text_structure.xml 2.82 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Posła Tadeusza Iwińskiego (Nr SPS-024-312/06 z dnia 17 stycznia 2006 r.) w sprawie trudnej sytuacji przedsiębiorstwa PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. na Warmii i Mazurach uprzejmie informuje, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Warmińsko-Mazurski Zakład Przewozów Regionalnych jest jedną z 15 jednostek wykonawczych spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. i nie stanowi odrębnego przedsiębiorstwa. Zakład ten zatrudnia obecnie 772 osoby, co stanowi ok. 4,5% ogółu zatrudnionych w spółce. Mówiąc o trudnej sytuacji tego Zakładu, należy ją utożsamiać z trudną sytuacją całej spółki.</p>
        <p xml:id="div-3">Problemy finansowe spółki wynikają m.in. z niewłaściwego systemu finansowania przewozów o charakterze usług publicznych, ze zbyt wolnego tempa zmian jakościowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz wieloletnich zaniedbań w polityce transportowej kraju. Kłopoty finansowe spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. silnie wpływają na sytuację i funkcjonowanie innych spółek Grupy PKP objętych procesem restrukturyzacji. Dlatego podstawowym zadaniem jest przygotowanie analizy i opracowanie systemu wsparcia finansowego i funkcjonalnego przewozów regionalnych.</p>
        <p xml:id="div-4">Niewielka poprawa sytuacji finansowej spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. nastąpi już w roku 2006. Spółka będzie miała zwiększone przychody o dotacje z budżetu państwa na prowadzenie przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych realizowanych w ramach usług publicznych. Ponadto otrzyma część utraconych w latach 2002-2003 przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych, niepokrytych dotychczas wypłaconymi dotacjami przekazanymi z tego tytułu.</p>
        <p xml:id="div-5">Istotny wpływ na koszty spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., realizującej jako usługi publiczne przewozy kolejowe, będą miały też zmiany strukturalne i organizacyjne planowane u zarządcy infrastruktury (PLK SA), które wpłyną na urealnienie opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. W przygotowywanym dokumencie pn. ˝Strategia dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2009˝, zostaną przedstawione rozwiązania dotyczące finansowania przewozów regionalnych i racjonalizacji kosztów udostępniania tras przewozowych.</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Minister</p>
        <p xml:id="div-8">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 14 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>