text_structure.xml
4.02 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Odpowiadając na przesłane za Nr SPS-024-378/06 z dnia 26.01.2006 r. zapytanie pani poseł Anny Sobeckiej w sprawie niebezpiecznych klocków hamulcowych w polskich pociągach, uprzejmie informuję, że proces dopuszczenia do eksploatacji dla kompozytowej wstawki hamulcowej z materiału FR 02 typu LL został rozpoczęty wydaniem przez Głównego Inspektora Kolejnictwa świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typowego elementu dla kompozytowej wstawki hamulcowej w kwietniu 2002 r. z ważnością do 30 listopada 2004 r., celem przeprowadzenia prób eksploatacyjnych na wniosek firmy Specjalistyczne Materiały i Okładziny Cierne Frenoplast Bułhak i Cieślawski spółki ze Szczytna.</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 29 marca 2004 r. na wniosek tej samej spółki ze Szczytna Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, wydał kolejne świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typowego elementu pojazdu kolejowego dla kompozytowej wstawki hamulcowej z materiału FR502 na czas określony, z ważnością do dnia 30 listopada 2007 r.</p>
<p xml:id="div-3">Podstawą wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji kompozytowych wstawek hamulcowych, według informacji Prezesa UTK, były wyniki badań eksploatacyjnych za okres czerwiec 2002 r. - grudzień 2003 r., przeprowadzonych przez Instytut Pojazdów Szynowych, przewoźnika kolejowego PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz producenta Specjalistyczne Materiały i Okładziny Cierne Frenoplast Bułhak i Cieślawski, a także opinia Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.</p>
<p xml:id="div-4">Po wypadku kolejowym, który miał miejsce w dniu 19 grudnia 2005 r. na odcinku linii kolejowej Jeleśnia - Żywiec Sporysz, na podstawie wstępnych ustaleń Komisji Powypadkowej dokonanych między innymi w oparciu o protokół z jazdy kontrolnej w dniu 28 grudnia 2005 r. pociągiem złożonym z elektrycznych zespołów trakcyjnych stwierdzono, że kompozytowe wstawki hamulcowe z materiału FR 502 typu LL zastosowane na pojazdach kolejowych stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz bezpiecznej eksploatacji pojazdów kolejowych.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z powyższym Prezes UTK, na podstawie § 10 ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r., decyzją nr 2/TSI//2006 z dnia 31 stycznia 2006 r. cofnął dopuszczenie do eksploatacji kompozytowych wstawek hamulcowych z materiału FR typu LL. Następnie decyzją nr 4/TSI/2006 z dnia 2 lutego 2006 r., pomimo niespełniania warunków bezpieczeństwa ruchu kolejowego, do czasu wymiany kompozytowych wstawek hamulcowych na wstawki żeliwne, to jest do dnia 31 marca 2006 r., wyraził zgodę na:</p>
<p xml:id="div-6">- eksploatację pojazdów kolejowych wyposażonych w kompozytowe wstawki hamulcowe z materiału FR 502 typu LL, wykonane zgodnie z rysunkiem nr F9225;</p>
<p xml:id="div-7">- eksploatację pojazdów kolejowych wyposażonych w kompozytowe wstawki hamulcowe z materiału FR 502 typu LL, wykonane zgodnie z rysunkami nr F9223, F9224, F9226, F9227, F9299, F9302, eksploatowane we współpracy z kołami obręczowanymi pojazdów kolejowych.</p>
<p xml:id="div-8">Wymienione wyżej wstawki hamulcowe po dniu 31 marca 2006 r. podlegają wyłączeniu z eksploatacji i zostaną one zastąpione wstawkami żeliwnymi zgodnie z dokumentacją techniczno-ruchową pojazdów kolejowych.</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 16 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>