text_structure.xml 9.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posła na Sejm RP Romana Koseckiego z dnia 9 lutego 2006 r. znak: SPS-024-467/06 w sprawie dotychczasowych działań rządu oraz planów rozwiązań poprawiających sytuację mieszkaniową w Polsce, uprzejmie przedstawiam, w odniesieniu do poszczególnych pytań, odpowiedź w ww. sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Ad. pytanie 1. Zgodnie z polityką rządu przygotowany będzie projekt nowej ustawy - Prawo budowlane, mający na celu m.in. uproszczenie procedury wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę poprzez zmniejszenie wymogów dokumentacyjnych do najbardziej niezbędnych oraz uproszczenie procedury związanej z przygotowaniem inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto w Ministerstwie Transportu i Budownictwa przygotowywana jest także nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zmiany będą polegały m.in. na wprowadzeniu zasady jawności, czyli publicznego ogłaszania warunków zabudowy, tak jak w przypadku planów zagospodarowania przestrzennego.</p>
        <p xml:id="div-4">Ad. pytanie 2. Budownictwo mieszkaniowe jest od lat obszarem, w którym najbardziej odbiegamy od standardów europejskich. Zmiana tego stanu ze względu na dużą inercję sektora wymaga nie stu dni, lecz wielu lat. Znaczące dokonania zaś z pewnością przekraczają jedną kadencję parlamentarną. Mimo to w ciągu 100 dni udało się zaakcentować właściwe priorytety rozwoju mieszkalnictwa, a w niektórych przypadkach stworzyć już konkretne przepisy, które powinny przyczynić się do zmian, jakie rozpoczną tworzenie nowej jakości w budownictwie mieszkaniowym.</p>
        <p xml:id="div-5">Jednym z głównych celów, jakie rząd stawia przed sobą, jest zwiększenie liczby właścicieli mieszkań. Własne mieszkanie nie tylko mobilizuje do wyrzeczeń w celu zgromadzenia środków na jego zakup, ale już po wejściu w jego posiadanie zachęca do większej dbałości o jego stan użytkowy, a ponadto jego posiadanie rozwija ważne cechy obywatelskie.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z przedwyborczymi zapowiedziami, rząd Premiera Marcinkiewicza przygotował projekt ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania, który Rada Ministrów przyjęła 7 lutego br.</p>
        <p xml:id="div-7">Projekt ww. ustawy określa warunki uzyskania pomocy państwa w formie dopłat do oprocentowania kredytów mieszkaniowych. Dopłaty do oprocentowania - w równowartości 50% odsetek naliczonych wg kalkulacyjnej stopy oprocentowania zbliżonej do rynkowych stóp oprocentowania kredytów mieszkaniowych - będą przysługiwały rodzinom (małżeństwom) oraz osobom samotnie wychowującym dzieci, które zaciągną kredyt mieszkaniowy na nabycie własnego mieszkania, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub budowę domu jednorodzinnego.</p>
        <p xml:id="div-8">Z uwagi na społeczny charakter programu projekt ten określa również dodatkowe warunki, których spełnienie warunkować powinno uzyskiwanie wsparcia. Należy tutaj wymienić:</p>
        <p xml:id="div-9">- maksymalny limit powierzchniowy stanowiący podstawę do określenia skali udzielanej przez państwo pomocy (proponowane 50 m2),</p>
        <p xml:id="div-10">- maksymalny limit powierzchni użytkowej nabywanego mieszkania, w zależności od charakteru inwestycji, zawierający się przedziale 75-100 m2,</p>
        <p xml:id="div-11">- ograniczenia maksymalnej ceny/kosztów jednego m2 mieszkania,</p>
        <p xml:id="div-12">- nie dysponowanie w momencie udzielenia kredytu prawem własności do innej nieruchomości mieszkalnej,</p>
        <p xml:id="div-13">- opuszczenie, po zakupie nowego mieszkania, lokalu mieszkalnego zajmowanego do tego czasu przez kredytobiorców na zasadach najmu.</p>
        <p xml:id="div-14">Znaczące zwiększenie liczby nowo budowanych mieszkań nie byłoby możliwe przy wzroście podatku VAT na dostawę nowych mieszkań z poziomu 7%, obowiązującego obecnie, do poziomu stawki podstawowej, czyli 22%. Wykorzystując możliwości, jakie stwarza dyrektywa unijna, Ministerstwo Transportu i Budownictwa zaproponowało definicję budownictwa społecznego, która umożliwia utrzymanie niskiej, 7%, stawki właściwie dla całego nowego budownictwa mieszkaniowego.</p>
        <p xml:id="div-15">Jedną z szans dla budownictwa mieszkaniowego jest pozyskanie dla niego środków unijnych. Istnieją duże szanse, że rządowi Premiera Marcinkiewicza uda się uzyskać środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na remonty budynków w ramach zintegrowanych programów rewitalizacji dzielnic miejskich oraz na adaptacje i przebudowy budynków na lokale socjalne. Uzgodnienia w tej sprawie są już bardzo zaawansowane. Warto tu podkreślić, że starania poprzednich rządów w tej sprawie nie przyniosły sukcesu.</p>
