text_structure.xml 10.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odnosząc się do treści zapytania złożonego przez Pana Posła Andrzeja Walkowiaka (SPS-024-405/06) w sprawie prowokacji uczniowskiej w Solcu Kujawskim, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Ad 1. Diagnoza zachowań problemowych uczniów pozwala sformułować wniosek, iż w ostatnich latach doszło do załamania wychowawczej funkcji szkoły, skoncentrowanej w dużej mierze na osiągnięciach dydaktycznych i chęci uzyskania wysokiej pozycji w rankingach poszczególnych typów szkół. Tymczasem dążeniem każdej szkoły powinno być wychowanie człowieka kierującego się normami moralnymi, zdolnego do podejmowania działań na rzecz innych ludzi i najbliższego otoczenia, szanującego historię i tradycję, a jednocześnie otwartego na świat i wyzwania przyszłości. W przedstawionym przez media przypadku prowokacyjnego zachowania uczniów wobec nauczyciela, którego celem było zarejestrowanie sprowokowanej sytuacji, zwraca uwagę fakt, że w wychowaniu tych uczniów zabrakło podstawowych wartości. Może to oznaczać, że kryzys wartości przeżywają także rodziny tych uczniów, zobowiązane w pierwszej kolejności wpoić swoim dzieciom zasady moralnego postępowania.</p>
        <p xml:id="div-3">W związku z powyższym zadaniem priorytetowym Ministerstwa Edukacji i Nauki jest w chwili obecnej odrodzenie i wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły oraz podniesienie efektywności wychowawczej szkoły jako instytucji.</p>
        <p xml:id="div-4">Realizacja tego zadania, w tym przede wszystkim wyrównanie dotychczasowych zaniedbań w działalności szkół - odbudowanie szkoły, jako instytucji wychowującej, wymaga podjęcia następujących działań:</p>
        <p xml:id="div-5">- określenia kierunków pracy wychowawczej szkół w oparciu o system norm i wartości, patriotyzm, polską tradycję historyczną i kulturową,</p>
        <p xml:id="div-6">- wspierania tworzenia i realizacji programów wychowawczych szkół, podniesienia poziomu kompetencji i zaangażowania nauczycieli w działania wychowawcze szkoły,</p>
        <p xml:id="div-7">- stworzenia warunków dla poprawy jakości pracy wychowawcy klasowego, doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców uczniów,</p>
        <p xml:id="div-8">- wychowania do odpowiedzialności - w szczególności rozszerzenia pojęcia ˝prawa ucznia˝ o drugi aspekt tego pojęcia, tj. obowiązki,</p>
        <p xml:id="div-9">- wprowadzenia do codziennej praktyki szkół obowiązku uwzględniania aspektów wychowawczych na wszystkich zajęciach edukacyjnych,</p>
        <p xml:id="div-10">- uspołecznienia szkoły - określenia standardów współpracy szkół z rodzicami uczniów, zwiększenia udziału rodziców w życiu szkoły,</p>
        <p xml:id="div-11">- tworzenia oferty wsparcia w działaniach wychowawczych dla rodziców,</p>
        <p xml:id="div-12">- doskonalenia systemu oceniania uczniów, podniesienie rangi oceny z zachowania,</p>
        <p xml:id="div-13">- rozszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych, w szczególności dotyczących:</p>
        <p xml:id="div-14">- wychowania dla bezpieczeństwa,</p>
        <p xml:id="div-15">- rozwijania zainteresowań z zakresu kultury i dziedzictwa kulturowego,</p>
        <p xml:id="div-16">- kształtowania postaw patriotycznych i obywatelskich, postaw związanych</p>
        <p xml:id="div-17">z utrwalaniem tożsamości narodowej.</p>
        <p xml:id="div-18">Istotnym dla wypracowania optymalnych warunków zapobiegania problemowym zachowaniom uczniów, w tym występującemu zjawisku agresji i przemocy w środowisku szkolnym, jest skorelowanie powyższych zadań z zadaniami określonymi w szkolnych programach profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.</p>
        <p xml:id="div-19">Ad 2. Rozwiązanie systemowe w zakresie profilaktyki w szkole zostało wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 10, poz. 96). Przepisy cytowanego rozporządzenia (obowiązujące od 1 września 2002 r.) wprowadziły do stałych zadań szkoły program profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, spójny z programem wychowawczym szkoły, obejmujący całą społeczność szkolną: uczniów, nauczycieli i rodziców.</p>
        <p xml:id="div-20">Istotne zapisy dotyczące sposobów postępowania w sytuacji szczególnie zagrażających zachowań uczniów znajdują się w statutach szkół opracowanych na podstawie regulacji wskazanej w art. 60 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572).</p>
        <p xml:id="div-21">Zasady podejmowania działań interwencyjnych w sytuacjach szczególnie zagrażających zachowań uczniów zostały określone w Programie Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży, przyjętym przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 roku.</p>
