text_structure.xml 4.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Sylwestra Pawłowskiego przedstawione w piśmie z dnia 26 stycznia 2006 r. nr SPS-024-349/06 w sprawie modernizacji dworców kolejowych Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna oraz sposobu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym w tych obiektach uprzejmie informuję, że Zarząd PKP S.A. polecił dokonanie przeglądu wszystkich nieruchomości związanych z obsługą podróżnych pod względem ich bezpieczeństwa. Zarząd PKP S.A. dostrzega również konieczność modernizacji posiadanych dworców kolejowych.</p>
        <p xml:id="div-2">Z posiadanych przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa informacji wynika, że PKP S.A. przygotowuje ˝Koncepcję zagospodarowania Dworca Łódź Fabryczna˝. W jej ramach planowane jest przeniesienie zaplecza warsztatowo-naprawczego PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. z terenu bezpośrednio przylegającego do tego dworca do nowej lokalizacji - Łódź Widzew Janów. Dzięki temu działaniu powiększy się obszar, który będzie można wykorzystać pod działalność inwestycyjną w centrum miasta. Zarząd PKP S.A. przewiduje budowę centrum biurowo-handlowo-usługowego, z udziałem inwestora zewnętrznego, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej funkcji dworca kolejowego oraz jego zabytkowego charakteru. Ponadto w ramach modernizacji linii kolejowej Warszawa-Łódź Fabryczna wykonywanej przy wykorzystaniu Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej planowana jest modernizacja samych peronów na stacji kolejowej Łódź Fabryczna.</p>
        <p xml:id="div-3">Poważną przeszkodą przy realizacji tych planów może okazać się nieuregulowany stan prawny nieruchomości, na której znajduje się przedmiotowy dworzec. Zarząd PKP S.A. wszczął procedurę uwłaszczeniową przez złożenie wniosku do Wojewody Łódzkiego w lipcu 2004 r. Jak do tej pory brak jest decyzji potwierdzającej prawo użytkowania wieczystego tej działki i nie założono dla tej nieruchomości księgi wieczystej. W 2006 r. planowane są działania mające na celu poprawę części jego stanu technicznego, a polegające na remoncie instalacji przeciwburzowej, wymianie szyb, naprawie schodów i balustrady oraz przeprowadzeniu deratyzacji.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii Dworca Kolejowego Łódź Kaliska, uprzejmie informuję, że jego modernizacja została przeprowadzona na początku lat dziewięćdziesiątych. Niemniej należy stwierdzić, że modernizacja nie zakończyła się spodziewanym sukcesem. Wkrótce po jej zakończeniu uwidoczniły się wady polegające m.in. na nieszczelności dachu i odpadających płytkach. Dlatego też w 2006 r. w planie remontów ujęto dokonanie naprawy schodów i szklanej części dachu tego dworca.</p>
        <p xml:id="div-5">W sprawie podniesienia jakości obsługi należy stwierdzić, że budynki dworców kolejowych stały się miejscem, w którym bezdomni, zwłaszcza w sezonie zimowym, szukają miejsca, w którym mogą przetrwać okres chłodów. Jeżeli te osoby nie zakłócają porządku publicznego, to nie ma podstaw prawnych do ich siłowego usunięcia z terenu dworca. Stały pobyt na dworcu kolejowym nie odpowiada godności człowieka. Dlatego też Zarząd PKP S.A. nawiązał stałą współpracę z organizacjami niosącymi pomoc dla ludzi potrzebujących, jak np. z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta. W widocznych miejscach na dworcach kolejowych zamieszczono wykaz adresowo-telefoniczny miejsc noclegowych na terenie miasta Łodzi.</p>
        <p xml:id="div-6">Natomiast w celu zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych przewidywane jest podpisanie umowy o usługę ochrony dworca kolejowego z wyspecjalizowaną firmą zewnętrzną.</p>
        <p xml:id="div-7">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-8">Minister</p>
        <p xml:id="div-9">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 16 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>