text_structure.xml
3.44 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanymi przy piśmie nr SPS-024-459/06 z dnia 14.02.2006 r. pytaniami Pana posła Radosława Pardy, wynikającymi z opublikowanej przez NIK informacji o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004, przesyłam poniższe wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Stosownie do przyjętych przez Rząd procedur i terminów opracowania dokumentów programowych, w najbliższym czasie zostaną dokończone prace nad strategicznymi dokumentami rządowymi określającymi plany działań w perspektywie średniookresowej, tj. w latach 2007-2013, oraz długookresową politykę transportową państwa do 2025 r.</p>
<p xml:id="div-3">Opracowywany obecnie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko określi kwoty środków przeznaczonych na rozwój infrastruktury transportu w latach 2007-2013 oraz zawierać będzie wykaz najważniejszych projektów inwestycyjnych, które w tym okresie będą realizowane.</p>
<p xml:id="div-4">Planowane w najbliższym okresie duże inwestycje drogowe, w tym odcinki autostrad i dróg ekspresowych, będą budowane w systemie tradycyjnym, w oparciu o środki unijne, środki pochodzące z Krajowego Funduszu Drogowego, środki budżetowe i kredyty z międzynarodowych inwestycji finansowych.</p>
<p xml:id="div-5">Ministerstwo Transportu i Budownictwa prowadzi też prace nad koncepcją wykorzystania do budowy i finansowania dróg podmiotów specjalnego przeznaczenia. Podmioty te mają być stuprocentową własnością państwa. Dysponowałyby one możliwością zaciągania zobowiązań pod przyszłe wpływy z opłat za przejazd, a tym samym generowania dodatkowych środków na budowę dróg. Realizacja tej koncepcji nie oznacza jednak rezygnacji z tradycyjnego systemu budowy dróg - większość dróg będzie budowana w oparciu o system tradycyjny, a podmioty specjalnego przeznaczenia będą stanowiły uzupełnienie tego systemu.</p>
<p xml:id="div-6">Dla pozyskania środków na budownictwo autostradowe nie przewiduje się wprowadzenia nowych rodzajów opłat.</p>
<p xml:id="div-7">Wyeliminowanie barier organizacyjno-prawnych, które utrudniają wykorzystanie lub/i dostęp do funduszy unijnych, z przeznaczeniem na finansowanie rozwoju infrastruktury transportu zostanie osiągnięte poprzez przygotowanie na lata 2007-2013 horyzontalnej, specjalnej ustawy dotyczącej przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych, w tym drogowych. Ustawa ta powinna kompleksowo uregulować sprawy przygotowania inwestycji, w tym dokonać dalszych uproszczeń dotyczących uzyskiwania zezwoleń, nabywania prawa do gruntów oraz zracjonalizować procedury związane z ochroną środowiska. Ustawa ta musi także dokonać zmian w ustawie o zamówieniach publicznych w taki sposób, by procedury zamówień publicznych przestały być barierą utrudniającą terminową realizację inwestycji transportowych.</p>
<p xml:id="div-8">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 16 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>