text_structure.xml
6.84 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Opowiadając na zapytanie Panów Posłów Jerzego Zawiszy i Józefa Cepila w sprawie zakupu umundurowania dla polskiej armii (SPS-024-342/06), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie chciałbym poinformować, że dostawy umundurowania są realizowane na szczeblu centralnym poprzez Agencję Mienia Wojskowego. Po raz pierwszy w ubiegłym roku podjęto postępowania na dostawy wieloletnie na lata 2005-2007 (umundurowanie polowe, obuwie, umundurowanie wyjściowe dla kadry, wyposażenie lotniczo-techniczne, ubiory robocze oraz umundurowanie dla warty cywilnej). Ich uruchomienie spowodowało duże zainteresowanie wykonawców ze względu na znaczną wartość i możliwość trzyletniej realizacji produkcji i dostaw dla wojska. Równocześnie została spotęgowana rywalizacja pomiędzy konkurencyjnymi firmami o otrzymanie tych zamówień.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z ˝Planem zakupu środków materiałowych dla Sił Zbrojnych RP w 2005 r.˝ Agencja miała dokonać zakupu 250 przedmiotów zaopatrzenia mundurowego na ogólną wartość 266,5 mln zł. Z prowadzonych postępowań o zamówienie publiczne rozstrzygnięto i zrealizowano dostawy łącznie 181 przedmiotów zaopatrzenia mundurowego o łącznej wartości około 103,8 mln zł.</p>
<p xml:id="div-4">W dwóch postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych na zakup 100 przedmiotów zaopatrzenia mundurowego w 2005 r. o łącznej wartości około 153,6 mln zł, w tym na dostawy w latach 2005-2007 obejmujące 58 asortymentów, między innymi: mundury polowe, mundury wyjściowe, trzewiki, itp., zostały wniesione protesty i odwołania do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie.</p>
<p xml:id="div-5">Należy podkreślić, że w postępowaniu na dostawy w latach 2005-2007 na pięć wniesionych odwołań do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zespół arbitrów, mając każdorazowo ten sam komplet dokumentacji, tylko w jednym przypadku wydał wyrok unieważniający postępowanie, w pozostałych odwołaniach wyroki były korzystne dla Agencji Mienia Wojskowego. Podobna sytuacja wystąpiła w postępowaniach na dostawy w 2005 r.</p>
<p xml:id="div-6">Jedynie przy odwołaniach wniesionych przez konsorcja, których liderem było PPH KAMA z Ostrowii Mazowieckiej, zespoły arbitrów wydały wyroki unieważniające. Firma ta została wykluczona z postępowań, a oferty odrzucone z powodu złożenia wadliwych gwarancji bankowych zabezpieczających wadium. Agencja, uznając wyroki zespołu arbitrów za krzywdzące i niesprawiedliwe, wniosła skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie, który jednak ze względu na błąd proceduralny (nieprzesłanie jednocześnie odpisu skargi stronie przeciwnej) skargi oddalił.</p>
<p xml:id="div-7">System centralnych zakupów środków materiałowych w Agencji realizowany jest zgodnie z obowiązującym prawem zamówień publicznych i wdrożonymi procedurami określonymi przez Prezesa Agencji w stosownych ˝Wytycznych do udzielania zamówień publicznych realizowanych w Biurze Agencji Mienia Wojskowego˝. Poza tym szereg postępowań prowadzonych jest pod nadzorem obserwatorów, podlegają one również kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.</p>
<p xml:id="div-8">Uwzględniając powyższe, nie można zgodzić się z poglądem Panów Posłów Jerzego Zawiszy i Józefa Cepila zawartym w interpelacji, iż Agencja Mienia Wojskowego popełniła kardynalne błędy w zakresie organizacji i prowadzenia postępowań na zakupy umundurowania dla wojska, oraz sugestiami, że powinna zastosować inne procedury zakupu umundurowania. Agencja musi stosować się do Prawa zamówień publicznych. Należy wskazać, że główną przyczyną unieważnienia tych postępowań były wniesione protesty i odwołania wykluczonych i niezadowolonych wykonawców.</p>
<p xml:id="div-9">Nie mogę również podzielić stwierdzenia Panów Posłów, jakoby w drugim półroczu 2005 r. podjęto procedury na zakup umundurowania w ˝trybie alarmowym˝. Uruchomione je ze względu na długi czas trwania procedur odwoławczych i rozpatrzenia skargi przez sąd (co najmniej 3 miesiące od dnia wniesienia skargi) w zaskarżonym postępowaniu. Dostawy przedmiotów zaopatrzenia mundurowego wchodzących w skład unieważnionego postępowania, o wartości około 40 mln zł, były realizowane sukcesywnie dla wojska od końca października, a w grudniu 2005 r. zostały w pełni wykonane.</p>
<p xml:id="div-10">Dla złagodzenia skutków niewystarczających dostaw zaopatrzenia mundurowego w 2005 r. oraz zapewnienia dostaw w pierwszym kwartale 2006 r. Agencja Mienia Wojskowego w listopadzie i grudniu 2005 r. uruchomiła postępowania o zamówienie publiczne na dostawy w latach 2006-2007. Obejmują one 58 przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, w tym między innymi: mundury polowe, trzewiki, mundury wyjściowe, nakrycia głowy - o łącznej wartości około 276 mln zł, w tym na 2006 r. - 136 mln zł. Przewiduje się, że postępowania, w przypadku braku protestów i odwołań, zostaną rozstrzygnięte na przełomie lutego i marca, a realizacja dostaw rozpocznie się pod koniec pierwszego kwartału 2006 r. W lutym br. zostaną uruchomione postępowania na dostawy jednoroczne obejmujące około 190 asortymentów przedmiotów zaopatrzenia mundurowego o wartości około 133 mln zł.</p>
<p xml:id="div-11">Odnosząc się do poszczególnych pytań Panów Posłów Jerzego Zawiszy i Józefa Cepila zawartych w interpelacji, informuję, iż podzielam pogląd, że procedury zakupu umundurowania powinny zostać uproszczone. Obowiązujące prawo w zakresie zamówień publicznych uwzględnia szczególne warunki funkcjonowania Sił Zbrojnych RP jedynie w zakresie zakupu uzbrojenia i sprzętu wojskowego, wyłączając je z zamówień publicznych. Natomiast postępowania o zamówienie publiczne na dostawy umundurowania są przygotowywane oraz prowadzone na podstawie obowiązującego w kraju prawa zamówień publicznych. Dotyczy to również sprawdzania wiarygodności wykonawców (oferentów) poprzez postawienie stosownych warunków w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i żądanie dokumentów potwierdzających.</p>
<p xml:id="div-12">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, żywię nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.</p>
<p xml:id="div-13">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-14">Minister</p>
<p xml:id="div-15">Radosław Sikorski</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 16 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>