text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Zbigniewa Kozaka, znak: SPS-024-403/06 z dnia 31 stycznia 2006 roku, w sprawie planowanych zmian w sektorze rolniczym, przedstawiam następujące wyjaśnienia do zadanych pytań.</p>
<p xml:id="div-2">Pyt. 1: Jakie są szczegółowe kierunki wsparcia sektora rolniczego w ramach budżetu 2007-2013?</p>
<p xml:id="div-3">Podstawą do ustalenia szczegółowych kierunków wsparcia sektora rolnego w Polsce jest rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z 20 września 2005 r. dotyczące wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Na jego podstawie kierunki będą sformułowane w Krajowym Planie Strategicznym (KPS, dokumencie o charakterze strategicznym) oraz Programie Operacyjnym Rozwój Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PO ROW, instrumencie realizacji celów określonych w KPS).</p>
<p xml:id="div-4">Nowa polityka rozwoju obszarów wiejskich, w porównaniu do obecnej, realizowanej w Polsce w latach 2004-2006, kładzie większy nacisk na zagadnienia takie, jak innowacyjność w rolnictwie, zrównoważony rozwój obszarów wiejskich oraz potrzeby modernizacyjne w sektorze rolnym i leśnym. Wprowadza ona uproszczenia polegające na jednolitym programowaniu i finansowaniu rozwoju obszarów wiejskich, daje także większe możliwości wsparcia w zakresie bezpieczeństwa i jakości żywności, uwzględnia w swoim zakresie pozaprodukcyjne funkcje obszarów wiejskich oraz ich dywersyfikację ekonomiczną.</p>
<p xml:id="div-5">Sformułowane w PO ROW na lata 2007-2013 kierunki nowej polityki wspierania rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich mają postać czterech osi:</p>
<p xml:id="div-6">- oś 1: wsparcie konkurencyjności sektora rolnego i leśnego,</p>
<p xml:id="div-7">- oś 2: poprawa środowiska i obszary wiejskie;</p>
<p xml:id="div-8">- oś 3: podniesienie jakości życia na obszarach wiejskich i dywersyfikacja ekonomiczna obszarów wiejskich;</p>
<p xml:id="div-9">- oś 4: LEADER.</p>
<p xml:id="div-10">Cel osi 1 - Poprawa konkurencyjności w sektorze rolnym i leśnym</p>
<p xml:id="div-11">Dostosowanie metod produkcji do rosnących wymagań wspólnotowych wiąże się z poniesieniem odpowiednich nakładów na pokrycie nowych kosztów. W celu poprawy konkurencyjności sektorów promowane będą działania wspierające procesy modernizacyjne i innowacyjne, zarówno w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego, jak i materialnego.</p>
<p xml:id="div-12">Cel osi 2 - Poprawa stanu środowiska i krajobrazu</p>
<p xml:id="div-13">Działania podejmowane w tej osi mają na celu dążenie do poprawy stanu środowiska i krajobrazu, zachowania różnorodności biologicznej.</p>
<p xml:id="div-14">Cel osi 3 - Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich i dywersyfikacja ekonomiczna obszarów wiejskich</p>
<p xml:id="div-15">Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich wiąże się z koncepcją ich wielofunkcyjności, kształtowaniem warunków dla różnorodnej działalności ekonomicznej prowadzonej z poszanowaniem aspektów środowiskowych, rozwoju funkcji społecznych i kulturalnych oraz dbałością o zapewnienie mieszkańcom dobrych warunków życia.</p>
<p xml:id="div-16">Cel osi 4 - Budowa struktur lokalnych na rzecz zatrudnienia i dywersyfikacji (LEADER)</p>
<p xml:id="div-17">Aktywizacja społeczeństw obszarów wiejskich zaczyna nabierać coraz większego znaczenia dla realizacji programów wsparcia, pojawiają się wspólne inicjatywy, budowane są partnerstwa, służące realizacji regionalnych celów.</p>
<p xml:id="div-18">Wymienione kierunki rozwoju, wymagające wsparcia w ramach budżetu 2007-2013, stanowią model zintegrowanego rozwoju obszarów wiejskich, uwzględniający aspekty rozwoju wsi i rolnictwa zarówno ekonomiczne, jak i społeczne oraz ochrony środowiska i walorów krajobrazowych. Koncepcja kompleksowego podejścia do zrównoważonego rozwoju sektora rolnego umożliwi rozwiązywanie najpoważniejszych problemów obszarów wiejskich i sektora rolnego.</p>
