text_structure.xml 8.68 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Jerzego Zawiszy dotyczące zaniechania kontroli wykorzystywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przekazywanych pracodawcom w ramach dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych - przesłane pismem z dnia 26 stycznia 2006 r. znak: SPS-024-384/06 - pragnę wyjaśnić, że w pełni podzielam pogląd, iż konieczne jest przeprowadzanie kontroli pracodawców korzystających z dofinansowania wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Zakres tej kontroli powinien w sposób szczególny uwzględniać przesłanki stanowiące podstawę ustalenia należnego dofinansowania, w tym sposób i rzetelność sporządzania dokumentacji dotyczącej stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz wynagrodzeń osiąganych przez niepełnosprawnych pracowników.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z uprawnieniem do inicjowania kontroli, wynikającym z art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zwrócił się w czerwcu ubiegłego roku do Najwyższej Izby Kontroli z prośbą o przeprowadzenie doraźnej kontroli pracodawców w omawianym zakresie oraz uwzględnienie tego tematu w planie kontroli na 2006 r. i lata następne. Jak wynika z informacji przekazanej przez NIK, kontrola w zakresie pomocy publicznej udzielanej pracodawcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne została przyjęta do planu pracy Izby i rozpocznie się w II kwartale br.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto pragnę zapewnić, że wszelkie bieżące sygnały o nieprawidłowościach w realizacji dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych będą skrupulatnie analizowane i przekazywane do NIK z wnioskiem o uruchomienie kontroli doraźnych. Nie ma zatem zagrożeń wynikających z braku działań kontrolnych, a ich prowadzenie przez NIK umożliwia najpełniejszy zakres nadzoru.</p>
        <p xml:id="div-4">Jestem przekonany, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jako instytucja udzielająca dofinansowania - powinien mieć uprawnienia kontrolne w tym zakresie. Nie mogę natomiast zgodzić się z sugestią, iż w obecnym stanie prawnym istnieje możliwość prowadzenia takich kontroli przez Fundusz z upoważnienia Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 34 ww. ustawy oraz aktów wykonawczych - takie rozwiązanie budzi poważne wątpliwości.</p>
        <p xml:id="div-5">Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych nadzoruje wykonanie zadań wynikających z ww. ustawy. Nadzór ten jest wykonywany przez Pełnomocnika poprzez inicjowanie lub przeprowadzanie kontroli realizacji zadań wynikających z ustawy. Przepis art. 34 ust. 5 w związku z ust. 4 ustawy stanowi, iż w ramach nadzoru Pełnomocnikowi przysługuje prawo przeprowadzenia kontroli w zakresie:</p>
        <p xml:id="div-6">- działań na rzecz realizacji praw osób niepełnosprawnych,</p>
        <p xml:id="div-7">- realizacji zadań określonych w ustawie,</p>
        <p xml:id="div-8">- spełniania przez pracodawców warunków określonych w art. 28 ust. 1, art. 29, art. 30 ust. 2b i art. 33 ustawy.</p>
        <p xml:id="div-9">Zastrzeżenia budzi zatem zakres kontroli - odnosząc się bowiem do środków wypłacanych pracodawcom na podstawie art. 26a-c ww. ustawy, należy zauważyć, że nie są to środki przekazywane na realizację przez pracodawców zadań określonych ustawą. Przeciwnie, środki te przyznawane są pracodawcom w ramach przysługującego im uprawnienia do dofinansowania. Pracodawcy nie muszą ich wykorzystywać na realizację jakiegokolwiek z zadań przewidzianych ustawą. Trudno tu więc mówić o kontroli wykorzystania środków przekazywanych przez Fundusz - kontrola powinna dotyczyć przede wszystkim prawidłowości ustalenia uprawnienia do tej formy pomocy oraz kwoty dofinansowania.</p>
