text_structure.xml 6.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Daniela Pawłowca w sprawie rozpatrywania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosków o płatność w ramach działań Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝ (SPO) (pismo znak: SPS-024-251/06 z dnia 12 stycznia 2006 r.), przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z zapisami umowy z dnia 16 września 2004 r., zawartej pomiędzy Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, działającym jako Instytucja Zarządzająca Sektorowym Programem Operacyjnym ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝ a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, działającą jako Instytucja Wdrażająca, Agencja ˝... Każdorazowo przeprowadza weryfikację formalno-rachunkową wniosków o płatność składanych przez beneficjentów oraz weryfikację kwalifikowalności i zgodności z umową wydatków poniesionych przez beneficjentów, na podstawie przedstawionych zapłaconych faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty˝.</p>
        <p xml:id="div-3">Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonuje autoryzacji wniosków beneficjenta o płatność w oparciu o zatwierdzone procedury obsługi wniosku beneficjenta o płatność. W przypadku gdy wniosek jest niekompletny, beneficjent ma możliwość jego uzupełnienia. Ponadto umowa o dofinansowanie projektu umożliwia Agencji zwrócenie się do beneficjenta z prośbą o złożenie dodatkowych wyjaśnień w celu potwierdzenia lub uzupełnienia informacji mających istotny wpływ na ocenę wniosku o płatność (§ 6 ust. 5 w umowie dla działania 1.1 ˝Inwestycje w gospodarstwach rolnych˝). Dzięki temu zapisowi wiele projektów, wskutek złożonych dodatkowych wyjaśnień, podlega finansowaniu.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do żądania oświadczenia wystawcy faktury uprzejmie informuję, iż zgodnie z zapisami instrukcji do wniosku beneficjenta o płatność dla działania 1.1 ˝Inwestycje w gospodarstwach rolnych˝, 2.4 ˝Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów˝ i 2.6 ˝Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem˝ oraz instrukcji do kart weryfikacji wniosku beneficjenta o płatność dla tych działań, pracownik merytoryczny zobowiązany jest do sprawdzenia, czy do wniosku o płatność zostały załączone przez beneficjenta dowody zapłaty, np. dokument KP. Za właściwe uznaje się również oświadczenie wystawcy faktury lub dokumentu księgowego o podobnej/równoważnej wartości dowodowej o dokonaniu zapłaty przez beneficjenta z uwzględnieniem:</p>
        <p xml:id="div-5">- wysokości poszczególnych wpłat,</p>
        <p xml:id="div-6">- dat ich dokonania,</p>
        <p xml:id="div-7">- nr faktury/dokumentu księgowego o podobnej/równoważnej wartości dowodowej, którego wpłata dotyczy,</p>
        <p xml:id="div-8">- podpisu osoby przyjmującej wpłatę.</p>
        <p xml:id="div-9">Oświadczenie to zostało wprowadzone do procedur jako element ułatwiający beneficjentowi przedstawienie dowodu zapłaty w przypadku, gdy nie dysponuje on innymi dokumentami w tym zakresie. Oświadczenie to może być przedstawione przez beneficjentów działań wdrażanych przez ARiMR, w których dopuszcza się dokonywanie płatności gotówkowych, bez względu na wysokość dokonywanej płatności.</p>
        <p xml:id="div-10">W związku z powyższym w uzasadnionych przypadkach, gdy brak jest możliwości określenia, czy dana faktura/rachunek został w całości zapłacony, wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć jeden z wyżej wymienionych dokumentów.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnosząc się do kwestii uprawnień rzeczoznawcy, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z przepisami wspólnotowymi i w ślad za tym - treścią rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝, w ramach projektów realizowanych w niektórych działaniach kosztem kwalifikowalnym może być zakup używanego sprzętu, maszyn lub urządzeń, a także zakup budynków lub budowli.</p>
        <p xml:id="div-12">Jednocześnie, powyższe przepisy, zarówno krajowe jak i wspólnotowe określają, że w przypadku zakupu sprzętu, maszyn lub urządzeń używanych wymagane jest potwierdzenie, że sprzęt ma właściwości techniczne niezbędne do realizacji projektu i spełnia obowiązujące normy i standardy, a jego cena nie przekracza wartości rynkowej i jest niższa od ceny podobnego nowego sprzętu. Podobnie, warunkiem objęcia współfinansowaniem zakupu budynków jest przedłożenie opinii rzeczoznawcy, stwierdzającej, że budynek lub budowla spełnia obowiązujące przepisy krajowe oraz że cena zakupu nie przekracza wartości rynkowej. Wymagana opinia musi być wydana przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia. W niektórych przypadkach na podstawie dokumentów złożonych przez beneficjenta trudno jest stwierdzić, czy opinia dotycząca właściwości lub ceny sprzętu albo budynków została wydana przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia, np.</p>
        <p xml:id="div-13">- jeżeli na pieczęciach rzeczoznawcy podany jest jedynie numer uprawnień lub samo imię i nazwisko rzeczoznawcy,</p>
        <p xml:id="div-14">- jeżeli rzeczoznawca nie występuje na liście organizacji zrzeszającej rzeczoznawców</p>
        <p xml:id="div-15">- nie ma możliwości potwierdzenia, czy w chwili dokonania wyceny przedmiotu osoba sporządzająca wycenę posiadała odpowiednie kwalifikacje.</p>
        <p xml:id="div-16">W takich sytuacjach Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako Instytucja Wdrażająca ma obowiązek żądać dodatkowych dokumentów, które pozwolą rozwiać wątpliwości co do wiarygodności opinii rzeczoznawców.</p>
        <p xml:id="div-17">Wyżej przedstawione rozwiązania zostały uwzględnione w procedurach SPO ˝Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝, są zatem stosowane przez wszystkie oddziały regionalne ARiMR.</p>
        <p xml:id="div-18">Minister</p>
        <p xml:id="div-19">Krzysztof Jurgiel</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 7 lutego 2006 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>