text_structure.xml 7.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Ewy Malik z dnia 11.01.2006 r., nr SPS-024-369/06, w sprawie planowanego przejęcia akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. przez Zespół Elektrociepłowni Bytom S.A. przedstawiam wyjaśnienia odnoszące się do poruszonych kwestii:</p>
        <p xml:id="div-2">W przyjętym w 28 stycznia 2003 r. ˝Programie realizacji polityki właścicielskiej Ministra Skarbu Państwa w odniesieniu do sektora elektroenergetycznego˝ planowano połączenie Spółek Elektrociepłownia Zabrze S.A., Elektrociepłownia Tychy S.A. oraz Zespół Elektrociepłowni Bytom S.A. z Południowym Koncernem Energetycznym S.A. Jednakże z uwagi na planowaną ofertę publiczną PKE S.A. oraz trudną sytuację ekonomiczno-finansową spółek przewidzianych do połączenia odstąpiono od planowanego połączenia tych Spółek z PKE S.A.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 7 czerwca 2005 r. ˝Aktualizacją programu realizacji polityki właścicielskiej Ministra Skarbu Państwa w odniesieniu do sektora elektroenergetycznego˝ planowano sprzedaż akcji Spółki Elektrociepłownia Zabrze S.A. w trybie publicznego zaproszenia do rokowań. Równocześnie w aktualizacji programu przewidziano, że w przypadku niezadowalających oferowanych parametrów transakcji prywatyzacyjnych Minister Skarbu Państwa rozważy włączenie poszczególnych Spółek do funkcjonujących grup lub objęcie ich odrębnym procesem konsolidacji.</p>
        <p xml:id="div-4">Proces prywatyzacji spółki Elektrociepłownia Zabrze S.A. prowadzony był w 2002 r. We wrześniu 2002 r. odstąpiono od rokowań w sprawie nabycia akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. z uwagi na brak zainteresowania ze strony potencjalnych inwestorów. Proces prywatyzacji Spółki EC Zabrze S.A. wznowiono w sierpniu 2004 r. W dniu 17.12.2004 r. opublikowano zaproszenie do rokowań w sprawie zakupu nie mniej niż 10% akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. W odpowiedzi na zaproszenie wpłynęły w dniu 21.01.2005 r. 4 oferty wstępne. Oferenci zostali dopuszczeni do ograniczonego badania Spółki. W dniu 25.03.2005 r. złożona została jedna oferta wiążąca. Ofertę zakupu akcji EC Zabrze S.A. złożyło Regionalne Konsorcjum Energetyczno-Finansowe, w skład którego wchodziły Zespół Elektrociepłowni Bytom S.A. i Energetyczne Towarzystwo Finansowo-Leasingowe ENERGO-UTECH S.A. Liderem konsorcjum był Zespół Elektrociepłowni Bytom S.A. z siedzibą w Bytomiu.</p>
        <p xml:id="div-5">Dokonując oceny oferty złożonej przez Regionalne Konsorcjum Energetyczno-Finansowe, zwrócono m.in. uwagę na następujące uwarunkowania:</p>
        <p xml:id="div-6">- bardzo trudną sytuację ekonomiczno-finansową Spółki Elektrociepłownia Zabrze S.A. i jej zagrożenie upadłością,</p>
        <p xml:id="div-7">- stabilną, jednakże relatywnie słabą kondycję ekonomiczno-finansową Zespołu Elektrociepłowni Bytom S.A.,</p>
        <p xml:id="div-8">- fakt, że kontynuacja rokowań i sprzedaż akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. na rzecz Zespołu Elektrociepłowni Bytom S.A. oznaczałaby istotne uszczuplenie i tak ograniczonych środków finansowych tej Spółki,</p>
        <p xml:id="div-9">- możliwość zmiany przeznaczenia posiadanych przez ZEC Bytom S.A. środków przeznaczonych na zakup akcji na ewentualne wsparcie programu naprawczego Elektrociepłowni Zabrze S.A. i w dalszej kolejności połączenia rynków ciepła z obu źródeł stwarza większe szanse na zapobieżenie upadłości Elektrociepłowni Zabrze S.A.,</p>
        <p xml:id="div-10">- potencjalną możliwość zwiększenia wpływów Skarbu Państwa z planowanej sprzedaży Zespołu Elektrociepłowni Bytom S.A., którego prywatyzacja odbywałaby się w warunkach połączenia obu podmiotów,</p>
