text_structure.xml 4.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do skierowanego do Ministra Finansów, przy piśmie SPS-024-483/06 z 16 lutego 2006 r., zapytania pana posła Andrzeja Czerwińskiego w sprawie finansowania dróg samorządowych, przedstawiam stanowisko resortu transportu do poruszonych w tym zapytaniu kwestii.</p>
        <p xml:id="div-2">Środki finansowe Unii Europejskiej, przyznane Polsce na lata 2004 - 2006 w ramach Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, są podzielone na zadania określone w Strategii dla Funduszu Spójności, w Sektorowym Programie Operacyjnym Transport na lata 2004 - 2006 i w Uzupełnieniu Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Alokacji środków dokonano na podstawie obowiązujących przepisów określonych w rozporządzeniu Rady z dnia 16 maja 1996 r. ustanawiającym Fundusz Spójności (1164/94/EWG z późn. zm.), w rozporządzeniu Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającym ogólne przepisy dotyczące Funduszy Strukturalnych (1260/99WE) i w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (1261/99/WE).</p>
        <p xml:id="div-3">Beneficjenci określeni w SPO Transport i w Strategii dla Funduszu Spójności złożyli dotychczas wnioski o dofinansowanie w kwocie, która wyczerpuje w całości przyznany Polsce limit na zarządzaną przez państwo infrastrukturę transportową, i nie ma obecnie ani realnej, ani prawnej możliwości przekazania tych środków samorządom.</p>
        <p xml:id="div-4">Nie jest również możliwe przekazanie na drogi samorządowe części wpływów Krajowego Funduszu Drogowego. Zgromadzone przez fundusz środki przeznaczane są na przygotowanie, budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę autostrad, dróg ekspresowych i innych dróg krajowych. Część wpływów KFD wykorzystywana jest również na wykup nieruchomości pod drogi.</p>
        <p xml:id="div-5">W 2006 r. środki na drogi krajowe, ustalane corocznie w ustawie budżetowej z wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, zostały znacznie uszczuplone na skutek uchwalenia w ustawie o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego przepisu umożliwiającego finansowanie z tych dochodów przedsięwzięć kolejowych.</p>
        <p xml:id="div-6">W przyszłej perspektywie finansowej na lata 2007 - 2013 przewidziano, że 20% środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z każdego roku będzie przeznaczane na przedsięwzięcia lokalne. Obecnie w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego trwają prace nad 16 Regionalnymi Programami Operacyjnymi i Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej. W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych mogą być realizowane projekty na wszystkich drogach samorządowych, a w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej - projekty na drogach wojewódzkich.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponadto w przygotowywanym przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko przewidziane jest dofinansowanie projektów przebudowy dróg krajowych w miastach na prawach powiatu. O takie dofinansowanie będą się mogły ubiegać wszystkie miasta prezydenckie, niezależnie od tego, czy projekt dotyczy odcinka drogi krajowej zlokalizowanej w sieci TEN-T, czy też poza tą siecią.</p>
        <p xml:id="div-8">1 marca br. odbyło się w MTiB spotkanie z przedstawicielami organizacji samorządowych. Celem spotkania było podjęcie debaty na temat stanu dróg samorządowych i istniejącego systemu finansowania tych dróg. Kolejne spotkanie planowane jest w kwietniu.</p>
        <p xml:id="div-9">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 15 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>