text_structure.xml
8.12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 10 stycznia 2006 r. (sygn. SPS-024-291/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pani Barbary Bubuli dotyczące postępowania kwalifikacyjnego dopuszczającego do otrzymania statusu członka korpusu służby cywilnej, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawiam informacje w sprawie procedury uzyskania statusu urzędnika służby cywilnej przekazane w tym zakresie przez Szefa Służby Cywilnej.</p>
<p xml:id="div-2">Szczegółowe zasady przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej zostały uregulowane przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 września 1999 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz. U. Nr 79, poz. 894 z późn. zm.). Na podstawie przepisu art. 31 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej oraz § 3 cytowanego rozporządzenia, w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego w 2005 r. Szef Służby Cywilnej powołał zespół sprawdzający oraz wyznaczył Dyrektora Departamentu Rekrutacji i Selekcji w Służbie Cywilnej w Urzędzie Służby Cywilnej jako przewodniczącego tego zespołu. Ponadto na podstawie § 10 ust. 3 rozporządzenia Szef Służby Cywilnej upoważnił na piśmie, na wniosek przewodniczącego zespołu sprawdzającego, inne osoby do wykonywania określonych czynności techniczno-usługowych, takich jak np. rejestracja kandydatów w czasie postępowania, rozdawanie i zbieranie materiałów służących przeprowadzaniu postępowania kwalifikacyjnego czy też pilnowanie porządku w salach egzaminacyjnych.</p>
<p xml:id="div-3">Wszyscy członkowie zespołu sprawdzającego, powołanego w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie w 2005 r., jak również osoby biorące udział w przygotowaniu lub kopiowaniu materiałów służących przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego podpisały oświadczenia o niepozostawaniu z żadną z osób przystępujących do postępowania kwalifikacyjnego w takich relacjach, które mogłyby budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności. Ponadto, osoby biorące udział w przygotowaniu postępowania kwalifikacyjnego złożyły dodatkowo oświadczenie, w którym zobowiązały się do nieujawniania treści tych materiałów.</p>
<p xml:id="div-4">Powielania materiałów egzaminacyjnych dokonywali wyznaczeni pracownicy Urzędu Służby Cywilnej zgodnie z pisemnym poleceniem wydanym przez osobę zastępującą Dyrektora Generalnego USC. Powielenie materiałów następowało w obecności co najmniej dwóch wyznaczonych osób. Po zakończeniu powielania w danym dniu sporządzano protokół z powielania materiałów egzaminacyjnych, niszczono komisyjnie wadliwie wydrukowane kartki, usuwano z pamięci kopiarek wczytane dokumenty oraz zabezpieczano materiał wzorcowy. Skopiowane materiały pakowano do kopert, zaklejano, pakowano do oznaczonych i oplombowanych pojemników i przenoszono do specjalnie wyodrębnionych pomieszczeń w USC, które następnie zamykano, a drzwi plombowano. Każdy pojemnik został opatrzony czterema plombami. Klucze do pomieszczeń oraz plombownice znajdowały się u osób odpowiedzialnych za powielanie materiałów do poszczególnych części postępowania kwalifikacyjnego.</p>
<p xml:id="div-5">Zarówno w przypadku materiałów do pracy pisemnej (kopiowanych w pierwszej kolejności), jak i materiałów do sprawdzianu wiedzy, powielania dokonywały grupy złożone z 4 osób i tylko te osoby miały dostęp do materiałów egzaminacyjnych. Skopiowane materiały do pracy pisemnej oraz do sprawdzianu wiedzy przechowywane były w osobnych pomieszczeniach. Przygotowania materiałów do badania zdolności ogólnych dokonała - zgodnie z zawartą umową - Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie. Opieczętowania zeszytów testowych i nadania im kolejnych numerów, umieszczania zeszytów testowych w kopertach, a następnie w pojemnikach, i oplombowania pojemników dokonało troje psychologów będących pracownikami Urzędu Służby Cywilnej i posiadających certyfikat dostępu do informacji niejawnych opatrzonych klauzulą ˝zastrzeżone˝. Pojemniki umieszczono w tym samym pomieszczeniu, w którym przechowywano sprawdzian wiedzy. Z czynności tych sporządzono protokół.</p>