<p xml:id="div-19">Powyższe cele, odzwierciedlające kierunki wparcia sektora rolnego w latach 2007-2013, będą realizowane poprzez instrumenty PO ROW na lata 2007-2013, który jest obecnie przygotowywany w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Liczba działań w zakresie poszczególnych osi zostanie określona po ustaleniu alokacji finansowej z EFRROW oraz w wyniku analizy projektu rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z 20 września 2005 r. dotyczącego wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.</p>
<p xml:id="div-20">Pyt. 2: Jakie są najbliższe decyzje w sprawie aktualnie funkcjonującego programu SPO-ROL, np. wznawianie niektórych programów, kierunek wykorzystania ewentualnych oszczędności itp.?</p>
<p xml:id="div-21">Do chwili obecnej nie podjęto jeszcze żadnych działań związanych z realokacją środków przeznaczonych na realizację Sektorowego Programu Operacyjnego.</p>
<p xml:id="div-22">Na poziomie dokumentów programowych Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝ i Uzupełnieniu Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝, określone są środki przeznaczone na realizację poszczególnych priorytetów i działań.</p>
<p xml:id="div-23">Środki przeznaczone na realizację niektórych działań, w tym działanie 1.2 Ułatwienie startu młodym rolnikom, zostały podzielone między województwa, zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Sterujący SPO, tworząc tzw. koperty regionalne.</p>
<p xml:id="div-24">Ewentualne przesunięcia środków między województwami nie wymagają zmiany obowiązujących dokumentów programowych. W najbliższych miesiącach, biorąc pod uwagę poziom wykorzystania środków finansowych, konieczne będzie rozważenie przesunięć środków przeznaczonych obecnie na działania np.: ˝Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi˝, ˝Scalenia gruntów˝ z województw, które nie wykazują zainteresowania realizacją tych działań do regionów, gdzie brakuje środków na realizację projektów w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-25">Procedura realokacji środków między działaniami należącymi do tej samej osi priorytetowej wymaga akceptacji Komitetu Monitorującego SPO, a następnie przeprowadzenia nowelizacji rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich ˝.</p>
<p xml:id="div-26">W ocenie MRiRW nie istnieje obecnie zagrożenie dla możliwości realizacji programu w pierwotnie złożonym zakresie finansowania poszczególnych działań. Problem stanowi bardzo szybkie wyczerpywanie się dostępnych środków, i co za tym idzie konieczność zamknięcia naboru wniosków - w niektórych przypadkach nastąpiło to już w I kwartale ubiegłego roku.</p>
<p xml:id="div-27">Pyt. 3: Jaki jest stosunek ministerstwa rolnictwa do dalszego funkcjonowania grup producenckich w Polsce?</p>
<p xml:id="div-28">Istotnym elementem dostosowywania się polskiego rolnictwa do nowych wymogów unijnych jest organizacja rynku produktów rolnych i dostosowanie produkcji do wymagań odbiorcy pod względem jakości, ilości i asortymentu z jednoczesnym stosowaniem zasad ochrony środowiska na wszystkich etapach produkcji, przechowywania i dystrybucji produktów rolnych. Wdrażane mechanizmy pozwalają rolnikom poprawiać ekonomiczną efektywność gospodarowania, a konsumentom zapewniają produkt tani i dobry jakościowo.</p>
<p xml:id="div-29">Ustawa z dnia 15 września 2000 roku o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 88, poz. 983, z 2003 r. Nr 229, poz.2273 oraz z 2004 r. Nr 162, poz. 1694) obowiązuje od 21 listopada 2000 r. Grupy producentów rolnych tworzone są przez samych producentów w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowią one rozszerzenie działalności prowadzonej przez członków grupy w swoich gospodarstwach rolnych i ułatwiają rolnikom wprowadzenie swojej produkcji na rynek produktów rolnych. Grupy działają na rynku wśród innych podmiotów gospodarczych i podlegają tym samym regułom ekonomicznym, konkurując o rynek zbytu z różnymi przedsięwzięciami komercyjnymi z kraju i z zagranicy.</p>