        <p xml:id="div-11">- założenia dotyczące efektów synergii wynikających z połączenia rynków ciepła ZEC Bytom S.A. z EC Zabrze S.A.</p>
        <p xml:id="div-12">W związku z powyższym za uzasadnione uznano wniesienie kontrolnego pakietu akcji Elektrociepłowni Zabrze S.A. do Zespołu Elektrociepłowni Bytom S.A. oraz wznowienie procesu prywatyzacji Zespołu Elektrociepłowni Bytom S.A. po zrealizowaniu procedury wniesienia akcji.</p>
        <p xml:id="div-13">Na spotkaniu w lipcu 2005 r. poinformowano przedstawicieli Związków Zawodowych i Zarządy obu Spółek o wszczęciu prac związanych z realizacją procedury wniesienia kontrolnego pakietu akcji EC Zabrze S.A. do ZEC Bytom S.A..</p>
        <p xml:id="div-14">W dniu 6.12.2005 r. Rada Ministrów wyraziła zgodę na inny niż publiczny tryb zbycia 766 500 akcji stanowiących własność Skarbu Państwa w Spółce Elektrociepłownia Zabrze S.A., co stanowi 73% wszystkich wyemitowanych i zarejestrowanych akcji, przez wniesienie tych akcji przez Skarb Państwa, jako wkładu niepieniężnego, do spółki Zespół Elektrociepłowni Bytom S.A. w zamian za objęcie akcji nowej emisji w podwyższonym kapitale zakładowym tej Spółki.</p>
        <p xml:id="div-15">Odnosząc się do uwag Pani Poseł dotyczących biznesplanu ZEC Bytom S.A. i EC Zabrze S.A. po przeprowadzonej inwestycji łączącej systemy ciepłownicze, informuję, że w celu wyjaśnienia wątpliwości, zgłaszanych przez Zarząd i Związki Zawodowe EC Zabrze S.A., dotyczących niektórych z przyjętych w opracowaniu biznesplanu założeń i wyliczeń, zobowiązano Zarządy EC Zabrze i ZEC Bytom S.A. do przyspieszenia prac zespołów eksperckich obu spółek nad wspólnym, zaktualizowanym biznesplanem. Przedmiotowy zaktualizowany biznesplan miał być przedstawiony do dnia 30.01.2006 r. Z otrzymanych od Zarządów Spółek pism wynika jednak, że zespołom nie udało się wypracować wspólnego stanowiska co do dalszego funkcjonowania spółek po wniesieniu akcji. W ocenie Zarządu EC Zabrze S.A. zasadne jest odstąpienie od połączenia kapitałowego spółek z uwagi na ujemny wynik finansowy Spółki Elektrociepłownia Zabrze S.A. po planowanym połączeniu. Z pisma przedstawionego przez Zarząd ZEC Bytom S.A. wynika, że w prognozowanym przez EC Zabrze S.A. rachunku zysków i start nie oszacowano w sposób obiektywny pewnych elementów kosztowych i po dokonaniu korekt obie spółki osiągnęłyby dodatni wynik finansowy.</p>
        <p xml:id="div-16">W związku z rozbieżnymi stanowiskami Zarządów dotyczącymi możliwości funkcjonowania obu spółek oraz uzyskania przez nie dodatniego wyniku finansowego po połączeniu rynków ciepła uznano za celowe powołanie niezależnego, zaakceptowanego przez obie strony eksperta, który rozstrzygnie wątpliwości i wypowie się na temat ekonomicznej celowości współpracy obu spółek na połączonych rynkach ciepła.</p>
        <p xml:id="div-17">Chciałbym podkreślić, że działania podjęte przez Ministra Skarbu Państwa nie mają na celu ratowania jednej spółki kosztem drugiej. Celem tych działań jest doprowadzenie do wzrostu wartości i poprawy funkcjonowania obu spółek. Kapitałowe połączenie obu spółek powinno także wpłynąć na wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów nabyciem akcji ZEC Bytom S.A. Połączenie to nie stanowi również przeszkody, aby w przypadku uzyskania niezadowalających oferowanych parametrów transakcji prywatyzacyjnej (cena, zobowiązania inwestycyjne itp.) Minister Skarbu Państwa rozważył włączenie ZEC Bytom S.A. do już funkcjonujących grup energetycznych.</p>
        <p xml:id="div-18">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, bardzo proszę Pana Marszałka o przyjęcie ich do wiadomości.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Piotr Rozwadowski</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 15 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>