text_structure.xml
6.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Poseł na Sejm RP Sandry Lewandowskiej z dnia 08.02.2006 r. znak: SPS-024-446/06 w sprawie ˝nieprawidłowości stwierdzonych przez NIK dotyczących lokalizacji dużych obiektów handlowych w województwie małopolskim˝, uprzejmie informuję i wyjaśniam.</p>
<p xml:id="div-2">Ad pytanie 1 i 2.</p>
<p xml:id="div-3">Z uwagi na przedstawione w ww. wystąpieniu poselskim, stwierdzone przez Najwyższa Izbę Kontroli, nieprawidłowości na etapie poprzedzającym rozpoczęcie robót budowlanych dotyczących dużych obiektów handlowych w województwie małopolskim Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego - centralny organ administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego - odrębnym pismem zwrócił się do Wojewody Małopolskiego o pilne przekazanie informacji dotyczących działań organów administracji architektoniczno-budowlanej w przedmiotowej sprawie.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym odpowiedź na powyższe pytania zostanie udzielona w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu przedmiotowych informacji. Jednocześnie uprzejmie informuję.</p>
<p xml:id="div-5">Sprawa lokalizacji obiektów budowlanych należy do kompetencji organów gminy i jest regulowana przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717).</p>
<p xml:id="div-6">Kwestia kontroli przestrzegania przepisów ww. ustawy i wydawanych na jej podstawie rozstrzygnięć wykracza poza ustawowe kompetencje organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Sprawy zagospodarowania przestrzennego, regulowane powyższą ustawą, należą do zadań własnych gminy, zaś organem sprawującym nadzór w tym zakresie jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze.</p>
<p xml:id="div-7">W razie spełnienia przez inwestora określonych prawem wymagań (m.in. zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska; zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi; kompletności projektu budowlanego i posiadania wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia) właściwy organ - zgodnie z przepisami Prawa budowlanego - nie może odmówić inwestorowi wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Natomiast w przypadku uzasadnionych wątpliwości organu administracji architektoniczno-budowlanej odnośnie legalności przedstawionej przez inwestora decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu organ ten może jedynie wystąpić o ich wyjaśnienie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego jako organu II instancji.</p>
<p xml:id="div-8">Ad pytanie 3.</p>
<p xml:id="div-9">Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtująca system planowania przestrzennego w Polsce, w tym określająca jego zakres podmiotowy oraz przedmiotowy, wpisując się w przyjętą ustrojowo zasadę samorządności lokalnych władz publicznych, przekazała im kompetencje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej na swoim terenie.</p>
<p xml:id="div-10">Prowadzenie polityki przestrzennej gminy oraz jej realizacja, w tym ustalanie przeznaczenia terenów oraz określanie sposobów zagospodarowania i warunków ich zabudowy, należy do zadań własnych gminy.</p>
<p xml:id="div-11">Gmina ma obowiązek, a zarazem przywilej, kierując się interesem publicznym społeczności lokalnej i działając w ramach obowiązującego systemu prawnego, realizować politykę przestrzenną, w szczególności poprzez sporządzenie i uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.</p>
<p xml:id="div-12">W konsekwencji powyższego również lokalizacja wielkopowierzchniowych obiektów handlowych leży w zakresie kompetencji władz gminy. Ustawodawca, dostrzegając jednak potencjalne znaczenie takich obiektów dla kształtowania ładu przestrzennego w gminie, wprowadził do ww. ustawy odmienny od ogólnego tryb ich lokalizacji.</p>
<p xml:id="div-13">Należy przy tym dodać, że ustawa nie wyklucza możliwości lokalizowania obiektów handlowych o powierzchni większej niż 2000 m2. Ustala jednak w odniesieniu do tych obiektów następujące warunki lokalizacji:</p>
<p xml:id="div-14">- w przypadku gdy gmina zakłada możliwość sytuowania przedmiotowych obiektów na swoim terenie, musi jednoznacznie i kierunkowo wskazać taką możliwość w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,</p>
<p xml:id="div-15">- po spełnieniu powyższego warunku, lokalizacja omawianych obiektów może nastąpić jedynie w drodze planu miejscowego, a nie jak w przypadku pozostałych inwestycji przestrzennych w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez organ wykonawczy gminy.</p>
<p xml:id="div-16">Odrębne procedury administracyjne, którym podlega lokalizacja wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, mają na celu zagwarantowanie uważnego, świadomego i kolegialnego rozstrzygania tej kwestii zarówno przez władze gminy, jak i jej mieszkańców.</p>
<p xml:id="div-17">Wydaje się więc, że regulacje obecnego prawa kształtującego system planowania przestrzennego w sposób wystarczający zabezpieczają wymagania, jakie stawiane są przed podmiotami tego systemu, zarówno podejmującymi decyzje przestrzenne jak i je realizującymi.</p>
<p xml:id="div-18">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-19">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 8 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>