text_structure.xml
3.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej z dnia 28 grudnia 2005 roku, przesłane pismem Pana Marka Kotlinowskiego, Wicemarszałka Sejmu z dnia 13 stycznia 2005 roku (znak: SPS-024-268/06), w sprawie leczenia pacjentów chorych na nowotwory uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) świadczeniobiorcy mają na zasadach określonych w ustawie, prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, których celem jest zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie, pielęgnacja oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczenie.</p>
<p xml:id="div-3">Odnosząc się do poruszonego przez Panią Poseł problemu leczenia chorych na nowotwory za pomocą leków, których wskazania rejestracyjne do stosowania wykraczają poza zakres klinicznie potwierdzonej skuteczności leczenia, uprzejmie informuję, iż zagadnienia dotyczące leczenia poza wskazaniami rejestracyjnymi zostały ujęte w rozdziale 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 roku Nr 226, poz.1943, z późn. zm.). Zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 2, art. 25 ust. 1 i art. 29 ust. 1 i 2 ww. ustawy, wprowadzenie przez lekarza nowych lub tylko częściowo wypróbowanych metod diagnostycznych, leczniczych lub profilaktycznych w celu osiągnięcia bezpośredniej korzyści dla zdrowia osoby leczonej jest eksperymentem leczniczym. Zastosowanie tego typu terapii u pacjenta jest możliwe wyłącznie w przypadku uzyskania pozytywnej opinii niezależnej komisji bioetycznej, która może być wydana jedynie po uwzględnieniu kryteriów etycznych oraz celowości i wykonalności planowanej metody leczenia. Należy także podkreślić, iż leczenie poza wskazaniami rejestracyjnymi może być prowadzone wyłącznie pod kierownictwem lekarza posiadającego odpowiednio wysokie kwalifikacje oraz wymaga pisemnej zgody pacjenta. Ponadto informuję Panią Poseł, iż kwestie związane z rozszerzeniem wskazań rejestracyjnych leków zostały ujęte w art. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (tekst jednolity, Dz. U. Nr 53, poz. 533, z późn zm.), w myśl którego wniosek o rozszerzenie wskazań rejestracyjnych leku składa do Ministra Zdrowia za pośrednictwem Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych podmiot odpowiedzialny, który uzyskał pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.</p>
<p xml:id="div-4">Mając na uwadze powyższe uregulowania, uprzejmie informuję Panią Poseł, iż Narodowy Fundusz Zdrowia refunduje koszt leków, zastosowanych w ramach wykonywanych procedur medycznych, w oparciu o obowiązujące wskazania rejestracyjne tych preparatów leczniczych. Niemniej, mając na uwadze przytoczony na wstępie przepis art. 15 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Minister Zdrowia prowadzi obecnie z Narodowym Funduszem Zdrowia uzgodnienia, które mają na celu rozpoczęcie finansowania przez Fundusz leczenia pacjentów z rzadkimi chorobami nowotworowymi za pomocą leków, których zastosowanie wykracza poza ich wskazania rejestracyjne.</p>
<p xml:id="div-5">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-6">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 20 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>