text_structure.xml 4.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 19 stycznia 2006r., znak SPS-024-316/06, przy którym przesłane zostało zapytanie poselskie Pana Posła Stanisława Steca, przekazuję Panu Marszałkowi następujące wyjaśnienie.</p>
        <p xml:id="div-2">Odpowiedź na zapytanie Pana Posła Stanisława Steca skierowane do Prezesa Rady Ministrów w dniu 13 stycznia 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Stanisława Steca, z dnia 13 stycznia 2006 r., o podstawy tezy o obniżeniu ustaleń kontroli skarbowej w wyniku zmian organizacyjnych dokonanych w aparacie skarbowym przez Rząd Premiera Leszka Millera uprzejmie przekazuję poniższe wyjaśnienie.</p>
        <p xml:id="div-4">Na mocy ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302, z późn. zm.) począwszy do 1 stycznia 2004 r. utworzone zostały wyspecjalizowane urzędy skarbowe do obsługi wybranych kategorii podatników (wojewódzkie urzędy skarbowe) wraz z przeniesieniem do ich właściwości miedzy innymi uprawnień kontrolnych. W pierwszym roku funkcjonowania nowych urzędów, tj. w roku 2004, we właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych było 41 562 podatników. W większości były to tzw. duże podmioty gospodarcze.</p>
        <p xml:id="div-5">W wyniku dokonanych zmian kontrole skarbowe w sprawach podatkowych w dużych podmiotach wszczynane są wyłącznie przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, przede wszystkim na wniosek naczelnika właściwego dla tego podmiotu urzędu skarbowego. Regulacja ta spowodowała bardzo istotne ograniczenie aktywności organów kontroli skarbowej w zakresie kontroli największych podatników. W całym 2004 r. kontrola skarbowa wszczęła łącznie jedynie 74 kontrole w dużych podmiotach.</p>
        <p xml:id="div-6">Ocenę efektów opisanych powyżej zmian kompetencyjnych w odniesieniu do wielkości ustaleń podatkowych sporządzić można przez porównanie ustaleń podatkowych kontroli skarbowych z poprzedzającego reformę 2003 roku oraz łącznych ustaleń podatkowych urzędów kontroli skarbowej oraz wyspecjalizowanych urzędów skarbowych z 2004 r.</p>
        <p xml:id="div-7">W 2003 r. urzędy kontroli skarbowej w trakcie kontroli skarbowych dokonały ustaleń podatkowych na łączną kwotę 4.867,5 mln zł. Natomiast łączne ustalenia podatkowe urzędów kontroli skarbowej oraz wyspecjalizowanych urzędów skarbowych w 2004 r. osiągnęły kwotę 2.561,1 mln zł. Spadek ustaleń dokonanych przez aparat skarbowy w roku 2004 w porównaniu do roku 2003 wyniósł więc 2.306,4 mln zł. W porównaniu nie są brane pod uwagę działania kontrolne pozostałych urzędów skarbowych, których zakres kompetencyjny także uległ zawężeniu.</p>
        <p xml:id="div-8">Przytoczone fakty wskazują na znaczący spadek efektywności działań kontrolnych aparatu skarbowego. W pełni potwierdzają także tezę z wypowiedzi radiowej Pana Premiera Kazimierza Marcinkiewicza.</p>
        <p xml:id="div-9">Planowane przez obecne kierownictwo Ministerstwa Finansów zmiany kompetencyjne obejmować mają możliwość prowadzenia kontroli przez organy kontroli skarbowej w tzw. dużych podmiotach na zasadach ogólnych, co powinno istotnie poprawić wyniki kontroli skarbowej w 2006 r. i w kolejnych latach. Pozwolą jednocześnie na pełne wykorzystanie wyspecjalizowanych kadr urzędów kontroli skarbowej do prowadzenia najbardziej skomplikowanych kontroli w dużych podmiotach gospodarczych.</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Paweł Banaś</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 1 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>