text_structure.xml
2.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie nr SPS-024-331/06 z dnia 17 stycznia br. posła Piotra Gadzinowskiego w sprawie problemów z terminalem dla tanich linii lotniczych w Warszawie, przedstawiam stanowisko resortu transportu i budownictwa w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Liberalizacja ruchu lotniczego w związku z członkostwem Polski w Unii Europejskiej spowodowała wzrost lotniczych przewozów pasażerskich. Wg danych IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych) pod względem dynamiki tego wzrostu Polska zajmuje drugie miejsce w świecie po Chinach. Jest to zasługa przede wszystkim tanich przewoźników, których udział w rynku osiągnął w 2005 r. 36%.</p>
<p xml:id="div-3">Terminal ˝Etiuda˝ w Porcie Lotniczym Warszawa-Okęcie w godzinach szczytów przewozowych jest zapełniony, lecz jego standard nie odbiega od średniego poziomu terminali pasażerskich obsługujących ten segment ruchu, szczególnie w zakresie procedur zapewniających bezpieczeństwo pasażerów, jak i operacji lotniczych. Nie ulega wątpliwości, że w krótkim czasie należy zapewnić dodatkową infrastrukturę terminalową dla szybko rosnącej liczby pasażerów tanich linii w Warszawie.</p>
<p xml:id="div-4">Jednym z wariantów rozwiązania tego problemu byłby dalszy rozwój tej infrastruktury na lotnisku Okęcie. Rozpatrywanym rozwiązaniem alternatywnym jest wykorzystanie dla celów cywilnej komunikacji lotniczej byłego lotniska wojskowego w Modlinie. Z przeprowadzonych szacunków wynika, że dostosowanie tego lotniska do wymaganych standardów operacyjno-technicznych cywilnego lotniska komunikacyjnego wymagać będzie zainwestowania bardzo znacznych środków, zarówno w infrastrukturę lotniskową, nawigacyjną, jak i okołolotniskową (połączenie drogowe i kolejowe z miastem).</p>
<p xml:id="div-5">Przystępując do tak kapitałochłonnej i zakrojonej na szeroką skalę inwestycji, należy wnikliwie przeanalizować przyszłe przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę przede wszystkim możliwe źródła finansowania, strukturę własnościową i zarządczą przyszłego lotniska. Obecnie jest to przedmiotem analiz prowadzonych w resorcie transportu i budownictwa.</p>
<p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-7">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-8">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 14 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>