text_structure.xml
9.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Rafała Wiecheckiego z dnia 12 stycznia 2006 roku w sprawie sprzedaży akcji Skarbu Państwa w spółkach ODRATRANS S.A. z siedzibą we Wrocławiu oraz Żegluga Bydgoska S.A. z siedzibą w Bydgoszczy uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">1. Co do kwestii zlekceważenia przez Siódmy Narodowy Fundusz Inwestycyjny im. Kazimierza Wielkiego S.A. opinii Ministerstwa Skarbu Państwa i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego uprzejmie informuję, że MSP nie jest znana opinia ABW, o której pisze Pan Poseł. Chciałbym także poinformować, iż w dniu 18 czerwca 2003 r. Ministerstwo Skarbu Państwa wystąpiło do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z wnioskiem o sprawdzenie wiarygodności spółki ZTS IZO-ERG S.A. z siedzibą w Gliwicach. Z uzyskanych informacji jednoznacznie wynikało, iż ABW nie posiadała informacji o ww. Spółce, które mogłyby mieć negatywne znaczenie dla oceny Spółki jako inwestora zainteresowanego nabyciem akcji spółki ODRATRANS S.A.</p>
<p xml:id="div-3">Jednocześnie informuję, że MSP nie otrzymało od ABW innych informacji, które podważałyby wiarygodność spółki IZO-ERG S.A.</p>
<p xml:id="div-4">Jeśli chodzi o opinię na temat oferentów chcących nabyć od NFI akcje spółek ODRATRANS S.A. i Żegluga Bydgoska S.A., informuję, że MSP zwróciło się do Siódmego Narodowego Funduszu Inwestycyjnego im. Kazimierza Wielkiego S.A. w dniu 13 czerwca 2003 r. z prośbą o dokonanie szczególnie starannej oceny wiarygodności i wyboru inwestora strategicznego dla spółek ODRATRANS S.A. i Żegluga Bydgoska S.A. W odpowiedzi MSP otrzymało w dniu 16 czerwca 2003 r. oświadczenie zarządu Funduszu, z którego wynikało, iż przed dokonaniem transakcji sprzedaży należących do Funduszu akcji spółki ODRATRANS S.A. Fundusz dokonał oceny wiarygodności inwestora i nie stwierdził żadnych przeciwwskazań do zawarcia umowy.</p>
<p xml:id="div-5">Dodatkowo w dniu 24 czerwca 2003 r. MSP zwróciło się do zarządu Siódmego Narodowego Funduszu Inwestycyjnego im. Kazimierza Wielkiego S.A z prośbą o rozważenie możliwości wstrzymania wykonania podpisanej w dniu 13 czerwca 2003 r. pomiędzy Siódmym Narodowym Funduszem Inwestycyjnym im. Kazimierza Wielkiego S.A. oraz spółkami ZTS IZO-ERG S.A. oraz IZO-INVEST Sp. z o.o. umowy sprzedaży akcji spółki ODRATRANS S.A. do czasu wyjaśnienia przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie wszelkich wątpliwości dotyczących jej zawarcia.</p>
<p xml:id="div-6">Z informacji posiadanych przez MSP wynika, że postanowieniem z dnia 31 lipca 2003 r. Prokuratura Okręgowa w Warszawie odmówiła wszczęcia postępowania, wskazując, iż przy zawarciu umowy z dnia 13 czerwca 2003 r. nie popełniono przestępstwa. Fakt wydania przez Prokuraturę cytowanego wyżej postanowienia oznaczał, że zawarcie umowy sprzedaży akcji pomiędzy Siódmym Narodowym Funduszem Inwestycyjnym im. Kazimierza Wielkiego S.A. oraz spółkami ZTS IZO-ERG S.A. oraz IZO-INVEST Sp. z o.o. odbyło się zgodnie z obowiązującym prawem, w związku z czym MSP mogło kontynuować proces prywatyzacji spółki ODRATRANS S.A.</p>
<p xml:id="div-7">2. Co do sprzedaży akcji Skarbu Państwa w spółce ODRATRANS S.A. pragnę powtórnie poinformować, że wybór inwestora nastąpił w nieograniczonym przetargu publicznym, a wiarygodność inwestorów badana była na podstawie nadesłanych przez nich dokumentów opisanych w odpowiedzi Ministra Skarbu Państwa na interpelację Pana Posła Rafała Wiecheckiego z dnia 22 grudnia 2005 r. (kopia odpowiedzi na interpelację w załączeniu)*). Przedmiotowy przetarg został ogłoszony w dniu 1 kwietnia 2004 r. Warunkiem przystąpienia do przetargu było złożenie oferty nabycia akcji Skarbu Państwa zgodnej z wymogami określonymi w Szczegółowych Warunkach Przetargu i ogłoszeniu o zaproszeniu do nieograniczonego przetargu publicznego na zakup należących do Skarbu Państwa akcji Spółki.</p>
<p xml:id="div-8">W ramach ogłoszonego nieograniczonego przetargu publicznego złożone zostały dwie oferty, z których jedna nie zawierała dokumentów potwierdzających wiarygodność oferenta, w związku z czym została odrzucona z przyczyn formalnych.</p>
<p xml:id="div-9">Druga oferta (złożona przez spółkę IZO-INVEST Sp. z o.o. razem ze spółką IZO-ERG Sp. z o.o.) była zgodna z wymaganiami określonymi w Szczegółowych Warunkach Przetargu, poprawna pod względem formalno-prawnym i cenowym, w związku z czym Komisja Przetargowa wydała rekomendację w sprawie jej przyjęcia. Informuję także, że krótki czas funkcjonowania na rynku nie był warunkiem ograniczającym przystąpienie do przetargu na zakup akcji Skarbu Państwa spółki ODRATRANS S.A.</p>
