text_structure.xml 7.57 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Radosława Pardy w sprawie stanu technicznego infrastruktury kolejowej uprzejmie wyjaśniam, że w konsekwencji wieloletniego niedoinwestowania infrastruktury kolejowej jej stan techniczny ulega postępującej degradacji. Wynika to głównie z faktu, iż dotychczas, zgodnie z obowiązującą ustawą o transporcie kolejowym, nie było możliwe dofinansowanie ze środków publicznych utrzymania infrastruktury.</p>
        <p xml:id="div-2">Stosowanie do przepisów rozdziału 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym z budżetu państwa finansowane są inwestycje wynikające z umów i porozumień międzynarodowych, inwestycje, remonty, eksploatacja i utrzymanie linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym, koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym. Z budżetu państwa finansowane są również koszty likwidacji linii kolejowych, lecz dotychczas nie były przekazywane na ten cel żadne środki finansowe.</p>
        <p xml:id="div-3">Wielkość środków finansowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji w infrastrukturze kolejowej w danym roku określa ustawa budżetowa. Inwestycje obejmujące linie niezaliczone do linii państwowego znaczenia finansowane są przez zarządcę infrastruktury, jak również mogą być dofinansowywane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Inwestycje infrastrukturalne finansowane są także ze środków pomocowych UE, tj. Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i kredytów uzyskiwanych z międzynarodowych instytucji finansowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Dotychczasowe środki budżetowe na finansowanie inwestycji kolejowych wystarczały jedynie na zapewnienie współfinansowania inwestycji realizowanych z funduszy UE. Dopiero przyjęcie 16 grudnia 2005 r. trzech ustaw: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego i o Funduszu Kolejowym, stworzyło spójny system finansowania infrastruktury. Już w bieżącym roku przeznaczy się większe środki budżetowe zarówno na inwestycje, jak i na utrzymanie infrastruktury kolejowej.</p>
        <p xml:id="div-5">Długość linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. wynosi ok. 23 000 km. Aktualnie eksploatowanych jest ok. 19 000 km linii kolejowych i nie przewiduje się wyłączeń z eksploatacji kolejnych odcinków linii kolejowych. Zarządca infrastruktury jednak, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1-6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, może dokonać likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej na określonych warunkach.</p>
        <p xml:id="div-6">Postępowanie likwidacyjne może zostać wstrzymane, jeśli właściwy miejscowo organ samorządu terytorialnego lub wskazany przez niego przedsiębiorca zapewni środki finansowe na pokrycie kosztów niepokrytych przychodami z udostępnienia przewoźnikom kolejowym linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej, zawrze umowę o nieodpłatne przejęcie linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji bądź przystąpi do spółki przewozów regionalnych, która przejmie, w celu dalszej eksploatacji, przewidzianą do likwidacji linię kolejową lub odcinek linii kolejowej jako wkład niepieniężny. W większości przypadków z uwagi na ograniczone środki finansowe samorządy terytorialne nie są zainteresowane przejmowaniem linii kolejowych.</p>
        <p xml:id="div-7">W ramach priorytetu rozwoju polskiej infrastruktury transportowej rozpoczęto prace przygotowawcze związane z projektem budowy linii kolejowych dużych prędkości Warszawa-Łódź-Wrocław-Poznań. Zgodnie z założeniem projekt ten będzie obejmował budowę całkowicie nowej linii przeznaczonej wyłącznie do ruchu pociągów dużej prędkości, o docelowej prędkości 300 km/h. W październiku 2005 r. złożony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wniosek o dofinansowanie przygotowania dokumentacji tego projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport został pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Sterujący ds. SPOT, co umożliwia podejmowanie dalszych działań zmierzających do uzyskania środków z ERDF.</p>
        <p xml:id="div-8">Zaproponowane w przyszłym studium wykonalności dla tej linii rozwiązania techniczne będą analizowane w Ministerstwie Transportu i Budownictwa pod kątem spełnienia określonych kryteriów zawartych w dokumentach programowych dla przyszłego okresu budżetowego UE, tj. lat 2007-2013. Zgodnie z planem PLK S.A. w roku 2006 przygotowana będzie część wymaganej dokumentacji, tj. ocena oddziaływania na środowisko i częściowo studium wykonalności. Zakończenie prac nad studium wykonalności planowane jest na sierpień 2007 r. W roku 2007 przygotowana zostanie również specyfikacja techniczna projektowania, która pozwoli ubiegać się o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności realizacji inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-9">Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 8 Warszawa-Radom-Kielce została ujęta w Programie modernizacji sieci kolejowej państwa. Inwestycja planowana jest do realizacji ze środków UE w latach 2007-2013. Aktualnie inwestycja ta znajduje się w fazie prac przygotowawczych. Złożony we wrześniu 2005 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wniosek o dofinansowanie przygotowania dokumentacji modernizacji tej linii ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport został pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Sterujący ds. SPOT, co umożliwia uzyskanie środków z ERDF. Realizacja tej inwestycji uzależniona będzie jednak od wysokości środków finansowych UE przeznaczonych na infrastrukturę kolejową z budżetu UE na lata 2007-2013.</p>
        <p xml:id="div-10">Odnosząc się do pytania o zamierzenia w zakresie poprawy konkurencyjności kolei, wyjaśniam, iż jest to zadanie priorytetowe, a od realizacji tegoż zadania zależy możliwość poprawy oferty usług przewoźników kolejowych, tym samym wykorzystania szans transportu kolejowego w konkurencji z transportem drogowym czy lotniczym. W tym celu podejmowane są działania zmierzające do poprawy parametrów technicznych linii kolejowych poprzez ich modernizację i remonty. Pozwoli to na skrócenie czasu jazdy pociągów oraz poprawi komfort podróżowania.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto przewoźnicy kolejowi i samorządy województw otrzymują wsparcie w zakresie zakupów i modernizacji taboru. Inwestycje taborowe już obecnie realizowane są ze środków UE w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. W latach 2007-2013 także możliwe będzie korzystanie z funduszy UE, ze środków finansowych na ten cel. Wpłynie to na poprawę jakości świadczonych usług, a tym samym zwiększy się konkurencyjność transportu kolejowego i jego udział w rynku przewozów pasażerskich. Ma to szczególne znaczenie między innymi z uwagi na ochronę środowiska, wysokie bezpieczeństwo, niskie koszty zewnętrzne transportu kolejowego.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 10 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>