text_structure.xml
5.98 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Piotra Ślusarczyka (Nr SPS-024-452/06 z dnia 14 lutego 2006r.) w sprawie rządowych planów naprawczych polskiego kolejnictwa, uprzejmie informuje, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Kierunki naprawy polskiego kolejnictwa są zawarte w przygotowywanej w resorcie ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2009˝, będącej obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych. Główne kierunki realizacji programu rządu w polityce transportowej dotyczącej kolejnictwa to działania zapewniające osiągnięcie równowagi w zakresie organizacyjno-prawnym, finansowym, rynkowym i technologiczno-informacyjnym. Projekt ˝Strategii...˝ zostanie w najbliższym czasie przedłożony Radzie Ministrów. Jeszcze w tym roku będzie ona wdrażana przez Spółki Grupy PKP. ˝Strategia...˝ nie jest biznes planem, określa natomiast istotne kierunki działania, których realizacja powinna przyczynić się do poprawy sytuacji Spółek Grupy PKP.</p>
<p xml:id="div-3">W mojej ocenie większość Spółek Grupy PKP nie jest obecnie przygotowana do prywatyzacji.</p>
<p xml:id="div-4">Spółka PKP CARGO S.A., która powinna przejąć rolę narodowego przewoźnika kolejowego, charakteryzującego się istotnym udziałem w rynku przewozów kolejowych, jeśli będzie prywatyzowana, to z zastrzeżeniem, iż większościowy udział w strukturze kapitałowej przedsiębiorstwa zostanie zachowany przez Skarb Państwa.</p>
<p xml:id="div-5">Istotne jest, w przypadku prywatyzacji spółek zależnych PKP S.A., aby zbycie akcji lub udziałów następowało w momencie uzyskania możliwie najwyższej ich wartości, a więc w większości przypadków po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji.</p>
<p xml:id="div-6">Nie można wykluczyć, że spółki kolejowe będące samodzielnymi podmiotami, będą dostosowywać poziom zatrudnienia do aktualnych potrzeb i warunków rynkowych, przy czym, odpowiadając na pytanie Pana posła: ˝do jakiego poziomu będzie restrukturyzacja zatrudnienia na kolei˝, uprzejmie informuję, że w przygotowywanej ˝Strategii...˝ w ogóle nie zakładamy restrukturyzacji zatrudnienia. Nie ustalamy centralnie wielkości zatrudnienia w Grupie PKP.</p>
<p xml:id="div-7">Z badań przeprowadzonych na rynku towarowych przewozów kolejowych wynika, iż największy polski przewoźnik towarowy PKP CARGO S.A. jest przygotowany do liberalizacji rynku kolejowego.</p>
<p xml:id="div-8">Odnośnie kwestii przewozu ciężarówek koleją, to system do przewozu samochodów ciężarowych wykorzystujący platformy kolejowe jest stosowany w niektórych krajach europejskich w ramach transportu intermodalnego.</p>
<p xml:id="div-9">W Polsce w roku 2003 zainicjowano przewóz koleją samochodów ciężarowych z Ukrainy, przy wykorzystaniu linii szerokotorowej do terminalu w Sławkowie, pociągiem ˝Jarosław˝ relacji Kijów-Sławków-Kijów. Nikłe zainteresowanie spedytorów pojazdów ciężarowych oraz brak ekonomicznego uzasadnienia kursowania tego pociągu spowodowało zaniechanie tej formy przewozu samochodów ciężarowych.</p>
<p xml:id="div-10">Zgodnie z zobowiązaniami Polski związanymi z akcesją do Unii Europejskiej proporcja między nakładami na transport kolejowy i transport drogowy powinna wynosić 40/60. Osiągnięcie takiego stosunku nakładów jest procesem długotrwałym, jednak począwszy od bieżącego roku dotychczasowy sposób finansowania kolei uległ zmianie i w związku z tym obecne proporcje sukcesywnie powinny się zmieniać na korzyść kolei.</p>
<p xml:id="div-11">Pierwszym etapem przywrócenia prawidłowych proporcji podziału środków pomiędzy głównymi gałęziami transportu było uchwalenie w dniu 16 grudnia 2005r. przez Sejm RP pakietu trzech ustaw:</p>
<p xml:id="div-12">- o zmianie ustawy o transporcie kolejowym,</p>
<p xml:id="div-13">- o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego,</p>
<p xml:id="div-14">- o funduszu kolejowym,</p>
<p xml:id="div-15">które tworzą spójny system finansowania infrastruktury i pozwolą przeznaczyć już w bieżącym roku znacznie większe środki na ten cel.</p>
<p xml:id="div-16">W ustawie budżetowej na 2006 rok na zadania związane z funkcjonowaniem transportu kolejowego zaplanowano następujące środki na finansowanie infrastruktury kolejowej:</p>
<p xml:id="div-17">- w części pozostającej w dyspozycji Ministra Transportu i Budownictwa kwotę 765.596 tys. zł pochodzącą z wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, z tego:</p>
<p xml:id="div-18">a) 260.000 tys. zł na utrzymanie infrastruktury kolejowej;</p>
<p xml:id="div-19">b) 505.596 tys. zł na inwestycje kolejowe;</p>
<p xml:id="div-20">- w części pozostającej w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej kwotę 14.200 tys. zł na inwestycje i utrzymanie linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym.</p>
<p xml:id="div-21">Jednocześnie w ustawie budżetowej na 2006 rok na zadania związane z wykonywaniem kolejowych przewozów pasażerskich zaplanowano kwotę 623.559 tys. zł, w tym:</p>
<p xml:id="div-22">a) 373.500 tys. zł na dotację dla przewoźników kolejowych na pokrycie utraconych przez przewoźników kolejowych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich;</p>
<p xml:id="div-23">b) 250.059 tys. zł na dotację na dofinansowanie kolejowych pasażerskich przewozów międzywojewódzkich.</p>
<p xml:id="div-24">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-25">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 7 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>