<p xml:id="div-30">Grupy producentów rolnych wpisane do rejestrów wojewodów do dnia 30 kwietnia 2004 r. otrzymują pomoc finansową na założenie i wsparcie działalności administracyjnej z budżetu krajowego na następujących zasadach:</p>
<p xml:id="div-31">- w pierwszym roku - 5%,</p>
<p xml:id="div-32">- w drugim roku - 4%,</p>
<p xml:id="div-33">- w trzecim roku - 3%,</p>
<p xml:id="div-34">- w czwartym roku - 2%,</p>
<p xml:id="div-35">- w piątym roku - 1%</p>
<p xml:id="div-36">udokumentowanych rocznych przychodów ze sprzedaży produktów, z uwagi na które grupa została utworzona, i wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków, przy czym pomoc nie może przekroczyć kosztu założenia grupy i rocznego kosztu działalności administracyjnej grupy.</p>
<p xml:id="div-37">Pomoc ta nie może być wyższa niż:</p>
<p xml:id="div-38">- w pierwszym roku - 80-krotność,</p>
<p xml:id="div-39">- w drugim roku - 64-krotność,</p>
<p xml:id="div-40">- w trzecim roku - 48-krotność,</p>
<p xml:id="div-41">- w czwartym roku - 32-krotność,</p>
<p xml:id="div-42">- w piątym roku - 16-krotność</p>
<p xml:id="div-43">przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, bez wypłat nagród z zysku, których wysokość jest ogłaszana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.</p>
<p xml:id="div-44">Pomoc finansowa udzielona grupom producentów rolnych z budżetu krajowego w latach 2002-2005</p>
<p xml:id="div-45">W 2002 roku za pierwszy rok swojej działalności 13 grup producentów rolnych otrzymało pomoc w wysokości 829,4 tys. zł. W 2003 roku takiej pomocy udzielono 31 grupom producentów w wysokości 2400 tys. zł., w 2004 roku 61 grupom producentów na kwotę 7610 tys. zł, natomiast w 2005 roku 49 grupom na kwotę 3067 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-46">Grupy producentów rolnych, zgodnie z przepisami ustawy o grupach producentów rolnych, mogą ubiegać się o kredyt na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach dla rolnictwa.</p>
<p xml:id="div-47">Kredyty udzielone grupom z linii GP w latach 2002-2005:</p>
<p xml:id="div-48">- 2002 rok - 1 kredyt na kwotę 448 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-49">- 2003 rok - 7 kredytów na kwotę 3968 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-50">- 2004 rok - 10 kredytów na kwotę 3669 tys. zł,</p>
<p xml:id="div-51">- 2005 rok - 7 kredytów na kwotę 5070 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-52">Grupy producentów rolnych mogą być zwolnione z podatku od nieruchomości od budynków i budowli nowo wybudowanych bądź zmodernizowanych, oddanych do użytkowania, wykorzystywanych przez grupy na działalność statutową, po uzyskaniu wpisu grup do rejestrów właściwych wojewodów - przez 5 lat od dnia uzyskania wpisu do rejestru grup.</p>
<p xml:id="div-53">Do rejestrów właściwych wojewodów na dzień 31 grudnia 2005 roku wpisanych jest 120 grup producentów rolnych zrzeszających 17 711 członków.</p>
<p xml:id="div-54">Stan zorganizowania grup według branż przedstawia się następująco: zboża i rośliny oleiste -30, owoce i warzywa - 20, trzoda chlewna - 29, tytoń - 11, drób - 6, jaja ptasie i mleko - po 4, pozostałe mniej.</p>
<p xml:id="div-55">Terytorialnie sytuacja kształtuje się następująco: województwo wielkopolskie - 20, kujawsko-pomorskie - 19, małopolskie - 12, lubelskie - 10, mazowieckie, opolskie i podkarpackie po 9, dolnośląskie - 8, podlaskie - 5, pomorskie i warmińsko-mazurskie po 4, lubuskie i zachodniopomorskie po 3, łódzkie - 2.</p>
<p xml:id="div-56">Grupy przyjęły następujące formy prawne: 35% grup powstało w formie zrzeszeń, 35% to spółki z o.o., 23% zorganizowały się jako spółdzielnie i 7% jako stowarzyszenia.</p>
<p xml:id="div-57">Jednocześnie jest możliwość wsparcia finansowego grup producentów rolnych wpisanych do rejestrów wojewodów po dniu 1 maja 2004 r., w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006.</p>
