text_structure.xml 5.78 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Damiana Raczkowskiego z dnia 14 lutego 2006 r., znak: SPS-024-488/06, w sprawie sankcjonowania przez inspektoraty nadzoru budowlanego samowoli budowlanych niebezpiecznych dla ludzi i mienia oraz braku reakcji instytucji podległych Ministrowi Transportu i Budownictwa na skargi obywateli w tym przedmiocie, po otrzymaniu stanowiska od Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w odniesieniu do poszczególnych pytań, uprzejmie informuję i wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad pytanie 1 i 2. Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2003 r. nr 207, poz. 2016, z późn. zm.) organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego jest wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Organ ten sprawuje nadzór merytoryczny i instancyjny nad organem powiatowym. Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego jako organ II instancji jest właściwy do sprawowania nadzoru merytorycznego nad działaniami i rozstrzygnięciami organu pierwszej instancji, a także do podejmowania działań dyscyplinujących w przypadku jego bezczynności.</p>
        <p xml:id="div-3">Stosownie do powyższego Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego - centralny organ administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego - odrębnym pismem wystąpił do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o pilne przekazanie informacji dotyczących działań organów nadzoru budowlanego w sprawie budowy obiektu budowlanego na nieruchomości przy ul. Dworcowej 7 w Piastowie oraz wyjaśnienie zarzutu nieudzielenia przez Mazowieckiego WINB odpowiedzi na skargę złożoną przez właścicieli nieruchomości przy ul. Krótkiej 4 w Piastowie na działania PINB w Pruszkowie.</p>
        <p xml:id="div-4">W związku z powyższym odpowiedź na przedmiotowe pytania zostanie złożona na ręce Pana Marszałka w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu stosownych informacji i wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-5">Ad pytanie 3. W dniu 2 marca 2006 r. Komitet Rady Ministrów rozpatrzył projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane, ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy o administracji rządowej w województwie, zalecając przeprowadzenie dodatkowej konferencji uzgodnieniowej.</p>
        <p xml:id="div-6">Projekt ww. ustawy zawiera zasadnicze zmiany organizacji nadzoru budowlanego w Polsce, mające na celu usprawnienie funkcjonowania i bardziej racjonalne wykorzystanie ludzi i środków oraz uwolnienie inspektoratów od niepożądanych zależności lokalnych.</p>
        <p xml:id="div-7">Proponuje się wyłączenie ze struktur administracji zespolonej organów nadzoru budowlanego działających na szczeblu powiatowym i utworzenie w ich miejsce okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego, działających na obszarze kilku powiatów. Rozwiązanie to powinno zapewnić obniżenie kosztów funkcjonowania jednostek, bardziej racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi, co pozwoli przeznaczyć większą ilość środków finansowych na działalność merytoryczną.</p>
        <p xml:id="div-8">Niezbędną obsługę okręgowych inspektoratów zapewnią wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego. Natomiast budżet wszystkich organów nadzoru budowlanego powinien znaleźć się w części 18. budżetu państwa (ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej).</p>
        <p xml:id="div-9">Z uwagi jednak na aktualną kondycję organów nadzoru budowlanego niezbędne jest ich wzmocnienie kadrowe, doposażenie, jak również podniesienie wysokości etatu kalkulacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-10">Proponowane zmiany umożliwią faktyczne wzmocnienie kadrowe organów nadzoru budowlanego przy znacznym ograniczeniu środków budżetowych niezbędnych na nowe etaty. Zapewnią one też znacznie bardziej racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi. Co prawda, wzrosną w tej sytuacji koszty prowadzonych kontroli (większe odległości), ale powinny one zostać co najmniej pokryte z oszczędności powstałych z tytułu chociażby mniejszych wydatków (w skali kraju) na czynsze za siedziby inspektoratów.</p>
        <p xml:id="div-11">Zakłada się, że okręgowi inspektorzy nadzoru budowlanego przejmą wszystkie dotychczasowe kompetencje powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego. Proponuje się, by właściwi ministrowie (minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej) określili siedziby i obszar działania okręgowych inspektorów nadzoru budowlanego, przy czym siedziby i obszar należy tak ustalić, by nie doprowadzić do nadmiernego oddalenia okręgowych inspektoratów od obywateli, a jednocześnie ustalić racjonalną liczbę tych inspektoratów.</p>
        <p xml:id="div-12">Spełnienie powyższych założeń wymagać będzie utworzenia nie więcej niż 100 okręgowych inspektoratów.</p>
        <p xml:id="div-13">Zmianie ulegnie także tryb powoływania i odwoływania wojewódzkich inspektorów, jak również nastąpi zwiększenie wpływu Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego na organizację i działania nadzoru budowlanego szczebla wojewódzkiego.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 10 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>