text_structure.xml
4.81 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Przesyłam następującą odpowiedź na pytania szczegółowe zawarte w zapytaniu poselskim Pana Posła Jarosława Jagiełły w sprawie budowy obwodnicy miasta Brzeziny i inwestycji na drogach krajowych nr 14 i 72.</p>
<p xml:id="div-2">1. ˝...czy przewiduje Pan realizacje inwestycji drogowych w województwie łódzkim na drodze krajowej nr 14 czy też 72?˝</p>
<p xml:id="div-3">Zasadniczym kierunkiem działania Ministerstwa Transportu i Budownictwa oraz zarządcy dróg krajowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest kontynuacja budowy autostrady A2 od Strykowa w kierunku Warszawy. Z uwagi na duży prognozowany ruch zdecydowano się realizować ten odcinek autostrady w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. GDDKiA ogłosiła postępowanie wstępne dla wyłonienia spółek mogących wykonać to przedsięwzięcie. Nastąpiło otwarcie ofert i trwają prace komisji przetargowej.</p>
<p xml:id="div-4">Niezależnie od prac przygotowawczych budowy autostrady A2, prowadzone są również prace przygotowawcze do przebudowy dróg krajowych nr 14 i 72 na obszarze województwa łódzkiego. Na drodze krajowej nr 14 przygotowywana jest przebudowa odcinków:</p>
<p xml:id="div-5">- przejście przez m. Dobroń długości ok. 0,7 km, szacunkowa wartość około 4,7 mln zł,</p>
<p xml:id="div-6">- Stryków II - Łódź, długość około 4,1 km, szacunkowa wartość około 21,5 mln zł,</p>
<p xml:id="div-7">- Złoczew - Sieradz, długość około 21,5 km, szacunkowa wartość około 74,4 mln zł.</p>
<p xml:id="div-8">Na drodze krajowej nr 72 przygotowywana jest przebudowa odcinków:</p>
<p xml:id="div-9">- przejście przez m. Przecław długości ok. 1,9 km, szacunkowa wartość około 4,6 mln zł,</p>
<p xml:id="div-10">- skrzyżowanie w m. Poddębice, długość około 0,7 km, szacunkowa wartość około 5 mln zł.</p>
<p xml:id="div-11">Niezależnie od przebudowy odcinków przygotowywana jest, jako nowa budowa, budowa obwodnic, na drodze S14 obwodnice Zgierza i Pabianic, na drodze nr 72 rozpoczną się prace przygotowawcze budowy obwodnicy m. Brzeziny.</p>
<p xml:id="div-12">2. ˝...czy widzi Pan Minister - obok prowadzenia innych inwestycji drogowych - możliwość przystąpienia do budowy obwodnicy miasta Brzeziny?˝</p>
<p xml:id="div-13">Jak już zasygnalizowałem w odpowiedzi na poprzednie pytanie, zarządca drogami nr 72, Oddział GDDKiA w Łodzi, rozpocznie w maju br. przygotowanie prac projektowych do budowy obwodnicy m. Brzeziny. Wstępnie przewiduje się budowę obwodnicy po południowej stronie miasta. Jej długość wyniesie około 5 km. Wartość projektu szacuje się na około 57 mln zł. Intencją zarządcy drogi jest rozpocząć jej realizację w 2010 roku.</p>
<p xml:id="div-14">3. ˝...czy widzi Pan Minister możliwość wpisania do programu budowy dróg i autostrad inwestycji finansowanej ze środków Krajowego Funduszu Drogowego polegającej na przygotowaniu i wprowadzeniu do realizacji budowy obwodnicy miasta Brzeziny w ciągu DK nr 72 jako dojazdu do łódzkiego węzła drogowego?˝</p>
<p xml:id="div-15">Z odpowiedzi na poprzednie pytanie wynika, że zarządca drogi krajowej rozpoczyna przygotowanie prac projektowych, czyli jest w trakcie prac przygotowawczych. Sprawne zarządzanie środkami Krajowego Funduszu Drogowego wymaga, by wysokość środków finansowych w poszczególnych latach przypisywać tylko przedsięwzięciom w fazie realizacji, tzn. kiedy obowiązują umowy z wykonawcami wybranymi w drodze przetargu. Środki na prace przygotowawcze należy pozostawić w ogólnej puli do operacyjnego rozdysponowania przez zarządcę dróg krajowych. Jest to etap uzyskiwania szeregu decyzji administracyjnych, od których jest wieloinstancyjny proces odwoławczy. Z tego powodu uważam, że nie ma powodu tworzenia precedensu, by dla tej konkretnej obwodnicy wprowadzać, do rozporządzenia Rady Ministrów zawierającego Program rzeczowo finansowy inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego, tytuł inwestycyjny zawierający środki zarówno na prace przygotowawcze, jak i środki na prace realizacyjne. Proces odwoławczy powodowałby konieczność permanentnej zmiany rozporządzenia.</p>
<p xml:id="div-16">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-18">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 28 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>