text_structure.xml 6.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Michała Tobera (SPS-024-411/06) odnoszące się do sprzedaży akcji spółki pod firmą Fabryka Narzędzi Chirurgicznych i Dentystycznych MIFAM S.A. z siedzibą w Milanówku, uczestniczącej w Programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, pragnę poinformować, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">W przypadku Fabryki Narzędzi Chirurgicznych i Dentystycznych MIFAM S.A. wiodącym NFI posiadającym większościowy pakiet jego akcji był Zachodni Fundusz Inwestycyjny NFI S.A., który na podstawie umowy z dnia 22 grudnia 2000 r. przeniósł w dniu 19 grudnia 2001 r. własność wszystkich posiadanych akcji Spółki na rzecz inwestora zewnętrznego - spółkę Central Europe Disposable Medical LLC z siedzibą w Nowym Jorku. Zgodnie z uzyskanymi informacjami cena sprzedaży jednej akcji Spółki wynosiła równowartość w złotych polskich kwoty 1,46 USD, zaś wartość bilansowa sprzedawanych akcji w księgach Funduszu na dzień 30 września 2000 r. wynosiła 0,0 zł. Z uzyskanych ze strony Funduszu informacji wynika także, iż jedynym zobowiązaniem inwestora zawartym w umowie było złożenie Skarbowi Państwa oferty nabycia akcji Spółki.</p>
        <p xml:id="div-3">Należy zaznaczyć, że decyzje o sprzedaży akcji spółek znajdujących się w posiadaniu poszczególnych NFI są suwerennymi decyzjami zarządów funduszy, za które w całości ponoszą one odpowiedzialność i Skarb Państwa nie ma żadnego wpływu na wybór inwestora ani tym bardziej na warunki zawieranych transakcji. Zgodnie z założeniami Programu NFI Skarb Państwa nie tylko nie ma wpływu na bieżącą działalność Zarządów Funduszy, ale posiadając w ostatnim czasie od 4,37% do 0,17% udziału w kapitale zakładowym Zachodniego Funduszu Inwestycyjnego NFI S.A. nie wywierał istotnego wpływu na działalność podmiotu. Skarb Państwa jako mniejszościowy akcjonariusz Zachodniego Funduszu Inwestycyjnego NFI S.A. nie posiadał uprawnień ani formalnoprawnych możliwości ingerowania w politykę inwestycyjną przyjętą przez organy Funduszu wobec spółek znajdujących się w jego portfelu. Zarówno poszukiwanie inwestorów strategicznych dla poszczególnych spółek, ich wybór, jak też negocjowanie ostatecznych warunków umów sprzedaży akcji leży w kompetencjach zarządów NFI. Dlatego też pełna odpowiedzialność za podjęte decyzje w tej sprawie spoczywa na zarządach funduszy, natomiast Skarb Państwa nie ma uprawnień podważania ich ważności, ingerowania w treść tych umów lub tym bardziej egzekwowania postanowień w nich zawartych. Decyzje zarządów funduszy odnośnie do zarządzania ich majątkiem podlegają zgodnie z Kodeksem spółek handlowych kontroli rady nadzorczej. Również w tym przypadku rola Ministra Skarbu Państwa została mocno ograniczona ramami Programu NFI, ponieważ Skarb Państwa, ze względu na znikome zaangażowanie kapitałowe, posiadał w przypadku Zachodniego NFI S.A. jednego przedstawiciela bądź w ostatnim okresie nie posiadał ich wcale. Taki stan rzeczy nie dawał więc możliwości aktywnego wpływu na decyzje nadzorcze, a tym bardziej na decyzje inwestycyjne Funduszu.</p>
        <p xml:id="div-4">Pragnę jednocześnie wskazać, iż odwołując się w swych pytaniach do zapisów cyt. ˝umowy prywatyzacyjnej˝, Pan Poseł Michał Tober myli prawdopodobnie dwie zasadniczo różne ścieżki prywatyzacyjne, a mianowicie prywatyzację realizowaną w ramach Programu NFI w oparciu o ustawę z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz.U. z 31 maja 2003 r. Nr 44, poz. 202, z późn. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi do tej ustawy, z prywatyzacją na zasadach ogólnych opisaną w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.). W przypadku sprzedaży akcji skomercjalizowanych przedsiębiorstw państwowych Skarb Państwa posiada wiodący pakiet akcji spółki oraz ustawowe uprawnienia do zawierania umów prywatyzacyjnych, których treść jest swobodnie formułowana na etapie negocjacji z inwestorem oraz może zawierać szczegółowe zapisy dotyczące jego zobowiązań inwestycyjnych, socjalnych czy ekologicznych w stosunku do spółki i jej pracowników.</p>
        <p xml:id="div-5">W przypadku Programu NFI jego specyfika zakładała wyłonienie inwestora strategicznego poprzez narodowe fundusze inwestycyjne, które zaprojektowane zostały przede wszystkim jako specyficzni i przejściowi właściciele pozwalający na szybką prywatyzację wniesionych spółek. Skarb Państwa, posiadając jedynie do 25% akcji spółki portfelowej, nie inicjował samodzielnie procesu sprzedaży akcji spółek włączonych do tego programu z uwagi na fakt, że pozostający w posiadaniu Skarbu Państwa pakiet nie jest istotny z punktu widzenia podejmowania strategicznych decyzji dotyczących polityki właścicielskiej akcjonariuszy, a jego wartość i znaczenie w przypadku braku kumulacji z innymi posiadanymi pakietami akcji jest bardzo znikoma.</p>
        <p xml:id="div-6">W konsekwencji zbycia przez Zachodni Fundusz Inwestycyjny NFI S.A. posiadanych akcji Spółki oraz na podstawie złożonej pod adresem Skarbu Państwa przez inwestora - spółkę Central Europe Disposable Medical LLC z siedzibą w Nowym Jorku oferty nabycia akcji Fabryki Narzędzi Chirurgicznych i Dentystycznych MIFAM S.A. z siedzibą w Milanówku, Skarb Państwa, po uzyskaniu stosownej zgody Rady Ministrów, dokonał w dniu 12 września 2002 r. transakcji zbycia całego posiadanego pakietu 25,22% akcji Spółki po cenie równej cenie zbycia akcji przez Fundusz, tj. 6,19 zł za jedną akcję. Z tym dniem Skarb Państwa przestał być akcjonariuszem Spółki.</p>
        <p xml:id="div-7">Pragnę dodać, że Ministerstwo Skarbu Państwa ocenia, iż Program NFI nie spełnił celów deklarowanych przez jego autorów, co pozwala sądzić, że był on błędnie skonstruowany na poziomie ustawowym. Obecnie MSP działa w kierunku zabezpieczenia interesu publicznego w odniesieniu do narodowych funduszy inwestycyjnych oraz spółek portfelowych wniesionych do tych funduszy.</p>
        <p xml:id="div-8">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Paweł Szałamacha</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 22 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>