text_structure.xml
5.12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Stanisława Kalemby (pismo z dnia 14 lutego br. znak: SPS-024-466/06) w sprawie limitów produkcyjnych przyznanych wielkopolskim cukrowniom w latach 2004/2005 i 2005/2006, ze szczególnym uwzględnieniem Cukrowni Opalenica S.A., uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru państwa członkowskie przydzielają kwoty A i B każdemu przedsiębiorstwu produkującemu cukier, posiadającemu siedzibę na ich terytorium oraz którym przydzielono kwotę A i B w roku gospodarczym 2003/2004.</p>
<p xml:id="div-3">Jednocześnie, realizując przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz.386 z późn. zm.), minister właściwy do spraw rynków rolnych wydaje, na wniosek producentów cukru, decyzje o przyznaniu kwoty A i B cukru.</p>
<p xml:id="div-4">Na podstawie ww. przepisów 31 października 2003 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyznał spółce Wielkopolski Cukier S.A. limit A cukru i limit B cukru na okres od 1 lipca 2004 r. do dnia 30 czerwca 2005 r. Limit A cukru wyniósł 32 343 tony, a limit B cukru - 1 882 tony. Limity te otrzymała spółka Wielkopolski Cukier, na rzecz której Cukrownia ˝Opalenica˝ S.A. w dniu 20 grudnia 2002 r. zbyła przedsiębiorstwo produkcji cukru.</p>
<p xml:id="div-5">W dniu 31 sierpnia 2005 r. miało miejsce połączenie spółki Wielkopolski Cukier S.A. ze spółką Pomorski Cukier S.A., które nastąpiło poprzez przeniesienie całego majątku spółki Pomorski Cukier na spółkę Wielkopolski Cukier S.A.. Następnie w dniu 8 września 2005 r. Spółka Wielkopolski Cukier S.A. zmieniła firmę na Nordzucker Polska S.A.</p>
<p xml:id="div-6">Wobec powyższego na rok gospodarczy 2005/2006 decyzji nie otrzymał już oddzielnie Wielkopolski Cukier S.A. (uprzednio Cukrownia Opalenica) i Pomorski Cukier S.A. Tylko jedna łączna decyzja wydana została przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 19 października 2005 r. spółce Nordzucker Polska S.A.</p>
<p xml:id="div-7">W związku z tym, że decyzja ta obejmowała sumę kwot dla kilku podmiotów wchodzących w skład Nordzucker Polska S.A., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie dysponuje dokumentami, na podstawie których może określić, jaką kwotę na rok gospodarczy 2005/2006 od Nordzucker Polska S.A. otrzymała Cukrownia Opalenica.</p>
<p xml:id="div-8">Odnośnie do podnoszonego przez Pana Posła spadku produkcji buraków cukrowych w Polsce, uprzejmie informuję, że w 2005 r. powierzchnia uprawy buraków cukrowych wyniosła 270 tys. ha wobec 292 tys. ha w 2004 r. i 286 tys. ha w 2003 r. Powierzchnia przeciętnej plantacji ukształtowała się na poziomie 3,48 ha i była o 35% większa niż w 1999 r., co świadczy o postępującej ciągle koncentracji produkcji. Buraki cukrowe uprawiane są przez 72 tysiące rolników wobec 77,9 tys. plantatorów uprawiających buraki w 2004 r. W kampanii 2005/2006 przerobiono około 11,6 mln ton buraków cukrowych, wobec 12, 6 mln ton w kampanii 2004/2005. Mimo niższej produkcji buraków cukrowych wysoka zawartość cukru w przerabianym surowcu wynosiła 18,4% (wobec 17,6% w kampanii 2003/2004) i była o 1,3% wyższa od średniej z poprzednich pięciu kampanii. Pozwoliła na wyprodukowanie zbliżonej ilości cukru jak w kampanii 2004/2005. Dlatego też niższy przerób buraków cukrowych nie musi oznaczać niższej produkcji cukru. Produkcja cukru w kampanii 2005/2005 wyniosła ok. 2000 tys. ton. (w kampanii 2004/2005 wyprodukowano 2002 tys. ton cukru, tj. o 56 tys. ton więcej niż w kampanii 2003/2004).</p>
<p xml:id="div-9">Jak z powyższego wynika, poziom produkcji cukru w ostatnich latach utrzymywał się na zbliżonym poziomie.</p>
<p xml:id="div-10">Ponadto uprzejmie informuję, że kwestie dotyczące warunków zakupu buraków cukrowych reguluje załącznik III rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru. Zgodnie z tymi przepisami Związek Producentów Cukru i Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego podpisał porozumienie branżowe. Porozumienie to jest integralną częścią umów kontraktacji na dostawę buraków cukrowych zawieranych pomiędzy plantatorami a producentami cukru i zawiera miedzy innymi przepisy dotyczące prawa do uprawy i dostawy buraków cukrowych, ilości kontraktowanych buraków cukrowych, jakości buraków cukrowych, ceny i zapłaty za buraki. Porozumienie to obowiązuje od 13 maja 2004 r.</p>
<p xml:id="div-11">Minister</p>
<p xml:id="div-12">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 3 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>