text_structure.xml
3.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo nr SPS-024-265/05 z dnia 12 stycznia 2006 r., uprzejmie przedstawiam odpowiedź na zapytanie złożone przez Pana Posła Bogusława Wontora w sprawie rozważenia możliwości utworzenia w mieście Gubinie jednostki penitencjarnej.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę uprzejmie zaznaczyć, że doskonale rozumiem i znam problemy, z jakimi borykają się władze samorządowe miast, w których zostały zlikwidowane jednostki wojskowe.</p>
<p xml:id="div-3">Najważniejszym problemem polskiego więziennictwa, występującym od połowy 2000 roku, jest przeludnienie zakładów karnych i aresztów śledczych. W tej sytuacji więziennictwo koncentruje się na działaniach mających na celu powiększenie bazy zakwaterowania dla więźniów.</p>
<p xml:id="div-4">Jednym z rozwiązań są działania proinwestycyjne, w tym związane z pozyskaniem nowych miejsc poprzez realizację inwestycji przewidzianych w ˝Programie pozyskania 17 000 miejsc w jednostkach organizacyjnych więziennictwa w latach 2006 - 2009˝ oraz adaptacją dla potrzeb penitencjarnych obiektów przekazanych więziennictwu przez wojsko, a nieujętych w programie pozyskania 17 tys. miejsc.</p>
<p xml:id="div-5">Obecne wystąpienie burmistrza miasta Gubina, o którym pisze Pan Poseł w swoim zapytaniu, dotyczące utworzenia na terenie tego miasta jednostki penitencjarnej, jest ponowieniem propozycji zgłoszonej już w 2001 roku. Centralny Zarząd Służby Więziennej po dokonaniu, w tamtym czasie, przez przedstawicieli więziennictwa wizytacji wskazanego przez burmistrza obiektu nie widział możliwości jego przejęcia na cele penitencjarne. Uzasadnieniem były wysokie koszty adaptacji.</p>
<p xml:id="div-6">Aktualna propozycja burmistrza miasta Gubina zbiegła się ofertą Departamentu Infrastruktury Ministerstwa Obrony Narodowej, który 6 stycznia 2006 r. przekazał Centralnemu Zarządowi Służby Więziennej wykaz nieruchomości zbędnych dla wojska do ewentualnego przejęcia na cele penitencjarne. Z listy 172 proponowanych nieruchomości Służba Więzienna wybrała 30. Zostaną one poddane komisyjnej lustracji pod kątem możliwości adaptacji na obiekty zakwaterowania dla skazanych. Pozwoli ona dokładnie określić stan techniczny budynków zakwaterowania, zabezpieczenia logistycznego i ochronnego, co w dalszej kolejności da możliwość określenia zakresu niezbędnych do wykonania prac remontowo - adaptacyjnych, a co za tym idzie, wyjaśni kwestię ilości możliwych do uzyskania miejsc, niezbędne szacunkowe koszty oraz czas trwania przewidywanych prac.</p>
<p xml:id="div-7">Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że więziennictwo zna już stan techniczny obiektu w Gubinie, zajęcie ostatecznego stanowiska w sprawie propozycji otrzymanej od burmistrza Gubina będzie możliwe po zakończeniu prac komisji lustrującej obiekty.</p>
<p xml:id="div-8">Należy podkreślić, że więziennictwo jest zainteresowane wszystkimi ofertami wojska i samorządów terytorialnych. Zostaną one wnikliwie przeanalizowane i ocenione pod kątem ich przydatności dla służby. Więziennictwo nie jest natomiast zainteresowane przejmowaniem obiektów powojskowych za każdą cenę, tj. gdy koszty adaptacji miałyby przewyższać wartość wybudowania obiektów tego typu na terenach pozostających w zarządzie więziennictwa lub przekazanych nieodpłatnie przez niektóre samorządy terytorialne.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Andrzej Grzelak</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 30 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>