text_structure.xml 6.24 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego (nr SPS-024-480/06), w sprawie szkolnictwa zawodowego na potrzeby budownictwa i gospodarki nieruchomościami - uprzejmie wyjaśniam.</p>
        <p xml:id="div-2">Kształcenie zawodowe jest realizowane w zawodach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 maja 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 114, poz. 1195, z późn. zm.). Zawody ujęte w wymienionej klasyfikacji zostały w niej zamieszczone na wnioski ministrów właściwych dla tych zawodów. Kilkanaście zawodów w tym wykazie stanowią zawody bezpośrednio związane z budownictwem mieszkaniowym i drogowym, które zostały wprowadzone na wnioski ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz ministra właściwego do spraw transportu.</p>
        <p xml:id="div-3">W załączonej do pisma tabeli*) zostały przedstawione dane o łącznej liczbie uczniów (słuchaczy), którzy w roku szkolnym 2004/2005 kształcili się w tych zawodach, zarówno w szkołach zawodowych publicznych, jak i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, a także dane dotyczące liczby absolwentów, którzy opuścili szkoły na koniec wymienionego roku szkolnego - z podziałem prezentowanych danych na poszczególne województwa. Nadmienić należy, że przy konfigurowaniu danych celowo odstąpiono od określenia zakresu kształcenia na potrzeby budownictwa mieszkaniowego i drogowego przez podanie liczby szkół zawodowych, gdyż tak prezentowana informacja nie oddawałaby rzeczywistej sytuacji. Bowiem wystarczyłaby duża szkoła realizująca kształcenie w zawodach innej branży niż budowlana, która posiadałaby równocześnie jeden oddział wielozawodowy, a w nim kilku uczniów kształcących się w jednym z zawodów budowlanych, aby szkoła ta była zliczana podobnie jak inna, wielooddziałowa, kształcąca wyłącznie na rzecz budownictwa.</p>
        <p xml:id="div-4">Jeżeli na rynku pracy, związanym z jednym z działów gospodarki, pojawia się zapotrzebowanie na nowe kwalifikacje zawodowe, wówczas zgodnie z art. 24 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), minister kierujący tym działem może złożyć wniosek do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o wprowadzenie do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego nowego zawodu. Dla każdego zawodu zamieszczonego w tej klasyfikacji minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa podstawę programową kształcenia w zawodzie, standard wymagań będący podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz dopuszcza do użytku szkolnego przynajmniej jeden przykładowy program nauczania dla tego zawodu. Tym samym, Minister Edukacji i Nauki wypełnia ustawowy obowiązek przygotowania pełnej obudowy programowej, umożliwiającej szkołom zawodowym realizację kształcenia. Jednakże nadmienić należy, że sieć publicznych szkół ponadgimnazjalnych, w tym szkół zawodowych, a także zawody, w których odbywa się kształcenie, ustalają jednostki samorządu terytorialnego po uzyskaniu pozytywnej opinii odpowiedniego kuratora oświaty. Decyzje rad powiatów w tym zakresie powinny zapadać we współpracy z powiatowymi radami zatrudnienia, w dostosowaniu do potrzeb określonych w strategiach rozwoju województw. Resort edukacji będzie wspomagał samorządy w realizacji tego zadania przez współuczestnictwo w organizowanych konferencjach, konsultacjach i naradach roboczych, dotyczących uruchamiania kształcenia w poszczególnych zawodach.</p>
        <p xml:id="div-5">Zgodnie z art. 82 przywołanej wyżej ustawy o systemie oświaty, organizacje pozarządowe, posiadające osobowość prawną, mogą zakładać szkoły po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół publicznych. Zgłoszenie do ewidencji powinno między innymi zawierać określenie typu i rodzaju szkoły oraz nazwy zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić. Ponadgimnazjalna szkoła niepubliczna może ubiegać się, nawet z dniem rozpoczęcia działalności, o nadanie uprawnień szkoły publicznej, jeżeli osoba prowadząca szkołę przedstawi jednostce samorządu terytorialnego pozytywną opinię kuratora oświaty o spełnianiu wymagań określonych w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne o uprawnieniach szkół publicznych otrzymują dotacje z budżetu powiatu.</p>
        <p xml:id="div-6">Najkrótszy okres kształcenia w zawodach wymienionych w tabeli przewidziany jest, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, w szkołach policealnych. Wynosi on 2 lata w przypadku techników budownictwa i drogownictwa oraz 1 rok w pozostałych zawodach. Osoby prawne mające zamiar założenia szkół, których absolwenci mogliby szybko zasilić rynek pracy, powinny rozważyć, czy wybór tego typu szkoły nie byłby najlepszą odpowiedzią na oczekiwane potrzeby budownictwa mieszkaniowego i drogowego.</p>
        <p xml:id="div-7">Jednocześnie uprzejmie informuję, że sprawy dotyczące interpretacji przepisów: znowelizowanej ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.), nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 96, poz. 817), a także znowelizowanej ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42, z późn. zm.), które ograniczyły zakres uprawnień budowlanych, należą do kompetencji Ministra Transportu i Budownictwa.</p>
        <p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 28 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>