kolejowej łączącej Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem, uprzejmie informuję, iż wzmiankowany projekt jest jedną z priorytetowych inwestycji planowanych do realizacji w polskiej sieci kolejowej. Należy przy tym dodać, że miasto Łódź, ze względu na swój potencjał ekonomiczny i demograficzny, objawiający się możliwością wygenerowania znacznych potoków pasażerów, a tym samym poprawy efektywności ekonomicznej inwestycji, jest integralnym elementem przyszłej sieci kolei dużych prędkości.</p>
        <p xml:id="div-2">Ostateczne ukształtowanie przebiegu linii kolejowej dużych prędkości nastąpi na podstawie analiz przeprowadzonych w studium wykonalności dla tej inwestycji. Bazą do prac prowadzonych w ramach studium wykonalności będzie opracowane przez Centrum Naukowo-Techniczne kolejnictwa wstępne studium wykonalności budowy linii dużych prędkości Wrocław/Poznań - Łódź - Warszawa, w ramach którego dokonano wyboru dwóch wariantów ulokowania linii. Na podstawie danych zawartych w przyszłym studium wykonalności spośród nich wybrany zostanie wariant ostateczny.</p>
        <p xml:id="div-3">PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowuje obecnie przetarg, który wyłoni wykonawcę studium wykonalności. Założono, że opracowanie to będzie gotowe na koniec 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-4">Pierwszy etap rzeczowej realizacji inwestycji przebiegać będzie w latach 2007-2013, tj. w ramach kolejnego okresu budżetowego Unii Europejskiej, a do jego finansowania zakłada się wykorzystanie środków pochodzących z Funduszu Spójności. Należy przy tym zaznaczyć, że ze względu na skalę projektu i związaną z tym konieczność zaangażowania bardzo dużych środków finansowych wskazane byłoby pozyskanie inwestora prywatnego i realizacja inwestycji w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Dzięki temu możliwe byłoby ograniczenie finansowego zaangażowania budżetu państwa w realizację projektu. W przypadku tradycyjnej formy finansowania inwestycji, uwzględniającej środki Funduszu Spójności i budżetu państwa, zaangażowanie wymienionych źródeł wynosiłoby odpowiednio 85% i 15%. Możliwe sposoby finansowania inwestycji, wraz z wyborem najkorzystniejszej jego formy, zawierać będzie studium wykonalności.</p>
        <p xml:id="div-5">Zdecydowana większość dotychczas realizowanych inwestycji w infrastrukturze kolejowej wiązała się jedynie z modernizacją istniejących już linii, gdzie rola zainteresowanych samorządów była dosyć ograniczona. W przypadku budowy nowej linii kolejowej efektywność realizacji inwestycji zależeć będzie w znacznej mierze od działań podejmowanych przez samorządy i ich współpracy z jednostką realizującą projekt. Współpraca ta powinna koncentrować się na procesie wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Jego sprawne przeprowadzenie jest jednym z warunków uzyskania dofinansowania dla projektu. Wiąże się to także z wpisaniem inwestycji do lokalnych planów zagospodarowania przestrzennego. Ponieważ działania te zabierają z reguły dużo czasu, istotne wydaje się uświadomienie przedstawicielom samorządów wagi związanej z szybkim wprowadzeniem zmian do wzmiankowanych planów.</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 8 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>