text_structure.xml
7.41 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Adama Szejnfelda, przesłane przy piśmie z dnia 8 lutego 2006 r., w sprawie zmian systemu płacenia podatków przez przedsiębiorców, przedstawiam poniżej wyjaśnienia w interesującej Pana Posła kwestii.</p>
<p xml:id="div-2">Jak wynika z wystąpienia, zdaniem Pana Posła wprowadzenie metody kasowej w rozliczaniu podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego znacznie ułatwi funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw. Podatnicy płaciliby bowiem podatek od faktycznie otrzymanego przychodu, a nie, tak jak jest obecnie, od kwoty wynikającej z wystawionej faktury. Byłby to zatem system korzystniejszy dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.</p>
<p xml:id="div-3">W świetle powyższego Pan Poseł zwrócił się z pytaniami dotyczącymi:</p>
<p xml:id="div-4">1) oceny, który system płacenia podatków jest lepszy i korzystniejszy dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw - system memoriałowy, czy kasowy;</p>
<p xml:id="div-5">2) plusów i minusów każdego z tych systemów płacenia podatków;</p>
<p xml:id="div-6">3) planowanych zmian systemu płacenia podatków z memoriałowego na kasowy.</p>
<p xml:id="div-7">Odnosząc się do przedstawionych zagadnień, pragnę zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej uważa się także należne przychody, choćby nie zostały faktycznie osiągnięte. Oprócz memoriałowego ujmowania przychodów z działalności gospodarczej przepisy tej ustawy przewidują w określonych sytuacjach rozpoznawanie tych przychodów również w dacie faktycznego ich otrzymania (art. 12 ust. 3a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Kasowa metoda ma także zastosowanie w odniesieniu do przychodów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jakkolwiek metoda kasowa nie jest metodą dominującą przy ustalaniu przychodów podatkowych, to jednak przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dopuszczają jej stosowanie. Podobne rozwiązania przewidują również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 14 ust. 1 i ust. 1c pkt 3).</p>
<p xml:id="div-8">Należy także mieć na uwadze, iż przepisy ustaw o podatku dochodowym przewidują złagodzenie skutków memoriałowego ujmowania przychodów w sytuacji nieotrzymania zapłaty od kontrahentów za dostarczone towary lub wykonane usługi. Istnieje bowiem możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, które uprzednio zostały zarachowane do przychodów należnych i których nieściągalność została udokumentowana w sposób określony w ustawach podatkowych. Dotyczy to również odpisów aktualizujących wartość należności w tej części, która uprzednio zaliczona była do przychodów należnych (art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a i pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 20 i pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).</p>
<p xml:id="div-9">Pragnę zauważyć, iż kwalifikowanie przychodów, jak proponuje Pan Poseł, w oparciu tylko o korzystną dla podatników metodę kasową pociągałoby za sobą konieczność przyjęcia takiej samej zasady w odniesieniu do całości kosztów podatkowych.</p>
<p xml:id="div-10">Aktualne przepisy ustaw o podatku dochodowym przewidują co prawda w określonych sytuacjach możliwość kwalifikowania kosztów podatkowych tylko w oparciu o metodę kasową (np. wynagrodzeń), to jednak w pozostałych przypadkach przepisy te umożliwiają zaliczanie do kosztów podatkowych określonych co do rodzaju i kwoty kosztów, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze faktycznie nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego (art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych).</p>
<p xml:id="div-11">Jednocześnie pragnę zauważyć, iż wprowadzenie propozycji Pana Posła jedynie po stronie przychodowej, bez odpowiednich zmian po stronie kosztowej, niezależnie od zaistnienia niepożądanej dwutorowości w systemie podatkowym, mogłoby spowodować przerzucenie konsekwencji niewywiązywania się wobec siebie kontrahentów w regulowaniu zobowiązań na budżet państwa, co wiązałoby się ze znacznym obniżeniem wpływów z podatku dochodowego.</p>
<p xml:id="div-12">Jeżeli natomiast chodzi o wprowadzenie metody kasowej do rozwiązań w podatku od towarów i usług, to pragnę poinformować, że metoda ta funkcjonuje już w ustawie o podatku od towarów i usług w odniesieniu do tzw. małych podatników (art. 21 tej ustawy). Metoda ta w uproszczeniu polega na tym, iż mały podatnik może wybrać metodę kasową, która oznacza, że u małego podatnika obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później jednak niż 90 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Metoda kasowa oznacza jednoczesne przyjęcie rozliczenia kasowego przy rozliczeniu podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług przez małego podatnika. Odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, następuje po uregulowaniu należności wynikającej z otrzymanej od kontrahenta faktury, a w przypadku importu towarów - zapłaty podatku wynikającego z dokumentu celnego.</p>
<p xml:id="div-13">Pragnę również zwrócić uwagę, iż z dniem 1 czerwca 2005 r. weszły w życie regulacje dotyczące tzw. złych długów, które umożliwiają dokonanie przez podatnika korekty podatku należnego z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, co w znacznym stopniu powinno wpływać na poprawę sytuacji finansowej podatników, w tym małych i średnich przedsiębiorców.</p>
<p xml:id="div-14">Należy mieć na uwadze, iż wprowadzenie generalnego kasowego systemu płacenia podatku wymagałoby jednocześnie całkowitego przebudowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, w szczególności przepisów stanowiących o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto pragnę uprzejmie poinformować, iż obecnie w Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad zmianami systemu podatkowego. Jednym z głównych jego celów jest znaczne uproszczenie rozwiązań podatkowych, w tym również odnoszących się do zasad powstawania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, a w podatku dochodowym zmian systemowych dotyczących m.in. przychodów i kosztów podatkowych.</p>
<p xml:id="div-16">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-17">Mirosław Barszcz</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 1 marca 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>