text_structure.xml
3.81 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 17 lutego 2006 r., znak: SPS-024-509/06, zapytaniem poseł Barbary Bubuli w sprawie możliwości utworzenia funduszów gwarancyjnych przeznaczonych na ubezpieczenie należności względem rolników w przypadku bankructwa podmiotu skupującego przedkładam odpowiedź na zgłoszone w tym zapytaniu kwestie:</p>
<p xml:id="div-2">1. Ad pytania dotyczącego nowelizacji ustawy o rynku mleka.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 52 ust 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081) celem Funduszu Promocji Mleczarstwa jest: promocja i dofinansowanie spożycia mleka lub przetworów mlecznych, w szczególności przez dzieci i młodzież; dofinansowanie organizacji akcji promocyjnych i informacyjnych dotyczących mleka lub przetworów mlecznych w kraju i za granicą; dofinansowanie organizacji wystaw i targów albo udziału w wystawach i targach związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka w kraju i za granicą; wspieranie prac badawczo-rozwojowych mających na celu poprawę jakości przetworów mlecznych oraz wzrost ich spożycia; wsparcie działalności krajowych mleczarskich organizacji branżowych biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych, międzyrządowych i unijnych zajmujących się problemami mleczarstwa; dofinansowanie szkoleń dostawców oraz podmiotów skupujących. Równocześnie uprzejmie informuję, że podczas zakończonych w dniu 23 lutego 2006 r. prac nad poselskim projektem ustawy o zmianie wyżej wymienionej ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych temat rozszerzenia zakresu przedsięwzięć stanowiących cele Funduszu Promocji Mleczarstwa nie był poruszany.</p>
<p xml:id="div-4">2. Ad pytania dotyczącego utworzenia funduszu gwarancyjnego pochodzącego z obowiązkowych wpłat podmiotów skupujących.</p>
<p xml:id="div-5">Powołanie funduszu gwarancyjnego, pochodzącego z obowiązkowych wpłat podmiotów skupujących, który przeznaczony byłby na ubezpieczenie należności rolników w razie bankructwa podmiotu skupującego, byłoby, w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej, ustanowieniem nowej formy wsparcia dla rolnictwa w Polsce.</p>
<p xml:id="div-6">Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE wszelkie plany przyznawania nowej pomocy mają być zgłaszane Komisji Europejskiej i nie mogą zostać wprowadzone w życie przed zatwierdzeniem ich przez Komisję.</p>
<p xml:id="div-7">W związku z powyższym uruchomienie nowej formy pomocy może nastąpić wyłącznie po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską odpowiedniego programu pomocowego, notyfikowanego Komisji zgodnie z procedurą określoną dla ˝nowej pomocy˝ w rozporządzeniu Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r.</p>
<p xml:id="div-8">Jeżeli fundusz gwarancyjny pochodziłby z dobrowolnych składek rolników i nie byłby ustanowiony żadnym aktem prawnym, to taka forma pomocy nie musi być notyfikowana KE. Natomiast w każdym innym przypadku, gdy potrącenia na fundusz gwarancyjny wynikają z aktu prawnego, niezależnie od tego, czy państwo dopłaca czy nie do funduszu, notyfikacja jest konieczna.</p>
<p xml:id="div-9">Minister</p>
<p xml:id="div-10">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 17 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>