        <p xml:id="div-16">Ad. pytanie 3. Trzy miliony mieszkań, zważywszy na niedobory mieszkaniowe, a także stan techniczny zasobów mieszkaniowych, to ilość, której osiągnięcie przybliżyłoby Polskę do standardów zachodnich. Osiągnięcie tych standardów jest absolutnie konieczne, aby Polska jako państwo mogła się normalnie rozwijać. Jednak jest to proces, który obecny rząd jest w stanie jedynie rozpocząć. Programem, który w ocenie rządu najbardziej mobilizuje ludzi do angażowania własnych sił, środków, czasu, a także do ponoszenia pewnych wyrzeczeń, jest opisany wcześniej program wspierania rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Ten program, jak pokazują chociażby przykłady Hiszpanii czy Irlandii, jeśli towarzyszyć mu będzie szybki rozwój gospodarczy, a co za tym idzie wzrost dochodów ludności, ma wszelkie szanse sprawić, aby w ciągu 10-15 lat Polska osiągnęła sytuację mieszkaniową zbliżoną do średniej europejskiej, co, biorąc pod uwagę dzielący nas dystans, nie jest wcale łatwe do osiągnięcia.</p>
        <p xml:id="div-17">Osiągnięcie tak szybkiego przyrostu nowych mieszkań musi iść w parze z działaniami upraszczającymi procedury związane z przygotowaniem inwestycji, zwiększającymi podaż uzbrojonych terenów pod budowę oraz zapewnieniem środków finansowych na długoterminowych rachunkach bankowych. Ministerstwo Transportu i Budownictwa zamierza zgłosić inicjatywę legislacyjną mającą na celu nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która zracjonalizuje proces planowania przestrzennego, uprości sporządzanie dokumentów planistycznych, co powinno przyczynić się do zwiększenia pokrycia obszarów gmin planami miejscowymi. Warto podkreślić, że istnieje możliwość budowy infrastruktury technicznej na tych terenach przy udziale funduszy Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-18">Ad. pytanie 4. Polska jest zbyt biednym państwem, aby program ˝własne mieszkanie˝ mógł dotyczyć najbiedniejszych. Dla tych, których nie będzie stać na udział w programie społecznego budownictwa własnościowego, kontynuowane będzie budownictwo na wynajem realizowane przez towarzystwa budownictwa społecznego. Program, który powstał już ponad 10 lat temu, wymaga jednak gruntownego przeglądu i dostosowania do zmieniających się warunków makroekonomicznych. Oferta komercyjnych kredytów hipotecznych staje się coraz bardziej konkurencyjna w stosunku do wynajmu mieszkania w TBS, szczególnie w przypadkach, jeżeli wymagają one wysokiej partycypacji finansowej najemcy. Grozi to jednak marginalizacją programu i żądaniami jego likwidacji. Tymczasem niedrogie mieszkania na wynajem są istotnym elementem poprawy mobilności przestrzennej pracowników. W obecnej sytuacji rynku pracy wskazane jest utrzymywanie pewnej ilości mieszkań tego typu, szczególnie w tzw. ośrodkach wzrostu. Aby program Krajowego Funduszu Mieszkaniowego mógł się stać atrakcyjniejszą ofertą, należy podjąć wysiłek dalszych działań racjonalizujących funkcjonowanie programu, zapewniając również większą stabilizację zasilania KFM środkami z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-19">Dla najbiedniejszych natomiast przewiduje się uruchomienie systemowego programu wspierającego gminy w tworzeniu zasobu mieszkań socjalnych na wynajem. Przygotowania do tego programu poprzedzone zostały operacją pilotażową, na którą gminy zareagowały niezwykle żywo. Chętnych do udziału było 2,5-krotnie więcej niż można było sfinansować ze środków budżetowych, które pokrywały 35% kosztów przedsięwzięcia. W wyniku pilotażu zbudowano ok. 3,7 tys. lokali socjalnych i 500 miejsc w noclegowniach, mniej więcej 2 razy więcej niż dotąd powstawało rocznie w gminach. W roku 2006 przewidziano kontynuację pilotażu.</p>
        <p xml:id="div-20">Doświadczenia uzyskane w wyniku tej operacji wykorzystywane są przy opracowywaniu nowego programu. Tu również, jak w przypadku społecznego budownictwa własnościowego, głównym dostarczycielem kapitału inwestycyjnego staną się banki komercyjne, natomiast wsparcie ze strony państwa będzie miało charakter dopłat do oprocentowania kredytów. Jest zasadne, aby program budownictwa socjalnego - poza budową nowych budynków z mieszkaniami socjalnymi - w znacznej mierze pozwalał również na pozyskiwanie, a następnie przebudowywanie, rozbudowywanie i remontowanie istniejących budynków, oraz aby gminy w uzasadnionej skali wykorzystywały w funkcji lokali socjalnych istniejące już na ich terenie zasoby mieszkań o obniżonym standardzie.</p>
        <p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-22">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-23">Piotr Styczeń</p>
        <p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 8 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>