<p xml:id="div-58">Wsparcie to jest udzielane grupom producentów rolnych zakładanym w celu wspólnego dostosowania standardów produkcji przez członków takich grup oraz wykształcenia systemu wspólnej sprzedaży produktów. System taki dotyczy centralizacji sprzedaży, przygotowania sprzedaży, konfekcjonowania, dostaw do hurtowni oraz ustanowienia wspólnych zasad w zakresie zapewniania informacji nt. produkcji, szczególnie w odniesieniu do zbiorów (plonów) i dostępności danych produktów rolnych.</p>
<p xml:id="div-59">Kwota wsparcia wyliczana jest na podstawie rocznej wartości sprzedanej produkcji wyprodukowanej w gospodarstwach członków grupy i nie przekroczy:</p>
<p xml:id="div-60">- w pierwszym i drugim roku - 5%,</p>
<p xml:id="div-61">- w trzecim roku - 4%,</p>
<p xml:id="div-62">- w czwartym roku - 3%,</p>
<p xml:id="div-63">- w piątym roku - 2%</p>
<p xml:id="div-64">wartości produkcji sprzedanej do sumy równowartości 1 000 000 euro oraz</p>
<p xml:id="div-65">- w pierwszym i w drugim roku - 2,5%,</p>
<p xml:id="div-66">- w trzecim roku - 2%,</p>
<p xml:id="div-67">- w czwartym i piątym roku - 1,5%</p>
<p xml:id="div-68">wartości produkcji sprzedanej powyżej sumy 1 000 000 euro.</p>
<p xml:id="div-69">W żadnym przypadku wsparcie nie może przekroczyć równowartości kwoty:</p>
<p xml:id="div-70">- w pierwszym i drugim roku - 100 000 euro,</p>
<p xml:id="div-71">- w trzecim roku - 80 000 euro,</p>
<p xml:id="div-72">- w czwartym roku - 60 000 euro,</p>
<p xml:id="div-73">- w piątym roku - 50 000 euro.</p>
<p xml:id="div-74">W związku z powyższym na dzień 3 lutego 2006 roku 46 grup producentów rolnych złożyło wnioski o przyznanie pomocy za pierwszy rok swojej działalności; 38 z nich, zgodnie z procedurą, otrzymało decyzje o przyznaniu pomocy na kwotę 8 924 053 tys. zł, a 12 grupom pomoc została już udzielona na kwotę 2 426 624 tys. zł.</p>
<p xml:id="div-75">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest żywotnie zainteresowane działalnością i funkcjonowaniem grup producentów rolnych, ściśle współpracuje z urzędami wojewódzkimi i jednostkami doradczymi wszystkich szczebli, starając się znaleźć rozwiązania optymalne dla producentów. Osoby z wymienionych instytucji bezpośrednio współpracujące z liderami grup producentów odbyły szereg szkoleń, które umożliwiają lepsze i szybsze przekazanie grupom odpowiednich informacji. Działania te mają na celu zwiększenie efektywności podejmowania wspólnych przedsięwzięć przez producentów rolnych.</p>
<p xml:id="div-76">W Ministerstwie zostały podjęte prace nad nowym programem dotyczącym wsparcia organizowania się w grupy producentów rolnych na lata 2007-2013. Analiza dotychczasowej działalności grup producentów rolnych wskazuje, że w wielu branżach zorganizowanie producentów jest jeszcze bardzo małe. Będziemy chcieli kontynuować dotychczasowe działania polegające na szerokiej kompanii informacyjnej o możliwościach rozwoju grup, systemie pomocy finansowej oraz korzystaniu z usług doradczych.</p>
<p xml:id="div-77">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (Dz.U. Nr 175, poz. 1462 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2006 roku marszałek województwa, właściwy ze względu na siedzibę grupy, stwierdza, w drodze decyzji administracyjnej, spełnienie przez grupę warunków określonych w art. ustawy o grupach producentów rolnych oraz przepisach wydanych na podstawie art. 6 tej ustawy i dokonuje wpisu do rejestru grup. W odpowiednim czasie (po zakończeniu prac związanych z przejęciem zadań przez osoby merytoryczne) planowane jest spotkanie pracowników merytorycznych resortu z pracownikami urzędów marszałkowskich.</p>
<p xml:id="div-78">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi po analizie problemów zgłaszanych, przy różnych okazjach, przez członków grup podjęło prace legislacyjne ustawy o grupach producentów i ich związkach.</p>
<p xml:id="div-79">Proponowane zmiany:</p>
<p xml:id="div-80">1. Umożliwienie członkostwa w grupie osobom prowadzącym produkcję rolną na obcych gruntach, np. w ramach dzierżawy sąsiedzkiej, a nie posiadają nakazu płatniczego podatku rolnego.</p>
