text_structure.xml 11 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na pytania zadane przez Pana Posła Rafała Wiecheckiego załączone do pisma nr SPS-024-308/06, informuję, że zgodnie z art. 140e ust. 3 i 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której jestem Przewodniczącym, na mocy art. 140d ww. ustawy przygotowuje corocznie sprawozdania dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działań realizowanych w tym zakresie. W tym roku również opracowanie takie jest przygotowywane i zostanie przedłożone Sejmowi i Senatowi w ustawowym terminie, tj. do końca kwietnia br. Wobec powyższego przesyłam w załączeniu sprawozdania za lata 2003 i 2004 w celu umożliwienia Panu Posłowi zapoznania się z działaniami podejmowanymi w Polsce na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także ze stanem tego bezpieczeństwa. Niestety nie mogę jeszcze przekazać danych dotyczących działań podejmowanych w roku ubiegłym, gdyż opracowywanie ww. sprawozdania jest dopiero w fazie początkowej. Jednakże załączam kserokopie corocznych opracowań Komendy Głównej Policji pn.: ˝Wypadki drogowe w Polsce˝ za lata 2003 i 2004, które to opracowania są podstawą dla naszych prac i podejmowania decyzji związanych ze strategią poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.*)</p>
        <p xml:id="div-2">Ad 1. Wypadki drogowe</p>
        <p xml:id="div-3">Ad 2. Odsetek ww. zdarzeń spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących</p>
        <p xml:id="div-4">Ad 3 i 4. Udział samochodów ciężarowych, osobowych, rowerzystów i pieszych w wypadkach drogowych oraz ranni i zabici w tych wypadkach (dane za 2005 r. nie zostały jeszcze opracowane w Komendzie Głównej Policji).</p>
        <p xml:id="div-5">Ad 5. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nie posiada danych o liczbie ofiar wypadków, które poniosły śmierć w wyniku nieudzielenia pierwszej pomocy medycznej. Dane takie są trudne do zebrania, gdyż w wielu przypadkach praktycznie nie do ustalenia jest, czy pomoc nie została udzielona umyślnie, czy np. dlatego, że w miejscu wypadku nie pojawiła się żadna osoba, która mogłaby udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej. Ponadto resortem właściwym, do którego należałoby zwrócić się z tym pytaniem, jest Ministerstwo Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-6">Ad 6. Ponieważ działalność w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) jest wielodyscyplinarna i rozproszona, wymaga dobrej koordynacji oraz nadzoru realizowanych przedsięwzięć będących obowiązkiem administracji publicznej. Instrumenty wdrażania polityki w zakresie brd dotyczą szeroko rozumianej sfery administracji publicznej, zarządzania oraz działalności politycznej i społecznej na wszystkich szczeblach organizacji państwa. Stąd trudno o jednoznaczną formułę organizacyjną, choć jest ona oparta na systemie rad bezpieczeństwa ruchu drogowego (od krajowej, jako organu doradczego Rady Ministrów, przez wojewódzkie, organizowane przez wojewodów, a od stycznia br. kierowane przez marszałków województwa, do innych inicjatyw instytucjonalnych, właściwych w terenie według lokalnych potrzeb i możliwości).</p>
        <p xml:id="div-7">W zakresie instrumentów nadzoru i kontroli jednym z najważniejszych uregulowań politycznych, a jednocześnie dokumentem określającym strategię działania w zakresie poprawy brd był do ubiegłego roku Krajowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce GAMBIT 2000, przyjęty przez Radę Ministrów w maju 2001 r. jako program dla Polski na lata 2001 - 2010, wyznaczający cel: nie więcej niż 4 tys. śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w roku 2010.</p>
        <p xml:id="div-8">Przyjęcie przez Rząd oraz realizacja tego programu miały umożliwić:</p>
        <p xml:id="div-9">- zwiększenie aktywności działań na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym (szkolenie kadry, programy brd, zastosowanie efektywnych środków poprawy brd);</p>
        <p xml:id="div-10">- zbudowanie i wdrożenie systemu monitorowania wybranych zachowań uczestników ruchu drogowego (prędkość, stosowanie pasów);</p>
        <p xml:id="div-11">- przygotowanie programu szkoleń na wszystkich poziomach administracji rządowej i samorządowej;</p>
        <p xml:id="div-12">- pozyskanie środków na finansowe wsparcie działań sektorowych KGP, KGPSP, GDDKiA oraz regionalnych - drogi wojewódzkie i powiatowe;</p>
        <p xml:id="div-13">- wzrost świadomości społecznej w zakresie brd;</p>
        <p xml:id="div-14">- wprowadzenie wychowania komunikacyjnego do szkół podstawowych;</p>
        <p xml:id="div-15">- uaktywnienie działań instytucji pozarządowych, w tym GRSP, PZM.</p>
        <p xml:id="div-16">Realizacja określonych w programie działań oraz podjęcie szeregu inicjatyw lokalnych w latach 2000-2004 dały w efekcie:</p>
        <p xml:id="div-17">a) ogólne zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych o 10,5%,</p>
        <p xml:id="div-18">b) zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w poszczególnych grupach wysokiego ryzyka, w tym:</p>
        <p xml:id="div-19">- pieszych o 13%,</p>
        <p xml:id="div-20">- młodych kierowców o 10%,</p>
        <p xml:id="div-21">- rowerzystów o 6%,</p>
        <p xml:id="div-22">- dzieci o 13%,</p>
        <p xml:id="div-23">- nietrzeźwych użytkowników dróg o 29%,</p>
        <p xml:id="div-24">- rozwijających nadmierną prędkość o 13%.</p>
