text_structure.xml
4.78 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Jerzego Zawiszy (pismo znak: SPS-024-399/06), dotyczące przyznania środków na modernizację terminala pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice celem dostosowania go do wymogów układu z Schengen, przedstawiam stanowisko resortu transportu i budownictwa w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z ustaleniami przyjętymi w 2003 r., tj. na początkowym etapie modernizacji portu krakowskiego i jego dostosowania do separacji ruchu w układzie Schengen i non-Schengen, finansowanie z budżetu państwa miało dotyczyć wyłącznie przedsięwzięć I etapu dostosowania, nie obejmując II etapu, którego koszt oceniono później na ponad 20 mln zł. Należy przy tym podkreślić, że w okresie ostatnich dziewięciu lat MPL Kraków-Balice na rozmaite inwestycje otrzymał z budżetu państwa ponad 97,54 mln zł. Dzięki temu wykonano m.in. modernizację i rozbudowę terminala pasażerskiego, wybudowano terminal cargo i dokonano remontu nawierzchni lotniskowej. Dodatkowo na dostosowanie do wymogów Porozumienia Wykonawczego z Schengen ze środków budżetowych przekazano 6,20 mln zł, a kolejne 10,63 mln zł na ten cel pochodziło z Funduszu Schengen.</p>
<p xml:id="div-3">Analizując wydatki inwestycyjne, resort transportu i budownictwa stwierdza, że środki przekazane krakowskiej spółce stawiają ją na pierwszym miejscu pod względem wysokości otrzymanych środków budżetowych. Wsparcie tego podmiotu siedmiokrotnie przewyższyło dofinansowanie Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie i Poznaniu-Ławicy, dwunastokrotnie zaś Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. Należy również dodać, że kolejny rok z rzędu MPL Kraków-Balice notuje wysoki przyrost liczby pasażerów i operacji, dzięki czemu od kilku lat uzyskuje zyski ze swojej działalności. Obecnie standing finansowy spółki zarządzającej portem umożliwia pozyskanie finansowania na warunkach komercyjnych.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie pragnę poinformować, że w ramach poprawek do projektu budżetu państwa na 2006 r. w jego części 83 - rezerwa celowa wniesiono kwotę 20 mln zł z przeznaczeniem na modernizację międzynarodowego przejścia granicznego - dostosowania terminala pasażerskiego MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice do przepisów Porozumienia Wykonawczego z Schengen.</p>
<p xml:id="div-5">Pragnę zapewnić, że Ministerstwo Transportu i Budownictwa dokłada wszelkich starań, by zapewnić finansowe regionalnych portów lotniczych. Na ukończeniu są prace nad Programem wykorzystania środków funduszy europejskich w latach 2007-2013 na rozwój infrastruktury lotniczej. W ww. perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, zgodnie z Wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi finansowania portów lotniczych i pomocy państwa dla przedsiębiorstw lotniczych na rozpoczęcie działalności na bazie regionalnych portów lotniczych przed polskimi portami lotniczymi otwierają się możliwości wykorzystania środków unijnych na rozwój infrastruktury.</p>
<p xml:id="div-6">W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko planuje się, że rozbudowa i modernizacja portów lotniczych w sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) współfinansowana będzie ze środków Funduszu Spójności. O dofinansowanie inwestycji w ramach tego działania będą mogły ubiegać się zarządy ośmiu największych polskich portów lotniczych należących do ww. sieci, w tym MPL Kraków-Balice.</p>
<p xml:id="div-7">Dodatkowym instrumentem finansowym UE jest Norweski Mechanizm Finansowy, którego środki przeznaczone są m.in. na dostosowanie portów lotniczych do warunków Porozumienia Wykonawczego z Schengen.</p>
<p xml:id="div-8">Zdaniem Ministerstwa Transportu i Budownictwa podstawowym warunkiem dalszego rozwoju regionalnych portów lotniczych jest - wzorem państw najefektywniej rozwijających transport lotniczy w Europie - większe zaangażowanie władz samorządowych w zarządzanie i finansowanie portów lotniczych, które są generatorami rozwoju regionów. Wzmocnieniu roli samorządów w tym zakresie służyć będzie m.in. nowelizacja ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze i innych aktów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego - prace te zostały już rozpoczęte.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 17 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>