<p xml:id="div-81">2. Nabycia statusu grup producentów rolnych spółdzielniom rolniczym prowadzącym wielokierunkową działalność rolniczą, których członkami są producenci rolni tylko i wyłącznie wtedy, kiedy statuty tych spółdzielni będą określały kompetencje walnego zgromadzenia do wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej spółdzielni grupy producentów rolnych w zakresie produktu lub grupy produktu.</p>
<p xml:id="div-82">3. Zwolnienie grup producentów rolnych z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów grup w zakresie wynikającym z obrotu, produktem lub grupą produktów, między grupą a jej członkami.</p>
<p xml:id="div-83">4. Zwolnienie grup producentów rolnych z podatku od nieruchomości od budynków i budowli wykorzystywanych przez grupy na działalność statutową.</p>
<p xml:id="div-84">W skali kraju wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego oraz Krajowa Rada Spółdzielcza w ramach realizacji działania Pomocy Technicznej PROW 2004-2006 organizują spotkania, seminaria, warsztaty z lokalnymi producentami planującymi w przyszłości członkostwo w grupach producentów.</p>
<p xml:id="div-85">Pyt. 4: Jaki jest stosunek Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi do dalszego funkcjonowania ośrodków doradztwa rolniczego?</p>
<p xml:id="div-86">Jednostki doradztwa rolniczego od 1 stycznia 2005 roku działają na mocy przepisów ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. Nr 251, poz. 2507). Ustawa stworzyła podstawy do reorganizacji jednostek doradztwa rolniczego, tworząc nową jakość działania, nowe struktury organizacyjne oraz system ukierunkowany na bezpośrednią pomoc rolnikom. Główne zmiany, jakie wprowadziła ustawa o jednostkach doradztwa rolniczego, to uporządkowanie struktur wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, nadanie jednostkom doradztwa osobowości prawnej oraz umożliwienie jednostkom doradztwa rolniczego prowadzenia działalności gospodarczej. Z dniem 1 stycznia 2005 roku jednostki doradztwa rolniczego tworzą Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, podległe Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, oraz 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, podległych właściwym terytorialnie wojewodom.</p>
<p xml:id="div-87">Pierwsze półrocze funkcjonowania w nowych warunkach prawno-organizacyjnych jednostki doradztwa rolniczego poświęciły sprawom organizacyjnym i prawnym, nie zaniedbując jednocześnie realizacji ustawowych zadań. Mimo konieczności dostosowania się do nowych przepisów prawnych, w 2005 roku znacznie wzrosła aktywność jednostek doradztwa rolniczego. W okresie tym jednostki doradztwa rolniczego aktywnie włączyły się w pomoc rolnikom w zdobywaniu środków finansowych w ramach funduszy unijnych i wykorzystały szansę zdobycia dodatkowych środków finansowych na świadczenie usług dla rolników, jaką dało przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Jednostki doradztwa korzystają między innymi ze środków finansowych w ramach działania 1.3. ˝Szkolenia˝ oraz 1.4. ˝Wsparcie doradztwa rolniczego˝ Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006˝. Realizacja powyższych działań świadczy o dobrym przygotowaniu tych jednostek do wspomagania procesu dostosowywania polskiego rolnictwa do wymogów gospodarowania w warunkach Unii Europejskiej. Środki finansowe z powyższych działań stanowią znaczne dofinansowanie jednostek i przyczyniają się w dużym stopniu do lepszego ich funkcjonowania i realizowania przez jednostki zadań ustawowych.</p>