        <p xml:id="div-25">W dokumencie pt. ˝Europejska polityka transportowa do roku 2010: Czas na decyzje˝ 15 krajom członkowskim UE postawiła nowe zadanie: konieczność zredukowania o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków do roku 2010. Oznacza to, że po wejściu Polski do UE działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego muszą być uznane za jeden z priorytetów polityki transportowej Państwa. Celem tych działań w Polsce jest zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar do 2800 osób rocznie w okresie do roku 2013.</p>
        <p xml:id="div-26">Osiągnięcie tego celu wymagało przede wszystkim nowelizacji Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000, by dostosować go do nowych warunków, zawartych w III Programie Bezpieczeństwa Ruchu Unii Europejskiej. Przewiduje on bowiem możliwość wspólnej realizacji zadań wyznaczanych przez poszczególne kraje członkowskie. Nowa wersja Programu Krajowego (w załączeniu)*), oznaczona akronimem GAMBIT 2005, którą Rada Ministrów przyjęła w kwietniu 2005 r., uwzględnia wszystkie uwarunkowania powstałe po wejściu Polski do UE.</p>
        <p xml:id="div-27">Celami przyjętymi w Programie GAMBIT 2005 są:</p>
        <p xml:id="div-28">- stworzenie i rozwój podstaw do prowadzenia skutecznych i długofalowych działań na rzecz brd,</p>
        <p xml:id="div-29">- kształtowanie świadomego i kulturalnego uczestnika ruchu drogowego, respektującego prawo i szanującego prawa innych uczestników tego ruchu,</p>
        <p xml:id="div-30">- ochrona pieszych, dzieci i rowerzystów,</p>
        <p xml:id="div-31">- budowa i utrzymanie bezpiecznej infrastruktury drogowej wraz z otoczeniem i elementami towarzyszącymi,</p>
        <p xml:id="div-32">- zmniejszenie ciężkości wypadków.</p>
        <p xml:id="div-33">Cele te realizowane będą w trzech podstawowych grupach działań: systemowych (centralnych), sektorowych i obszarowych (regionalnych). Działania te będą koncentrować się na:</p>
        <p xml:id="div-34">- budowie systemu brd (prawo, system finansowania, badania naukowe, systemy informacyjne, zarządzanie),</p>
        <p xml:id="div-35">- kształtowaniu prawidłowych zachowań w ruchu drogowym (przestrzeganie ograniczeń prędkości, stosowanie pasów bezpieczeństwa, trzeźwość uczestników ruchu drogowego, edukacja, komunikacja ze społeczeństwem),</p>
        <p xml:id="div-36">- ochronie pieszych i rowerzystów oraz budowie i utrzymaniu bezpiecznej infrastruktury drogowej (hierarchizacja sieci dróg i ulic, nowoczesne zarządzanie ruchem drogowym, audyt brd projektów drogowych),</p>
        <p xml:id="div-37">- zmniejszaniu ciężkości wypadków (urządzenia bezpieczeństwa w pojeździe, ˝miękkie˝ otoczenie dróg, działania ratownicze).</p>
        <p xml:id="div-38">Największe możliwości zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych tkwią w działaniach związanych z nadzorem nad ruchem drogowym i przekształcaniu infrastruktury drogowej, dlatego te działania powinny być rozwijane w pierwszej kolejności.</p>
        <p xml:id="div-39">Zrealizowanie przyjętych celów i priorytetów poprzez wykonanie poszczególnych działań do roku 2013 powinno przynieść następujące efekty:</p>
        <p xml:id="div-40">- zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych o 17 tys. osób,</p>
        <p xml:id="div-41">- zmniejszenie liczby ofiar rannych o 180 tys. osób,</p>
        <p xml:id="div-42">- zmniejszenie kosztów zdarzeń drogowych o 68,0 mld zł.</p>
        <p xml:id="div-43">Dotychczasowe działania w ramach Programu GAMBIT 2005 to:</p>
        <p xml:id="div-44">- badania prędkości i stosowania pasów bezpieczeństwa,</p>
        <p xml:id="div-45">- kurs szkoleniowy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla pracowników administracji centralnej i wojewódzkiej,</p>
        <p xml:id="div-46">- program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach Samorządowych,</p>
        <p xml:id="div-47">- zakup wyposażenia dla służb kontroli ruchu drogowego i służb ratowniczych,</p>
        <p xml:id="div-48">- kontrakty na wyposażenie dróg krajowych w elementy bezpieczeństwa,</p>
        <p xml:id="div-49">- prowadzenie projektu ˝Sondaż i Kampania BRD˝ w ramach pożyczki Banku Światowego,</p>
        <p xml:id="div-50">- Program likwidacji ˝Czarnych punktów˝ na drogach krajowych.</p>
        <p xml:id="div-51">Na ukończeniu są prace nad zatwierdzeniem projektu Programu Operacyjnego na lata 2006-2007 wraz z harmonogramem działań. Ze szczegółowymi opisami poszczególnych z ww. działań można zapoznać się na stronach internetowych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego www.krbrd.gov.pl.</p>
        <p xml:id="div-52">Osiągnięcie założonego celu (zmniejszenie liczby zabitych do 2800 osób w 2013 r.) będzie możliwe tylko wówczas, gdy świadomość wielkości zagrożenia zdrowia i życia ludzkiego w ruchu drogowym skłoni nas do uznania działań na rzecz poprawy brd za wspólne zadanie administracji rządowej i samorządowej, środowisk naukowych, organizacji pozarządowych, sektora prywatnego oraz ludzi dobrej woli, którym nie jest obojętny los ofiar ruchu drogowego.</p>
        <p xml:id="div-53">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-54">Minister</p>
        <p xml:id="div-55">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-56">Warszawa, dnia 9 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>