text_structure.xml 7.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 2 lutego 2006 r. znak SPS-024-417/06, przy którym zostało przekazane zapytanie Pana Posła Adama Szejnfelda z dnia 24 stycznia 2006 r. w sprawie zwolnienia od podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży paliw silnikowych wytwarzanych z udziałem komponentów uzyskanych w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie zauważam, że ww. zwolnienia zostały uregulowane w § 17 pkt 2-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966, z późn. zm.) i dotyczą zwolnień od akcyzy w zakresie sprzedaży:</p>
        <p xml:id="div-3">1) olejów napędowych wytworzonych z udziałem minimum 10% komponentu, uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw (§ 17 pkt 2 ww. rozporządzenia),</p>
        <p xml:id="div-4">2) benzyn silnikowych etylizowanych i nieetylizowanych, odpowiednio z minimalnym udziałem 5% ww. komponentu (§ 17 pkt 3 rozporządzenia).</p>
        <p xml:id="div-5">Powyższe zwolnienia, uregulowane w § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr. 11, poz. 78), zakładały stopniowe zmniejszanie zwolnień od podatku akcyzowego, aż do ich zupełnego zlikwidowania z dniem 1 stycznia 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-6">Zauważam, że pierwotnie przygotowując rozporządzenie z dnia 14 stycznia 2005 r., planowano uchylić całkowicie § 17. Na skutek jednak zagrożenia, że takie rozwiązanie legislacyjne, z uwagi na charakter zmian, byłoby zbyt dotkliwe dla podmiotów gospodarczych branży zajmującej się przerobem odpadów z tworzyw sztucznych, Minister Finansów zdecydował o stopniowym odchodzeniu od zwolnienia z podatku akcyzowego, zawartego w § 17, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, do końca 2006 r. Takie działanie wynikało z faktu, iż rola proekologiczna podatku akcyzowego w tym zakresie miała z założenia od początku obowiązywania powyższych regulacji prawnych tymczasowy charakter.</p>
        <p xml:id="div-7">Niezależnie od ww. uzasadnienia wprowadzenia zmiany w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wskazuję na uchwałę Nr 219 Rady Ministrów z dnia 29 października 2002 r. w sprawie krajowego planu gospodarki odpadami (M.P. z 2003 r. Nr 11, poz. 159), zwanego dalej KPGO. Przedmiotowa uchwała, która stanowi wytyczną w zakresie działań polskiego rządu na obszarze gospodarki odpadami, podaje szeroki wachlarz możliwości pozyskiwania środków finansowych na realizację przedsięwzięć przewidzianych w KPGO. Należy podkreślić, że obok środków krajowych, m.in. pożyczek i dotacji udzielanych przez Narodowy i Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, kredytów preferencyjnych udzielanych przez Bank Ochrony Środowiska S.A., wszelkie inwestycje ekologiczne mogą korzystać ze środków dostępnych w Unii Europejskiej, np. z funduszy strukturalnych.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.) wprowadziła, m.in. opłatę produktową, tj. opłatę obliczaną i wpłacaną za opakowania w przypadku wprowadzania na rynek krajowy produktów w opakowaniach (załącznik nr 1 do ustawy), a także opłatę obliczaną i wpłacaną w przypadku wprowadzania na rynek krajowy produktów wymienionych (załączniki nr 2 i 3 do ustawy), z wyłączeniem akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Wpływy z opłaty produktowej (ponosi ją przedsiębiorca z tytułu nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu) przekazywane są na odrębny rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z kolei na podstawie delegacji zwartej w art. 36 przedmiotowej ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad i kryteriów gospodarowania środkami z opłat produktowych (Dz.U. Nr 122, poz. 1052). § 3 ww. rozporządzenia stanowi, że wpływy z tytułu opłat produktowych przeznacza się na finansowanie w formie preferencyjnie oprocentowanych pożyczek lub dotacji działań i przedsięwzięć określonych w ustawie, tzn. wszelkich działań w zakresie odzysku i recyklingu odpadów, a także edukacji ekologicznej.</p>
        <p xml:id="div-9">Tym samym należy uznać, że istnieje wiele narzędzi finansowych, które umożliwiają wspieranie działalności proekologicznej w naszym kraju. Należy jednak podkreślić, że wśród nich nie ma mowy o zwolnieniu od podatku akcyzowego. Mając zaś na uwadze ww. uchwałę w sprawie KPGO, jak również akty prawne wprowadzające opłatę produktową, należy przyjąć, że główny ciężar we wspieraniu działalności proekologicznej, w tym także produkcji paliw silnikowych wytwarzanych z udziałem komponentów uzyskanych w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych, został nałożony na Ministra Środowiska.</p>
        <p xml:id="div-10">Niezależnie od powyższego Ministerstwo Finansów, uwzględniając trudną sytuację przedsiębiorstw zajmujących się przerobem odpadów z tworzyw sztucznych, jak również fakt, że sposób wykorzystania ww. narzędzi wspierania działalności proekologicznej, w tym opłaty produktowej, nie osiągnął jeszcze poziomu, który pozwoliłby na całkowite zastąpienie dotychczasowego zwolnienia od podatku akcyzowego, przygotowało zmianę rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W dniu 27 stycznia 2006 r. zostało podpisane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 16, poz. 120). Ww. zmiana, która weszła w życie z dniem 1 lutego 2006 r., ma na celu tymczasowe utrzymanie przedmiotowych zwolnień od podatku akcyzowego na poziomie takim samym jak w okresie od dnia 1 lutego 2005 r. do 31 grudnia 2005 r., tj. w przypadku sprzedaży oleju napędowego zwolnienie wynosi 240,00 zł od każdego 1000 l paliw z udziałem komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw, zaś w przypadku benzyn silnikowych - 144,00 zł od każdego 1000 l tych paliw. Powyższe sprawi, iż przedsiębiorstwa będą mogły dalej prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji paliw silnikowych wytwarzanych z udziałem komponentów uzyskanych w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych. Ponadto stworzenie ram czasowych do końca 2006 r. umożliwi organom odpowiedzialnym za wspieranie działalności proekologicznej w kraju stworzenie efektywnych mechanizmów wspierania ww. branży.</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Mirosław Barszcz</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 15 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>