<p xml:id="div-10">Co do sprzedaży akcji Skarbu Państwa w spółce Żegluga Bydgoska S.A. pragnę przekazać, że Minister Skarbu Państwa otrzymał w dniu 2 września 2003 r. ofertę nabycia akcji spółki Żegluga Bydgoska S.A. Po wyrażeniu w dniu 25 sierpnia 2004 r. przez Radę Ministrów zgody na inny niż publiczny tryb zbycia akcji Skarbu Państwa w spółce Żegluga Bydgoska S.A. w Bydgoszczy akcje Skarbu Państwa w spółce zostały zbyte na rzecz spółki Zakłady Tworzyw Sztucznych IZO-ERG S.A. z siedzibą w Gliwicach. Dokument umowy sprzedaży został sporządzony w dniu 15 listopada 2004 r.</p>
<p xml:id="div-11">Z posiadanych przez MSP informacji wynika, że spółka ZTS IZO-ERG S.A. założona została w 1946 roku pod nazwą ˝Górnośląskie Zakłady Maszyn Elektrycznych˝. Od 1952 roku funkcjonowała pod nazwą ˝Gliwickie Zakłady Tworzyw Sztucznych˝, a w 1992 została przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa - IZO-ERG S.A.</p>
<p xml:id="div-12">W związku z powyższym trudno zgodzić się z tezą, że zakupu akcji Skarbu Państwa dokonał podmiot, który powstał kilka miesięcy przed sprzedażą akcji.</p>
<p xml:id="div-13">Jednocześnie chciałbym poinformować, że Skarb Państwa nie ma wpływu na wybór przez narodowe fundusze inwestycyjne nabywcy pakietu należących do Funduszy akcji konkretnych spółek. Z chwilą wniesienia na podstawie ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji 60% akcji spółek z programu NFI do Funduszy, ich właścicielem stały się konkretne Fundusze i to one przejęły odpowiedzialność za kształtowanie strategii wobec spółek z programu NFI.</p>
<p xml:id="div-14">3. Co do dokapitalizowania spółki ODRATRANS S.A. przez większościowych akcjonariuszy Spółki pragnę przekazać, iż z informacji otrzymanych od spółki ZTS IZO-ERG S.A. wynika, iż planowana była emisja nowych akcji, z których spółka ODRATRANS S.A. miałaby pozyskać środki w wysokości ponad 22 mln zł.</p>
<p xml:id="div-15">W dniu 28 kwietnia 2004 r. odbyła się II część Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia spółki ODRATRANS S.A., na którym przegłosowana została uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki o kwotę 2.538.892,80 zł poprzez emisję 1.322.340 nowych akcji na okaziciela o wartości nominalnej 1,92 zł każda. Jednocześnie Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie postanowiło, że:</p>
<p xml:id="div-16">- akcje nowej emisji zostaną w całości objęte za gotówkę w trybie subskrypcji prywatnej skierowanej do spółki ZTS IZO-ERG S.A. i podmiotów powiązanych zgodnie z definicją tych podmiotów zawartą w kodeksie spółek handlowych,</p>
<p xml:id="div-17">- umowa o objęciu akcji zostanie zawarta w terminie do dnia 30 czerwca 2004 r.,</p>
<p xml:id="div-18">- cena emisyjna akcji nowej emisji ma wynieść 17 zł za jedną akcję,</p>
<p xml:id="div-19">- dotychczasowi akcjonariusze zostaną pozbawieni prawa poboru akcji nowej emisji w całości.</p>
<p xml:id="div-20">W związku z podpisaniem w dniu 19 maja 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa oraz spółkami IZO-INVEST Sp. z o.o. oraz IZO-ERG Sp. z o.o. umowy sprzedaży akcji Skarbu Państwa w spółce ODRATRANS S.A. i wydaniem przez MSP do biura maklerskiego dyspozycji przeniesienia własności należących do Skarbu Państwa akcji spółki ODRATRANS S.A. MSP zakończyło wszystkie czynności związane ze sprzedażą przedmiotowych akcji. Po wykonaniu przez biuro maklerskie ww. dyspozycji Skarb Państwa przestał być akcjonariuszem Spółki, w związku z czym nie mógł mieć jakiegokolwiek wpływu na realizację uchwały NWZ dotyczącej dokapitalizowania Spółki. Jednocześnie chciałbym poinformować, że zgodnie z treścią ogłoszenia o przetargu na zakup akcji Skarbu Państwa w spółce ODRATRANS S.A. oraz Szczegółowymi Warunkami Przetargu dokapitalizowanie Spółki nie było warunkiem dopuszczenia do składania ofert.</p>
<p xml:id="div-21">4. Co do kwestii korespondencji pomiędzy Ministerstwem Gospodarki i Komisją Europejską pragnę poinformować, iż według informacji posiadanych przez MSP można ją uzyskać w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej bądź w Ministerstwie Gospodarki i tam należy kierować przedmiotową prośbę.</p>
<p xml:id="div-22">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-23">Paweł Szałamacha</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 13 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>