text_structure.xml 5.62 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie Pana Posła Eugeniusza Czykwina z dnia 14 lutego 2006 r. dotyczące potrzeby nowelizacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894, ze zm.), uprzejmie przekazuję poniższe wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Celem wydania przepisów art. 12 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050, ze zm.) i ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. było zapewnienie konsumentom dostępu do wyczerpującej informacji o cenach sprzedaży i o cenach jednostkowych towarów i usług, umożliwiającej także łatwe porównanie rzeczywistych cen towarów podobnych, oferowanych przez konkurujących ze sobą przedsiębiorców.</p>
        <p xml:id="div-3">2. Przepisy unijne gwarantują konsumentom wysoki stopień ochrony pod względem informacji o cenach i w związku z tym państwa członkowskie muszą zapewnić, by regulacje prawne określały co najmniej minimalne wymogi w zakresie informacji o cenach wszystkich produktów oferowanych konsumentom. Wymogi te zostały ujęte w dyrektywie 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, która została implementowana w przepisach krajowych, o których mowa w pkt. 1 powyżej;</p>
        <p xml:id="div-4">3. Konsumenci w Polsce byli zawsze relatywnie dobrze chronieni w zakresie informowania o cenach towarów. Z art. 17 poprzedniej ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r Nr 27, poz. 195, ze zm.) wynikało, iż towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej ˝powinien˝ być oznaczony ceną, a ponadto w miejscach sprzedaży detalicznej towarów ceny muszą być uwidocznione.</p>
        <p xml:id="div-5">4. Przepisy art. 12 obecnej ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050, ze zm.), podobnie jak przepisy poprzedniej ustawy, chroniąc konsumentów nakładają na przedsiębiorców obowiązki w zakresie oznaczania towarów ceną i uwidaczniania cen towarów, z tym że w obecnej ustawie poprzednia (powinnościowa) forma nakazu oznaczania towarów ceną została zastąpiona jednoznacznym obowiązkiem, zgodnie z którym towar ˝oznacza się˝ ceną (z pewnymi odstępstwami). Ponadto do obecnej ustawy wprowadzono, jako dodatkowy, obowiązek uwidaczniania cen jednostkowych towarów, wynikający z dyrektywy, o której mowa powyżej w pkt. 2. We współpracy ze stowarzyszeniami i organizacjami ochrony konsumentów, organizacjami handlu i dystrybucji towarów i resortami gospodarczymi (a w szczególności z Ministerstwem Gospodarki, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Głównym Inspektoratem Inspekcji Handlowej) w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. wypracowany został kompromisowy system zapewniający konsumentom dostęp do informacji cenowej poprzez doprecyzowanie ustawowego obowiązku oznaczania towaru ceną (z odstępstwami wynikającymi z § 9 ust. 2 oraz § 13 ww. rozporządzenia) oraz poprzez określenie szczegółowych zasad uwidaczniania cen sprzedaży i cen jednostkowych towarów na wywieszkach cenowych lub w cennikach. Te zasady są dostosowane do technicznych możliwości sprzedawców i dlatego w ww. rozporządzeniu wprowadzono określone wyjątki od ogólnych zasad oznaczania towarów ceną (np. przy wykorzystaniu systemu czytników umożliwiających konsumentom odczytanie cen poszczególnych towarów na podstawie kodów kreskowych, jak również przez czasowe zawieszenie wymogu oznaczania ceną niektórych towarów, np. towarów drobnych lub o wartości nieprzekraczającej 4 zł). Określono także zasady uwidaczniania cen jednostkowych towarów z uwzględnieniem szeregu marketingowych praktyk przy niestandardowych opakowaniach.</p>
        <p xml:id="div-6">5. W Polsce, w porównaniu z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej, mamy do czynienia z rozbudowanym systemem podawania informacji cenowych. Zapewnia to dobrą ochronę praw konsumenta, który jest słabszą stroną obrotu towarowego. Informacje o wynikach kontroli przeprowadzonych przez Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej wskazują, iż mimo wprowadzenia ww. kompromisowych rozwiązań legislacyjnych nadal zdarzają się problemy związane z nieprzestrzeganiem obowiązku oznaczania towarów ceną i uwidaczniania cen towarów.</p>
        <p xml:id="div-7">6. Przepisy ww. ustawy o cenach i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. muszą stanowić kompromis pomiędzy przeciwstawnymi interesami konsumentów i handlowców. Przepisy te są przedmiotem rozważań i analiz pod kątem ich udoskonalania i dostosowania do zmieniających się warunków rynkowych. Przykładem tych działań były nowelizacje wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów, dokonane w dniach: 15 października 2002 r., 23 grudnia 2003 r. oraz 23 grudnia 2004 r. Nowelizacja rozporządzenia w kierunku postulowanym przez Pana Posła Eugeniusza Czykwina wymagałaby zmiany ustawy o cenach, co jest przedmiotem konsultacji z Ministrem Gospodarki i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Cezary Mech</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 8 marca 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>