        <p xml:id="div-22">Są one ujęte w module ˝Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością, narkomanią, alkoholizmem, prostytucją˝.</p>
        <p xml:id="div-23">Warto także wskazać na akty prawne regulujące zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, nauczycielom i rodzicom, w których wskazuje się nie tylko na podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych, ale także na zadania związane z podejmowaniem działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach - Dz.U. Nr 11, poz.114).</p>
        <p xml:id="div-24">Istotne dla rozwiązywania trudnych sytuacji w szkole treści zostały także zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. Nr 26, poz. 226).</p>
        <p xml:id="div-25">Podzielając troskę Pana Posła dotyczącą konieczności skutecznego przeciwdziałania agresywnym i prowokacyjnym zachowaniom uczniów wobec nauczycieli, należy wziąć pod uwagę fakt, że zachowania te stanowią odbicie stosunków panujących wśród ogółu polskiego społeczeństwa.</p>
        <p xml:id="div-26">Zatem istotnym warunkiem skuteczności działań podejmowanych w tym zakresie przez szkołę jest włączenie się w realizację zadań z tego obszaru różnych podmiotów: administracji rządowej i samorządowej, szkół i placówek oświatowych, partnerów społecznych, pracodawców, organizacji pozarządowych, a także kościołów i związków wyznaniowych.</p>
        <p xml:id="div-27">Ad 3. Wśród zadań mających na celu wzmocnienie wychowawczej i profilaktycznej roli szkoły ważne miejsce zajmują regulacje prawne obejmujące przygotowanie nauczycieli do pełnienia roli wychowawcy i umiejętności opanowania sytuacji kryzysowych.</p>
        <p xml:id="div-28">Regulacje te zawarte są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 207, poz. 2110).</p>
        <p xml:id="div-29">Przepisy cytowanego rozporządzenia wskazują, iż absolwent studiów wyższych o specjalności nauczycielskiej powinien być przygotowany merytorycznie nie tylko do nauczania wybranego przedmiotu, ale także do pełnienia funkcji wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów, do współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami oraz społecznością lokalną, do umiejętności rozpoznawania potrzeb uczniów oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych.</p>
        <p xml:id="div-30">Opisane standardy dotyczą osób, które rozpoczęły studia w roku akademickim 2004/2005, zatem tak przygotowana kadra pedagogiczna pojawi się w szkołach dopiero za kilka lat. Dlatego niezależnie od powyższego resort edukacji podejmuje działania mające na celu wyposażenie obecnie zatrudnionych nauczycieli w kompetencje wychowawcze, stanowiące podstawę do opanowania wszelkich prowokacyjnych i konfliktowych sytuacji.</p>
        <p xml:id="div-31">Wśród najważniejszych należy wymienić: Trening Zastępowania Agresji Arnolda Goldsteina upowszechniany od kilku lat zarówno w szkołach ogólnodostępnych, jak i w placówkach o charakterze resocjalizacyjnym oraz upowszechnianie mediacji jako metody rozwiązywania konfliktów bez przemocy w środowisku szkolnym.</p>
        <p xml:id="div-32">Równolegle Ministerstwo Edukacji i Nauki rekomenduje i finansuje wdrażanie wartościowych programów zapobiegania agresji, przemocy, niedostosowaniu społecznemu i uzależnieniom wśród uczniów. Także realizatorami tych programów są nauczyciele, którzy odbywają wcześniej odpowiednie szkolenie.</p>
        <p xml:id="div-33">Bank rekomendowanych programów profilaktycznych, uzupełniających działania podejmowane w ramach programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki, znajduje się na stronach internetowych Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej www.cmppp.edu.pl.</p>
        <p xml:id="div-34">Wiele programów profilaktycznych i edukacyjnych (dofinansowywanych przez MEiN) obejmujących profilaktykę zachowań problemowych dzieci i młodzieży realizują także organizacje pozarządowe.</p>
        <p xml:id="div-35">Zapewniam Pana Marszałka oraz Pana Posła, że problemy bezpieczeństwa i zjawisk patologicznych w szkole są przedmiotem szczególnej uwagi resortu edukacji, stąd podejmowane działania zaradcze, wspierające, diagnostyczne i kontrolne. Wśród tych zadań najistotniejszym jest odnowa współczesnej szkoły i podniesienie efektywności wychowawczej szkoły jako instytucji, w ścisłej współpracy z rodzicami uczniów, co powinno w przyszłości zaowocować ograniczeniem rozmiarów niepokojących zjawisk obserwowanych aktualnie w zachowaniach dzieci i młodzieży.</p>
        <p xml:id="div-36">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-37">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-38">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-39">Warszawa, dnia 7 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>