        <p xml:id="div-10">Pewien wyjątek stanowi kwota nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem osiąganym przez niepełnosprawnego pracownika, którą prowadzący zakład pracy chronionej przekazuje na zakładowy fundusz rehabilitacji (z przeznaczeniem na indywidualne programy rehabilitacji) - jednak, zgodnie z ww. ustawą, kontrola prawidłowości realizacji przepisów dotyczących zakładowego funduszu rehabilitacji wykonywana jest przez urzędy skarbowe.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto należy zwrócić uwagę, że tryb przeprowadzania kontroli przez Pełnomocnika - jako organu ustawowo upoważnionego do kontroli - określają przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 marca 2004 r. w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 46, poz. 437).</p>
        <p xml:id="div-12">Podkreślić należy, że żaden z przepisów rozporządzenia nie przewiduje możliwości wydawania przez Pełnomocnika upoważnienia do przeprowadzenia kontroli i polecenia jej przeprowadzenia innemu organowi czy też pracownikom tego organu, organu w szerokim rozumieniu, o którym mowa w art. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071).</p>
        <p xml:id="div-13">Brak jest zatem podstawy prawnej do wydania przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wraz z poleceniem jej przeprowadzenia Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych czy jego poszczególnym pracownikom.</p>
        <p xml:id="div-14">Również art. 268a Kodeksu postępowania administracyjnego, przewidujący wydawanie przez organ administracji publicznej pisemnych upoważnień do załatwiania spraw w jego imieniu, dopuszcza taką możliwość jedynie w odniesieniu do pracowników jednostki organizacyjnej kierowanej przez ten organ. Zatem organ może upoważnić jedynie pracownika kierowanej jednostki, a nie inny organ czy pracownika innego organu.</p>
        <p xml:id="div-15">Ponadto z wykładni językowej uprawnienia Pełnomocnika do ˝inicjowania˝ kontroli (art. 34 ust. 4 ustawy) wynika, że jest to kompetencja do zwrócenia się do właściwego podmiotu o przeprowadzenie kontroli wskazywanych przez Pełnomocnika. Jednak, aby przeprowadzić kontrolę z inicjatywy Pełnomocnika, właściwy podmiot musi być uprawniony na podstawie przepisów prawa do przeprowadzania kontroli w zakresie, o jaki Pełnomocnik występuje. Pełnomocnik ma więc prawo inicjowania jedynie takich kontroli, co do których przepisy prawa przewidują uprawnienie właściwego podmiotu do ich przeprowadzenia. Przepis art. 34 ust. 4 ustawy nie upoważnia natomiast Pełnomocnika do stwarzania nowych podstaw prawnych dotyczących kontroli dla podmiotów, które nie są uprawnione do kontroli na podstawie obowiązujących przepisów prawa.</p>
        <p xml:id="div-16">Rzetelność w stosowaniu prawa przez organ administracji publicznej musi stanowić podstawową zasadę w kontaktach z przedsiębiorcami, będącymi przecież naszymi partnerami w rozwiązywaniu problemów związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych. Zobowiązuje też do jasnego i czytelnego określenia i stosowania uprawnień kontrolnych.</p>
        <p xml:id="div-17">Zagadnienie to stanowi element prowadzonych obecnie prac nad nowelizacją omawianej ustawy - pragnę więc zapewnić, że problemy zasygnalizowane przez Pana Posła Jerzego Zawiszę zostały w tych pracach uwzględnione. Proponowane w projekcie nowelizacji rozwiązanie przewiduje wprowadzenie przepisu uprawniającego Fundusz do przeprowadzania kontroli pracodawców otrzymujących miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń, a także upoważniającego Prezesa Zarządu Funduszu do wydawania decyzji nakazujących zwrot środków pobranych w przypadku niespełnienia przez pracodawcę wymogów ustawowych.</p>
        <p xml:id="div-18">Jestem przekonany, że proponowana zmiana służyć będzie efektywnej realizacji tej formy pomocy, jednocześnie zapewniając mechanizmy kontrolne skutecznie eliminujące możliwości ewentualnych nadużyć ze strony nieuczciwych pracodawców.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Paweł Wypych</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 14 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>