<p xml:id="div-88">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi dostrzega ogromne znaczenie państwowego doradztwa rolniczego na rzecz wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich i wspierania rolników i mieszkańców wsi w efektywnym wykorzystaniu ich szans rozwojowych. Biorąc jednak pod uwagę trwające przemiany społeczno-gospodarcze związane między innymi z procesem przystosowania polskiego sektora rolnego do struktur europejskich, konieczne jest poszukiwanie przez ośrodki doradztwa rolniczego nowych form działania, elastycznie dostosowujących się do potrzeb i oczekiwań ludności obszarów wiejskich. Wypracowując kierunki rozwoju doradztwa rolniczego, należy uwzględnić zarówno ciągły i intensywny proces restrukturyzacji rolnictwa oraz przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie, pamiętając jednocześnie o ogromnym potencjale służb doradczych (wykwalifikowana kadra, rozwinięta sieć terenowych zespołów doradców, zaufanie do państwowego doradztwa rolniczego).</p>
<p xml:id="div-89">W nowej perspektywie finansowej na lata 2007-2013 rysują się nowe kierunki działania służb doradczych. Zgodnie z rozporządzaniem Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 roku ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające systemy wsparcia dla rolników do końca 2006 r. Państwa Członkowskie mają obowiązek wdrożenia przepisów prawa unijnego w zakresie stworzenia i funkcjonowania systemu doradztwa rolniczego oraz przygotowania służb doradczych do realizacji zadań związanych ze świadczeniem pomocy dla rolników. Działalność doradcza powinna obejmować co najmniej obowiązkowe wymogi gospodarowania oraz zasady dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska naturalnego określone w art. 4 i 5 oraz w załącznikach III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz normy dotyczące bezpieczeństwa pracy oparte na prawodawstwie wspólnotowym. Wymogi te powodują, że oferowane dla rolników usługi doradztwa rolniczego w ramach tworzonego systemu doradztwa muszą przyczyniać się do tego, aby rolnicy stawali się bardziej świadomi odnośnie procesów przebiegających w gospodarstwie rolnym związanych z ochroną środowiska, bezpieczeństwem żywności, zdrowiem publicznym i dobrostanem zwierząt. Spełnianie bowiem przez rolników obowiązkowych wymogów gospodarowania oraz zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska i norm dotyczących bezpieczeństwa pracy będzie warunkowało możliwość korzystania z instrumentów wsparcia gospodarstw rolnych.</p>
<p xml:id="div-90">Przyjmując zasadę szerokiego konsultowania ze społeczeństwem przygotowywanych rozwiązań systemowych oraz mając na uwadze konieczność podnoszenia wiarygodności państwowych służb doradczych oraz zapewnienie efektywności i wysokiej jakości świadczonych przez nie usług, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zorganizowało konferencję ˝Ocena funkcjonowania doradztwa rolniczego w Polsce oraz kierunki jego rozwoju w świetle przepisów Unii Europejskiej˝, której celem było zaktywizowanie wszystkich środowisk, dla których ważne jest utrzymanie wysokiego rozwoju obszarów wiejskich, do szerokiej dyskusji na temat zorganizowania optymalnego systemu doradztwa rolniczego. Wszystkie wnioski z konferencji oraz postulaty jej uczestników będą szczegółowo analizowane przez resort i uwzględniane podczas prac nad tworzeniem systemu doradztwa rolniczego, tak aby z dniem 1 stycznia 2007 roku postawić do dyspozycji rolnika spójny i dobrze zorganizowany pod względem merytorycznym i organizacyjnym system doradztwa rolniczego.</p>
<p xml:id="div-91">Ponadto Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokona w tym roku szczegółowej oceny funkcjonowania ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, w szczególności w zakresie zadań jednostek doradztwa rolniczego i możliwości ich finansowania. Rok funkcjonowania ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego jest wystarczającym okresem dla uzyskania miarodajnych informacji na temat rzeczywistych skutków jej wdrożenia. Analiza uzyskanych danych o efektach realizacji działań jednostek doradztwa rolniczego w 2005 roku pozwoli na wyznaczenie kierunków zmian i podjęcie ewentualnych działań zmierzających do nowelizacji ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.</p>
<p xml:id="div-92">Minister</p>
<p xml:id="div-93">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-94">Warszawa, dnia 21 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>