<p xml:id="div-6">Przed przewiezieniem materiałów do obiektów w Warszawie i w Poznaniu, w których miało odbyć się postępowanie kwalifikacyjne, sprawdzono stan plomb na drzwiach pomieszczeń oraz na pojemnikach, w których materiały były przechowywane. Przed rozpoczęciem każdej części postępowania kwalifikacyjnego osoby odpowiedzialne za przebieg postępowania kwalifikacyjnego w poszczególnych sektorach sal egzaminacyjnych, w obecności kandydatów, sprawdziły stan plomb na pojemnikach z materiałami egzaminacyjnymi. Stwierdzono, że plomby nie zostały naruszone.</p>
<p xml:id="div-7">Przy postępowaniach kwalifikacyjnych w ubiegłych latach Urząd Służby Cywilnej zastosował zbliżone procedury organizacyjne oraz zabezpieczenia dotyczące przygotowania i kopiowania materiałów egzaminacyjnych.</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto Szef Służby Cywilnej poinformował, że jedyna informacja o możliwości ujawnienia materiałów egzaminacyjnych wpłynęła do Urzędu Służby Cywilnej z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich w piśmie z dnia 20 października 2005 r. (znak: RPO-516649-VIII/05/JP), przy którym przekazano anonimowe wystąpienie dotyczące zmian rozporządzenia w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej, w którym autor twierdził, iż jedna z uczestniczek postępowania kwalifikacyjnego w 2005 r. korzystała na egzaminie z przygotowanych wcześniej odpowiedzi do testu wiedzy.</p>
<p xml:id="div-9">Odnosząc się do tego zarzutu, w piśmie z dnia 9 grudnia 2005 r. (znak: S.C.-024-157/05/WLP) skierowanym do Pana Jana Pasieki, Zastępcy Rzecznika Praw Obywatelskich, Szef Służby Cywilnej stwierdził zdecydowanie, że zastosowane w Urzędzie Służby Cywilnej zasady postępowania przy przygotowywaniu materiałów do postępowania, a następnie przy ich kopiowaniu, wykluczały możliwość wejścia jakiejkolwiek osoby nieupoważnionej w posiadanie tych materiałów przed zakończeniem postępowania w dniu 30 lipca 2005 r. Szef Służby Cywilnej wyjaśnił ponadto, że w każdej sali, w której odbywało się postępowanie kwalifikacyjne w 2005 r., do zadań licznej grupy osób obsługujących to postępowanie należało sprawdzanie, czy uczestnicy nie posługują się materiałami innymi niż przekazane przez Szefa Służby Cywilnej.</p>
<p xml:id="div-10">Ponadto Szef Służby Cywilnej stwierdził, że pozostali uczestnicy postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej nie kierowali do niego zarzutów dotyczących ujawnienia materiałów służących przeprowadzeniu tego postępowania osobom nieuprawnionym, ani też do chwili obecnej nie zaistniały również jakiekolwiek przesłanki uzasadniające zarządzenie przeprowadzenia nowego postępowania kwalifikacyjnego na podstawie art. 33 ustawy o służbie cywilnej.</p>
<p xml:id="div-11">Jednocześnie pragnę podkreślić, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji na żadnym etapie nie uczestniczy w postępowaniu kwalifikacyjnym, nie ma również możliwości zweryfikowania procedur obowiązujących w zakresie zabezpieczania, przygotowania i powielania materiałów. W przypadku, gdyby Pani Poseł była w posiadaniu dowodów na podnoszone przez Panią okoliczności, będę wdzięczny za ich przekazanie.</p>
<p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-13">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Arkadiusz Czartoryski</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 6 lutego 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>